Royal Mail jako úspěšný moderní poštovní operátor s vysoce kvalitními službami a produkty pro své zákazníky, tak vidí britskou poštu Daniel Křetínský
EPH / zijin / Shutterstock.com, koláž Hrot24
Zahraniční investice
Cizí investoři Británii jen ždímají, píše ekonom a tepe Křetínského nákup britské pošty
Spojené království by nemělo zahraničním investorům rozprodávat klíčové podniky, cizinci firmy jen vyždímají a stát je pak musí draze zachraňovat. V komentáři to píše britský ekonom Alex Brummer. Vychází z nedávného případu, kdy vláda převzala kontrolu nad krachujícími ocelárnami British Steel, jež vlastní čínská firma Jingye. Komentátor v té souvislosti kritizuje i nedávný prodej pošty Royal Mail společnosti EPH, kterou ovládá český miliardář Daniel Křetínský.
ptk
Britský ocelářský průmysl je dýchavičný už delší dobu. Čelí vysokým provozním nákladům, globálnímu přetlaku nabídky a nově také americkým clům ve výši 25 procent.
Huť British Steel ve Scunthorpe zaměstnává přes 2700 lidí, ale ročně prodělává 233 milionů liber (asi sedm miliard korun). Její uzavření by však údajně vyšlo ještě dráž.
Vláda musela jednat rychle. Čínská společnost Jingye přestala nakupovat suroviny pro výrobu, což mohlo trvale poškodit vysoké pece. Podle ministerstva průmyslu nelze vyloučit ani zestátnění, pokud se nenajde soukromý investor.
Ekonom Alex Brummer situaci hodnotí jako selhání průmyslové politiky. Podle něj je v národním zájmu, aby ocelárny vlastnil domácí investor. „Ale co velké podniky jako letiště Heathrow, Thames Water, Royal Mail a další?“ ptá se komentátor.
Stát by měl podle Brummera čínské nebo kterékoli jiné zahraniční vlastnictví klíčových veřejných aktiv zpochybnit. Jako příklad zpackané transakce uvádí prodej největší vodárenské a kanalizační společnosti na ostrově Thames Water.
Donedávna ji vlastnilo konsorcium firem, v němž měly většinu kanadské a britské penzijní fondy, menší podíly pak státní investiční fondy z Číny či Abú Dhabí.
Dnes má společnost, která obsluhuje přibližně 16 milionů obyvatel Londýna a jihovýchodní Anglie, astronomický dluh ve výši 19 miliard liber (asi 560 miliard korun), musí ji spravovat věřitel a hledá se nový investor.
Jak se Thames Water do této situace dostala? Firma nezvládla modernizovat zastaralou infrastrukturu, její projekty se zpožďovaly a prodražovaly.
Místo investic se soustředila na vyplácení dividend akcionářům. Brummer píše, že zahraniční investoři (vlastníky jsou ale i britské fondy, pozn. red.) „firmu vyždímali, až zůstaly jen přetékající stoky“.
Důkazem nekompetentního řízení zahraničním vlastníkem je podle autora i nedávný požár v rozvodně, jenž zcela zastavil provoz na letišti Heathrow.
Brummer si jako další terč bere nedávný prodej britské poštovní služby Royal Mail Energetickému a průmyslovému holdingu (EPH), který většinově vlastní Daniel Křetínský.
Autor článku upozorňuje, že EPH financuje nákup prostřednictvím vysoké půjčky ve výši 3,6 miliardy liber (asi 106 miliard korun), samotný holding má už z minulosti závazek ve výši dvou miliard liber (asi 59 miliard korun).
Obhospodaření tohoto dluhu bude podle Brummera po návratu Donalda Trumpa k moci náročné. Staronový americký prezident znejistil trhy. Úroky z dlouhodobých půjček v USA rostou a investoři už tolik nechtějí půjčovat peníze na velké a rizikové obchody.
Komentář si všímá i toho, že EPH klesly zisky ze 4,5 miliardy liber (asi 133 miliard korun) v roce 2023 na loňských 1,4 miliardy (asi 41 miliard korun).
„Představa, že Křetínský zvládne takovou zátěž financovat a zároveň splnit sliby ohledně pracovních míst a investic v měnících se obchodních a dluhových podmínkách, je směšná,“ píše Brummer a ptá se, jak dlouho potrvá, než firma požádá novou labouristickou vládu Keira Starmera o záchranný balíček.
Společnost EPH na písemný dotaz, zda je schopna dostát svým závazkům a je v takové kondici, aby mohla Royal Mail řídit jako prosperující podnik bez státní pomoci, do vydání článku nereagovala.
Daniel Křetínský v prosinci loňského roku k záměrům, které má firma s britskou poštou, uvedl: „EP Group je dlouhodobým a angažovaným investorem, jehož cílem je vytvořit z Royal Mail úspěšného moderního poštovního operátora s vysoce kvalitními službami a produkty pro své zákazníky.“