Američany zajímá bezpečnost létání, nikoli Kellner
Zatímco v Česku se pozornost pochopitelně soustřeďuje na budoucnost PPF, americká média se zabývají spíše bezpečností letového provozu. Ve vrtulníku nachází smrt stále více lidí.
redaktor
Zpráva aljašského státního ministerstva pro bezpečnost veřejnosti vyšla v neděli těsně před pátou hodinou odpoledne (před třetí hodinou pondělního rána SELČ) a byla úředně suchá. Poděkovala záchranářům a Národní gardě za účast na akci. Konstatovala, že pět osob přišlo o život a jejich těla byla předána koronerovi, kdežto šestá je v nemocnici. Uvedla také, že omezení letového provozu, vyhlášená v sobotu večer, již byla zrušena. Obávaná stěna ledovce Knik byla opět volná.
Zatímco krajané Petra Kellnera se snažili vyzvědět podrobnosti o smrti nejbohatšího Čecha a odhadovat budoucnost jeho obchodního impéria PPF (obojí šlo zhruba stejně snadno), v zámoří pomohlo neštěstí znovu rozvířit debatu o bezpečnosti létání vrtulníky. Důvodem je, že se tragické nehody na území USA rychle množí - a často u toho hraje roli touha bohatých lidí po adrenalinu.
Špatně kalkulovaný hazard?
Již minulý týden požádala Národní rada pro bezpečnost dopravy (NTSB) Federální leteckou správu o zpřísnění podmínek, za nichž mohou létat - v letadlech či vrtulnících - cestující na vyhlídkových letech. Ty podléhají méně přísným bezpečnostním předpisům než letecké společnosti.
Někteří provozovatelé takových letů například fungují v režimu stanoveném pro soukromá letadla či vrtulníky bez platících cestujících. Bizarní shodou okolností do tohoto režimu spadají „fotografické výpravy“, jako by přítomnost fotoaparátu nějakým způsobem sama zaručovala lepší bezpečnost letu (nebo by naopak snižovala nároky na ni).
Podle listu The Washington Post se tak za termínem „fotografické výpravy“ skrývají i prosté výlety, které by jinak musely probíhat bezpečněji. V praxi to znamená, že by platily vyšší nároky na údržbu strojů i na výcvik pilotů.
Žádost NTSB z minulého týdne byla reakcí na incident, při němž v New Yorku spadl vyhlídkový vrtulník.
V hlavní roli vrtulník
• 2. srpna 1990 – ve Wisconsinu narazil do sjezdovky vrtulník Bell 206 s pěti lidmi na palubě včetně bluesového kytaristy Stevieho Raye Vaughana; nikdo nepřežil.
• 4. dubna 1991 – srážka vrtulníku Bell 412 a letounu Piper Aerostar ve vzduchu nad předměstím Filadelfie stála život amerického senátora Johna Heinze (a šest dalších lidí), dědice kečupového království a předchůdce Johna Kerryho v roli manžela Teresy Heinz-Kerryové.
• 4. prosince 2003 - u polského Piaseczna havaroval stroj Mil Mi-8 polské armády s premiérem Leszkem Millerem. Všichni tentokrát přežili.
• 1. září 2007 — jezdec automobilových rallye Colin McRae za kniplem stroje Eurocopter AS350 Écureuil zabil sebe, svého syna a tři další lidi poblíž skotského Lanarku.
• 8. května 2015 – velvyslanci Norska a Filipín nepřežili v Pákistánu havárii stroje Mil Mi-17, jenž patřil tamní armádě.
• 8. září 2017 - v troskách vrtulníku Schweizer 269C ve státu New Jersey zahynul zpěvák Troy Gentry, hvězda country music.
• 27. října 2019 – při vzletu ze stadionu anglického fotbalového klubu Leicester City FC s vrtulníkem Agusta Westland AW169 spadl a zemřel majitel klubu, thajský podnikatel Vičaj Srivadtanaprapcha.
• 26. ledna 2020 – do skalnatého svahu poblíž města Calabasas v Kalifornii narazil stroj Sikorsky S-76. Zemřelo všech devět lidí na palubě, mezi nimi i čerstvě penzionovaný profesionální basketbalista Kobe Bryant s třináctiletou dcerou.
• 5. března 2021 - v troskách stroje Robinson R44 asi 200 kilometrů od botswanského hlavního města Gaborone zahynula tamní hudebnice Sasa Klaas. Pilot přežil.
• 7. března 2021 – vrtulník Eurocopter AS350 Écureuil s francouzským miliardářem Olivierem Dassaultem na palubě havaroval krátce po startu na severovýchodě Francie. Nikdo nepřežil.
• 28. března 2021 - při havárii stroje Airbus AS350 B3 na Aljašce přišli o život pilot, dva průvodci a dva cestující z České republiky; jedním z nich byl většinový vlastník investiční skupiny PPF Petr Kellner.
Zdroje: The Washington Post, wikipedia.org