Američané podpořili výstavbu továrny na grafit, aby se zbavili závislosti na Číně
Australská firma Novonix má ve Spojených státech postavit obří továrnu na výrobu syntetického grafitu, který je klíčovou surovinou pro produkci baterií.
redaktor
Končící administrativa Joea Bidena podpořila vybudování největší továrny na výrobu umělého grafitu v Severní Americe. Má ji postavit a provozovat australská firma Novonix, jež vyrábí akumulátory. Americké ministerstvo energetiky společnosti nabídlo výhodný úvěr ve výši 755 milionů dolarů (18 miliard korun).
Hlavním cílem podpory výroby grafitu je snížení závislosti na čínských dodávkách této nepostradatelné suroviny pro produkci baterií. Továrna má vzniknout ve městě Chattanooga v Tennessee. Bude se jednat o první velký závod na výrobu syntetického grafitu v celé Severní Americe.
Generální ředitel společnosti Novonix a bývalý inženýr Tesly Chris Burns prohlásil, že dohoda umožní zbavit se závislosti na Číně a povede k vytvoření alternativních dodavatelských řetězců pro výrobu elektrických vozidel. Nyní totiž podíl říše středu na dodávkách grafitu pro akumulátory do elektrických aut tvoří přes 95 procent, uvedl.
Peking přitom omezuje vývoz této klíčové suroviny pro elektrifikaci osobní dopravy. Reagoval tak na kroky Washingtonu, jenž omezil vývoz moderních technologií do největší ekonomiky v Asii. „Nedávné oznámení Číny o dalším zpřísnění vývozu grafitu pro baterie do Spojených států zvyšuje význam domácí výroby jeho syntetické formy,“ dodal Burns.
Továrna má do roku 2028 produkovat grafit o objemu, který vystačí na výrobu 325 tisíc elektromobilů ročně. Akcie firmy z Brisbane, která dodává komponenty pro akumulátory firmě Panasonic a automobilce Stellantis, vzrostly po oznámení amerického ministerstva o devět procent.
Právě grafit je pro výrobu elektromobilů nejtěžší nahradit mimo čínské zdroje. Používá se pro výrobu anod v bateriích. Buď může být těžen z přírodních ložisek, nebo se synteticky vyrábí z ropného koksu, jenž se produkuje z těžkých ropných frakcí.
Čína si udržuje kontrolu nad oběma druhy grafitu. V případě přírodního ovládá 86 procent celosvětové produkce, u syntetické formy to je 80 procent. Ještě více dominuje v dodavatelských řetězcích s grafitem. Pro výrobce elektromobilů se jedná o problém bez ohledu na geopolitiku, zdůraznil Burns.
Automobilky v poslední době preferují používání syntetického grafitu, protože se akumulátory rychleji nabíjejí a déle vydrží. I když chce nově zvolený prezident Donald Trump dotace na koupi elektrických aut zrušit, Burns se neobává, že by to ohrozilo projekt továrny v Tennessee.
Posílí se tím nezávislost Ameriky na Číně a vytvoří se nová pracovní místa na americkém trhu práce. Sektor výroby baterií bude ve Spojených státech stále důležitý, ať je v Bílém domě kdokoliv, věří.