Největší „plachetnice“ světa: Čínská loděnice vybavila obří nákladní loď plachtami

Speciální rotorové plachty, ilustrační foto

Shutterstock.com

Největší „plachetnice“ světa: Čínská loděnice vybavila obří nákladní loď plachtami

V Číně vznikla největší plachetnice světa. Asijská loděnice vybavila speciálními plachtami nákladní loď na přepravu rudy, aby snížila spotřebu paliva.

František Novák

Plavidlo Sohar Max, které bylo v čínských loděnicích postaveno v roce 2012, je nyní největší lodí světa, která používá pro svůj pohon také vítr. 360 metrů dlouhá nákladní loď je nově vybavena speciálními rotačními plachtami, které jsou vysoké 35 metrů. Plavidlo, která uveze 400 tisíc tun nákladu, bude díky tomu úspornější.

Novou technologii plavidlo získalo v čínské loděnici na ostrově Čou-šan. Očekává se, že by obrovská nákladní loď mohla mít spotřebu paliva zhruba o šest procent nižší. V ekvivalentu uhlíkových emisí to je tři tisíce tun oxidu uhličitého za rok.

„Dochází k nárůstu zavádění pohonu využívající vítr,“ zdůraznil Nick Contopoulos, ředitel výroby v britské společnosti Anemoi Marine Technologies, která speciální rotorové plachty vyrobila.

Na nákladní lodi Sohar Max bylo v říjnu naistalováno pět speciálních válců, které využívají proudění vzduchu – jedná se o takzvaný Flettnerův rotor. Jde dosud o největší plavidlo, které tuto technologii využívá.

Britská firma rovněž uvedla, že speciální plachty lze složit, aby neomezovaly manipulaci s nákladem v přístavech. Nákladní loď, která patří ománské firmě Asyad, nyní převáží v pilotní plavbě náklad rudy z brazilského přístavu Tubarao do Lumutu v Malajsii.

Contopoulos dodal, že se jedná o významný mezník využívání větrného pohonu na komerčních dopravních lodích, protože prokazuje, že tato technologie může být využita i na největších nákladních lodích světa.

„Instalace našich rotorových plachet v tomto měřítku je přelomovým okamžikem. Jsme nadšeni, že jsme součástí pokračujících plánů udržitelnosti v celém námořním průmyslu,“ zdůraznil manažer londýnské firmy.

Lodní doprava je pod stále větším tlakem, aby se začala dekarbonizovat. Trendem je používání jiných paliv, než jsou těžké frakce ropy, například zkapalněný zemní plyn. Využívání nových technologií má také snížit náklady pro rejdaře.