Achillova pata USA v celní válce s Čínou: grafit, který je potřeba do elektromobilů

foto Shutterstock.com

Achillova pata USA v celní válce s Čínou: grafit, který je potřeba do elektromobilů

Americká ekonomika má problém v době začínající obchodní války s Čínou, protože se potýká se silnou závislostí na čínském grafitu, jenž je nutnou součástí akumulátorů do elektromobilů.

František Novák

Grafit je klíčovým materiálem pro výrobu anod v bateriích pro pohon elektromobilů. V době, kdy se začíná rozbíhat celní válka mezi Spojenými státy a Čínou, které jsou zároveň dvěma největšími ekonomikami světa, se může stát tato surovina zásadní pro konečný výsledek globálního obchodního sporu.

Komunistická ekonomika totiž ovládla produkci přírodního i syntetického grafitu a čínské firmy kontrolují 97 procent globální produkce grafitových anod nezbytných pro výrobu akumulátorů. Západ v tomto ohledu zaspal a podcenil investice do vlastních kapacit.

Bílý dům se před listopadovými volbami rozhodl, že vytvoří tlak na asijský režim zaváděním cel na čínské zboží. Joe Biden už v polovině května uvalil stoprocentní cla na dovoz čínských dobíjecích aut, v následujících dvou letech se mají zvyšovat také u dalších položek, jako jsou mikročipy, fotovoltaické články, výrobky z oceli a hliníku nebo právě akumulátory.

Američtí zástupci ministerstva obchodu počítají s tím, že zvednou tento měsíc cla na grafitové anody z Číny ve výši 25 procent, a tím donutí americké firmy vyrábět tuto nezbytnou součást akumulátorů ve Spojených státech, případně si zajistit dodavatele mimo hranice největší asijské ekonomiky. Navíc od roku 2026 mají být uvalena cla i na dovoz čínského přírodního grafitu.

„Grafit se ukázal jako ‚Achillova pata‘ Washingtonu v jeho obchodní konfrontaci s Pekingem,“ zdůraznil Georgi Georgiev, analytik surovin pro baterie z poradenské společnosti Fastmarkets. Dvouletou výjimku totiž dostali američtí výrobci elektromobilů, kteří mohou v akumulátorech používat čínské grafitové anody a zároveň využívat americké daňové pobídky pro svou produkci. Bílý dům tím nepřímo uznal, že v krátkodobém horizontu se američtí výrobci bez čínského grafitu neobejdou.

Samotné anody přitom tvoří polovinu objemu bateriových článků, ale asi deset procent jejich ceny, dodal Ross Gregory z poradenské společnosti New Electric Partners, která sídlí v jihokorejském Soulu. Proto se většina západních výrobců zaměřuje hlavně na ovládnutí dražších surovin akumulátorů, jako je lithium, kobalt nebo nikl.

„Grafitové anody jsou nezbytnou součástí pro všechny lithium-iontové baterie. Ale panuje názor, že jsou příliš levné a je snadné je zajistit z Číny, než aby firmy prováděly nezbytné investice,“ řekl Gregory. Proto nyní globální trh s grafitem ovládá Čína. Americkému průmyslu může podle analytiků trvat tři až čtyři roky, než bude schopen vyrábět grafitové anody v požadované kvalitě. Ložiska přírodního grafitu se nacházejí například i v sousední Kanadě.

Společnost Fastmarkets předpokládá, že do roku 2030 bude americký trh schopen zajistit jen 40 procent poptávky po anodách, takže stejně bude muset Washington svou celní válku s Pekingem přehodnotit, ať už bude v Bílém domě vládnout kdokoliv.