Bohatí Rusové pašují domů stále více luxusního zboží soukromými cestami

Trh s luxusem je v Rusku obrovský (ilustrační foto)

Shutterstock.com

Šedý byznys

Bohatí Rusové pašují domů stále více luxusního zboží soukromými cestami

Ilegální zprostředkovatelé udržují přísun luxusní módy do Moskvy navzdory západním sankcím.

Daniel Deyl

Daniel Deyl

redaktor

Bohatí ruští zájemci o luxusní módní značky běžně obcházejí omezení obchodu zaměřená na tento typ zboží. Využívají k tomu síť „osobních nákupčích“, přeprodejců a přeshraničních pašeráků, což jim umožňuje držet krok s nejlepší evropskou módou.

Instagram a Telegram jsou plné přeprodejců, kteří zásobují jak velké ruské maloobchody, tak soukromé kupce. Slibují, že dokážou obejít sankce na drahé kabelky a vysokou módu.

Společnost IBC Real Estate, která se zabývá poradenstvím v oblasti maloobchodních nemovitostí se sídlem v Moskvě, uvedla, že přibližně polovina hlavních západních návrhářských značek, které byly v Rusku přítomny na začátku roku 2020, je stále dostupná a přiváží do země nové řady oblečení.

Evropské luxusní značky se po invazi Vladimira Putina na Ukrajinu v roce 2022 staly terčem omezení prodeje do Ruska. Evropská unie zakázala prodej zboží v hodnotě přesahující 300 eur, což je podstatně méně než běžné ceny na trhu s luxusem. Přesto Rusové v Moskvě nadále nosí nejnovější západní kolekce; nakupují je prostřednictvím prosperujícího systému stínových dodavatelských řetězců.

Jedním z takových prostředníků je uživatel vystupující na Telegramu i Instagramu pod jménem „Lliyenish“. Na obou sítích má přes 10 tisíc sledujících a slibuje, že obstará „cokoli z vašeho seznamu přání“ ze Spojených arabských emirátů i Evropy. Na žádost o komentář pro list Financial Times Lliyenish překvapivě nereagoval.

Celní záznamy naznačují, že sankce ženou obchod přes prodejce ve třetích zemích, kde taková omezení neplatí. Například v září byla do Ruska z Dubaje odeslána zásilka více než 300 kabelek italské značky Bottega Veneta v průměrné ceně 1800 dolarů. Prostředníkem v tomto případě byla firma se sídlem v Číně. Ani Bottega na žádost o komentář nereagovala.

Nástup sankcí otevřel drobným zprostředkovatelům zlatý důl. Jeden nákupčí v Itálii uvedl, že ze svého bytu plného luxusních kabelek odesílá do Ruska 10 až 20 zásilek týdně a vydělává na provizích až šest tisíc eur týdně. „Italům je to jedno,“ řekl kupec, který si přál být oslovován Michail. „Pro ně je důležité prodat výrobek, a co se s ním stane později, už je naše věc.“

Před rokem 2022 Michail vyhledával na evropském trhu oděvní linie, které by mohl uvést na ruský trh. Dnes tvrdí, že místo určení zboží je veřejným tajemstvím. „V těchto obchodech mě už všichni znají a znají i mé kolegy. Všichni moc dobře vědí, kam to oblečení putuje,“ řekl.

Rizikový byznys

Západní značky mohou být odpovědné za porušení vývozních kontrol, pokud se jejich výrobky objeví na ruském trhu, ať už se tam dostanou jakkoli. To z jejich branže dělá potenciálně rizikový byznys. „Abyste se mohli bránit, museli byste prokázat, že jste nevěděli a neměli důvodné podezření, že zboží je nakonec určeno pro Rusko,“ řekl Gavin Irwin, advokát z kanceláře 2 Hare Court.

Západní značky mohou být odpovědné za porušení vývozních kontrol, pokud se jejich výrobky objeví na ruském trhu, ať už se tam dostanou jakkoli.

Některé značky a jejich ruští dovozci používají jiný trik: upravují svou nabídku tak, aby se jejich zboží vešlo pod sankční limit. Lotyšští celníci uvedli, že od začátku roku odmítli 60 zásilek luxusního zboží do Ruska, přičemž mnohé měly v celní deklaraci vyznačenou uměle nízkou cenu. Zprostředkovatelé často maskují zásilky jako osobní dodávky, například tím, že z tašek sundávají visačky.

Analýza ruských celních dokladů ze strany Financial Times ukazuje, že pánské obleky italské firmy Canali měly před válkou velkoobchodní cenu kolem 600 eur. Po uvalení sankcí však jejich jednotková cena u zásilek poklesla těsně pod hranici 300 eur. Tento vývoj nijak neodráží obecnou změnu firemní cenové strategie. Například obleky Canali deklarované při vstupu do Indie žádnou takovou změnu nevykazují.

Zástupce Canali prohlásil, že firma „plně dodržuje všechny platné předpisy“. Na dotaz ohledně cenové strategie odpověděl, že cenová rozhodnutí jsou „vysoce důvěrná a obchodně citlivá“. Dodal však, že „ceny pro ruské kupující neklesly“.

Luxus podporuje Putina

Ceny některých obleků od Canali se nyní v moskevském obchodním domě CUM (Centralnyj univerzalnyj magazin) pohybují kolem 170 000 rublů (1600 eur). Jekatěrina Nogajová, vedoucí analytického oddělení IBC Real Estate, uvedla, že některé další západní značky vydávají „kapslové kolekce“, které cenovým požadavkům prodeje v Rusku odpovídají.

„I když to možná není tak zřejmé jako vývoz západních komponentů používaných v ruských zbraních, i import luxusního zboží hraje důležitou roli v podpoře Putinova režimu,“ řekl Vitalij Volovoj, výzkumník organizace Squeezing Putin, která sleduje reakce firem na invazi do Ruska a která jako první změnu cen u Canali zaznamenala.