Hrot24.cz
Automobilky se zvedají z kolen. Vyhráno ale nemají

Archiv

Automobilky se zvedají z kolen. Vyhráno ale nemají

Prodeje osobních aut v Evropě byly v červnu „jen“ o pětinu nižší než loni. Česko si vedlo výrazně lépe a patřilo mezi premianty. Většinu aut u nás koupily firmy.

Jan Němec

Jan Němec

redaktor

Horší jaro než to letošní zřejmě evropské automobilky nezažily. Prodeje aut se od března, po zavedení restrikcí proti šíření koronaviru, propadly o desítky procent. Vůbec nejhůř bylo v dubnu, kdy se v Evropské unii prodalo o tři čtvrtiny méně nových osobních vozů než v roce 2019. Nejdramatičtější časy má ale zřejmě klíčový automobilový sektor za sebou.

Naznačují to alespoň čerstvé údaje o registracích nových aut za červen. Těch bylo sice o 273 tisíc, tedy o 22 procent méně než před rokem, právě srovnání s předešlými měsíci ovšem vzbuzuje mírný optimismus.

Mezi jednotlivými evropskými trhy ale byly i v červnu dramatické rozdíly. Nejslabší prodeje hlásí Španělsko, kde se oproti červnu 2019 prodalo o 37 procent méně nových vozů. Německý trh se propadl o třetinu a italský téměř o čtvrtinu. Na opačném konci pomyslného žebříčku se ocitla Francie – jediná země, kde se na začátku léta prodalo víc automobilů než před rokem.

Česko mezi premianty

Mezi nejúspěšnější patřil v červnu také český trh. Meziroční propad prodejů činil jen pět procent. Analytici nicméně varují, že relativně dobrá čísla mohou odrážet především prodeje, které firmy odložily na jaře. Podniky totiž byly hlavním tahounem: sedm z deseti registrací nových aut šlo za nimi.

Analytici poradenské společnosti PwC pak za další příčinu obstojného stavu trhu s automobily považují nejrůznější slevy a akce, kterými se autosalony snažily nalákat zákazníky. Zároveň upozorňují, že nejlépe se dařilo segmentu prémiových vozů; například SUV a další terénní automobily představovaly více než třetinu ze všech registrací. Pokračovaly tak ve strmém růstu z předchozích let. Naopak podíl značek nižší střední třídy a malých aut se postupně snižuje. Naznačuje to odkládání nákupů u méně movitých zájemců o nové auto.

Co se jednotlivých značek týče, českému trhu opět s velkým náskokem vévodila Škoda Auto: dvě z pěti registrovaných nových aut pocházela z největší české automobilky. Na druhém místě figuroval v červnu Hyundai s více než osmiprocentním podílem. Jen o pár desetin procenta pak zaostala třetí nejoblíbenější značka Volkswagen.