Cenový zázrak, nebo podfuk? Jak nakupovat na Temu bezpečně
Při nákupech na populárním čínském e-shopu Temu nepotřebujete více než zdravý rozum. Je však třeba jej používat důsledněji než jinde.
redaktor
Online tržiště Temu nemá dobrou pověst. Množí se historky o dodávkách neuskutečněných, strašlivě zpožděných, chybně provedených, neodpovídajících objednávce nebo prostě nekvalitních. Je tedy vůbec možné nechat se okouzlit nízkou cenou a zároveň předejít zklamání?
Při nákupu na Temu se v první řadě zkuste podívat, zda stejný produkt nebo prodejce není na Amazonu, Etsy nebo Shopify. Pokuste se zjistit, zda si lidé u daného produktu nestěžují na to, že byli oklamáni nebo ošizeni. Samozřejmě je třeba vzít v potaz, že ne všechny výrobky, které najdete na Temu, se budou prodávat i jinde.
Jedním z nepěkných triků bývá velikost výrobků. Na fotografiích může být vyobrazena zavádějícím způsobem, ale v online popisu nabídky by rozměry výrobků měly být – a často jsou - uvedeny. Pokud se na ně podíváte, můžete se vyhnout nákupu psího pelíšku, o němž zjistíte, že je velikosti náprstku.
Pokud si na Temu koupíte levnou prachovku a ukáže se, že je to šmejd, není to nic hrozného. Dávejte si ale pozor při nákupu takových výrobků, které si vpravujete do těla nebo na kůži. Pokud nic nevíte o spolehlivosti prodejců, měli byste výrobky jako umělé řasy, vitamíny nebo pleťový krém vnímat jako potenciálně nebezpečné.
Speciální kontrola kvality
Temu uvádí, že výrobky určené pro vaše tělo procházejí speciální kontrolou kvality. To může znamenat cokoli, protože detaily této kontroly firma nezveřejňuje. Temu také doporučuje před nákupem výrobků zkoumat jejich složení a konzultovat recenze, což je rada, která nemusí být o moc platnější.
V zájmu bezpečnosti si také dejte pozor na nákup výrobků z Temu, pokud se jedná o hračky nebo jiné výrobky určené pro děti. To platí dvojnásob, pokud jsou takové věci závislé na napájení dobíjecí baterií nebo pokud se jedná o ochranné pomůcky, jako je například helma na motorku. Pokud něco stojí polovinu (nebo desetinu) běžné ceny, má to nějaký důvod.
Jak se tedy něco o výrobcích dozvědět, abyste riziko omezili na minimum? Podívejte na nejprve na přítomnost výrobce na sociálních sítích Facebook, Instagram a TikTok - měli by tam něco mít. Není neobvyklé, že nové, ještě nezavedené značky začínají se sociálními médii dříve, než si vytvoří plnohodnotné webové stránky.
„Zejména v oblasti módy a kosmetiky platí, že pokud značka není na sociálních sítích, může to být varovný signál,“ řekla Elaine Kwonová, řídící partnerka společnosti Kwontified, která se zabývá managementem elektronického obchodu.
Staňte se detektivem
Zjistěte si, jak je společnost stará a co dalšího prodává. Technologické firmy včetně Googlu a Facebooku začaly v poslední době poskytovat informace, které zákazníkům pomáhají identifikovat podezřelou značku - například jak dlouho existuje. Pokud zjistíte, že značka má svůj web nebo účty na sociálních sítích teprve dva roky nebo méně, pokračujte v pátrání. Cokoli mladšího než šest měsíců je pak obzvláště podezřelé.
Na Googlu vyhledejte společnost a kliknutím na tři svislé tečky vedle výsledku její hlavní webové adresy zobrazte „informace o výsledku“. Měli byste vidět datum, kdy byla webová stránka poprvé indexována. Čím déle výrobce existuje, tím větší je pravděpodobnost, že není rizikový.
Daniel Deyl
Na Facebooku přejděte na profilovou stránku společnosti a přejděte dolů do sekce „transparentnost stránky“. Najdete zde datum, kdy byla vytvořena, a případné změny názvu. Hledejte vícenásobné nebo neobvyklé změny názvu, například přechod z Coffee Pot Spot na Leggings Emporium. Můžete také zjistit, v jakých zemích se nacházejí moderátoři stránky (například Nigérie bývá sídlem mnoha podvodníků).
Na stránkách Amazonu je zase možné najít informace o tom, jaká je velikost stránky. Například se podívejte na vstupní stránku značky. Dostanete se na ni kliknutím na jméno prodejce, které by se mělo zobrazit jako modrý odkaz pod názvem produktu nebo vedle slov „Sold by“. Klikněte a podívejte se, zda se jedná o plně rozpracovanou stránku značky (slibné), nebo jen o seznam dalších výsledků vyhledávání (méně slibné). Když už jste tady, podívejte se, co dalšího firma prodává. Pokud to vypadá zcela náhodně - ponožky, rotoped, kolečka pro křečky - je to znamení, že jen přeprodává jakékoli levné produkty, o kterých si myslí, že je lidé budou kupovat.
Podezřelá cena a fyzické sídlo
Vezměte si hypotetický příklad obyčejného plastového struhadla na zeleninu; jde ho koupit online za méně než 50 korun. Je sice pravděpodobné, že by mohlo docela normálně strouhat po několik let, ale pokud je jeho cena ve srovnání se značkovými struhadly (okolo 300 korun) výrazně nižší, je pravděpodobné, že se také rozpadne dříve. U některých výrobků to má větší význam než u jiných. Zatímco levné struhadlo nejspíš jakžtakž strouhá, je podezřelé, když za cenu dramaticky nízkou kupujete něco, co vás může zranit. Třeba rotoped.
Pokud firma udává svoji fyzickou adresu, vyhledejte si ji v Google mapách. Ne vždy je adresa uvedena mezi kontaktními údaji, takže se podívejte na zásady vracení zboží. Uvidíte, jestli fyzickou adresu (například pro zasílání reklamací) najdete. Pokud ano, vložte ji do Google map, abyste si ji mohli prohlédnout v módu pohled z ulice (street view). Když uvidíte strašidelně vypadající budovu v opuštěném obchodním centru bez viditelného označení značky, tušíte, že něco není v pořádku.
Pozor na recenze
Na stránkách elektronických obchodů se příliš neřiďte průměrným hodnocením recenzí. Místo toho se podívejte blíže. Příliš mnoho pětihvězdičkových recenzí na Amazonu může znamenat, že si je firma zaplatila, aby se dostala ve výsledcích vyhledávání výše.
Zkuste se podívat na jedno- a dvouhvězdičkové recenze společnosti, které vám o produktech řeknou mnohem více (někdy vás dokonce mohou ujistit, že je produkt skutečný). Dávejte si pozor na recenze, které všechny používají podobný jazyk nebo dokonce znějí, jako by se týkaly úplně jiného produktu. Nakonec se podívejte na datum nejstarší recenze, abyste zjistili, zda položka nezískala neobvykle rychle velký počet recenzí.
„Na každých pár set prodejů připadne jeden člověk, který zanechá recenzi. Když máte novou značku, která sotva zahájila provoz, není možné, aby měla milion prodaných položek,“ shrnuje Saoud Khalifah, zakladatel Fakespotu (nástroj internetového prohlížeče na hodnocení značek).