Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Česká republika se spojuje s Itálií ve snaze omezit přísnější sankce pro automobilový průmysl

Česká republika a Itálie se dohodly na koordinovaném postupu vůči připravovaným sankcím, které mají být uvaleny na automobilky za překračování emisních limitů oxidu uhličitého (CO2). Ministr dopravy Martin Kupka uvedl, že obě země plánují na nadcházejícím summitu EU v Budapešti předložit společnou pozici k této záležitosti.

Česká republika se spojuje s Itálií ve snaze omezit přísnější sankce pro automobilový průmysl
Česká republika se spojuje s Itálií ve snaze omezit přísnější sankce pro automobilový průmysl | www.chatgpt.com - vytvořeno pomocí nástroje Dall-E 2

Nové emisní limity

Evropská unie plánuje od příštího roku zavést podstatně přísnější emisní limity pro osobní automobily, aby splnila své environmentální cíle a závazky v oblasti boje proti klimatickým změnám. Dosavadní limit 116 gramů CO2 na kilometr má být snížen na 94 gramů. Za překročení tohoto limitu by automobilky měly platit pokutu ve výši 2 300 korun za každý gram CO2 nad povolenou hranici, a to vynásobenou počtem prodaných vozidel.

Reakce českého ministra dopravy

"Automobilky nemohou splnit tyto cíle vzhledem k současnému poklesu poptávky po elektromobilech v Evropě," prohlásil ministr Kupka v rozhovoru pro CNN Prima News. Kupka dále upozornil, že vysoké pokuty by mohly mít závažné důsledky na investice do výzkumu a vývoje nových technologií, jako jsou například hybridní pohonné systémy, baterie s delší životností nebo technologie autonomního řízení.

Klíčový význam automobilového průmyslu

Automobilový průmysl představuje zásadní segment české ekonomiky, podílí se přibližně 9 % na HDP země. V roce 2023 bylo v České republice vyrobeno 1,4 milionu vozidel, což z ní činí jednoho z předních evropských výrobců automobilů v přepočtu na obyvatele. Česká republika proto dlouhodobě vystupuje proti některým opatřením tzv. Zelené dohody, jejichž cílem je řešení klimatických změn a redukce znečištění.

Dopady plánovaných opatření

Současné zpřísnění emisních limitů je součástí širšího plánu EU, který zahrnuje také úplný zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035. Tento zákaz by mohl mít významné dopady na český automobilový průmysl, který se silně opírá o výrobu vozidel se spalovacími motory. Může dojít ke ztrátě pracovních míst a k nutnosti masivních investic do nových technologií, které by pomohly přechodu na výrobu elektromobilů nebo jiných alternativních pohonů.

Překvapivý závěr: Elektromobily mohou mít větší uhlíkovou stopu než klasické vozy

Nedávná finská studie publikovaná v časopise PLOS One zjistila, že domácnosti vlastnící elektromobily mohou mít vyšší uhlíkovou stopu než domácnosti s konvenčními automobily. Studie analyzovala data od téměř 4 000 respondentů a zjistila, že průměrná uhlíková stopa domácností s elektromobilem činí 8,66 tun CO2 ročně, zatímco domácnosti s tradičními vozidly produkují 8,05 tun CO2 ročně. Tento rozdíl je relativně malý, což lze částečně vysvětlit nižšími provozními náklady elektromobilů, které mohou vést k většímu množství najetých kilometrů. Nejnižší hodnotu emisí, pouhých 5,75 tun CO2 ročně, vykazují domácnosti, které nevlastní žádný automobil.

Nedávná finská studie publikovaná v časopise PLOS One zjistila, že domácnosti vlastnící elektromobily mohou mít vyšší uhlíkovou stopu než domácnosti s konvenčními automobily. Studie analyzovala data od téměř 4 000 respondentů a zjistila, že průměrná uhlíková stopa domácností s elektromobilem činí 8,66 tun CO2 ročně, zatímco domácnosti s tradičními vozidly produkují 8,05 tun CO2 ročně. Tento rozdíl je relativně malý, což lze částečně vysvětlit nižšími provozními náklady elektromobilů, které mohou vést k většímu množství najetých kilometrů. Nejnižší hodnotu emisí, pouhých 5,75 tun CO2 ročně, vykazují domácnosti, které nevlastní žádný automobil.

Celý článek
0