Tomáš Novák týdeník HROT
Zůstávám doma, šéfe
První dobrá zpráva éry koronaviru: Práce z domova je normální. A začíná hýbat trhem s kancelářemi.
redaktor
Koronavirová karanténa už navždy změní pravidla českých kanceláří. Firmy, které posílaly zaměstnance na práci z domova, zjistily, že to byl vlastně dobrý nápad, a pokračují v něm dál. Trend potvrzují i velké průzkumy. Plných 64 procent tuzemských společností chce investovat do technologií, které jejich zaměstnancům umožní práci na dálku. Je to jeden z příkladů, že po covidové krizi se změní svět daleko výrazněji než po finanční recesi z roku 2008.
Občas to dělá každý
Snad každá firma, která využívá kanceláře, chce svým lidem práci z domova po zkušenostech z karantény buď umožnit, nebo rozšiřovat původní malé úvazky. Trend jde napříč kancelářskými obory. „Na režim práce z domova jsme ve větším najeli v březnu v reakci na koronavirovou pandemii. Zprvu se tedy skutečně jednalo primárně o zdravotní opatření za účelem chránit zaměstnance. Možnost práce na home office ale částečně ponecháváme a někteří zaměstnanci ji velmi vítají,“ říká Lucie Kandová, HR manažerka BSC (Banking Software Company). „Přestože jsme to neočekávali ani to tak nezamýšleli, využití home office se začíná z opatření proti nákaze vyvíjet v trvalejší trend,“ pokračuje Jiří Voldán, Director of Solutions Delivery IT společnosti Cleverlance. Stejně tak mluví Boris Bošiak, ředitel společnosti Reservio. „Home office mnohým kolegům ukázal, že doma mohou být bez ruchu kanceláře produktivnější. Navíc ušetří čas za cestování.“
Jak týdeník Hrot po oslovení firem zjistil, trend se týká jak lidí z kanceláří dovážkových služeb, tak právnických kanceláří, bank, IT firem a dalších společností. Nahrály mu zejména nové technologie. „O dva roky dříve by to ještě tak snadné nebylo. Technologie, a v našem případě i standardy vývoje softwaru, teprve v posledních dvou letech dosáhly úrovně, kdy nám může být úplně jedno, jestli pracujeme z domova nebo z kanceláří,“ pokračuje Jiří Voldán.
Světe div se, lidé pracují
Obavy šéfů, že by lidé doma pracovali méně, se podle jejich zkušeností nenaplnily. Na jednu stranu to může znamenat, že doma pracují tak hodně jako v kanceláři. Vysvětlení ale může být i takové, že svůj čas v officu až dosud plně nevyužívali k práci. Tak či tak, výsledek je stejný. „Mnozí se cítí být mnohem efektivnější, ať už je to díky flexibilnějšímu plánování času, nebo proto, že mají doma na práci větší klid. Pochvalují si také čas ušetřený dojížděním a možnost trávit více času s rodinou i během dne,“ hlásí Veronika Balíčková, HR ředitelka společnosti Unilever pro Českou republiku, jednoho z největších výrobců potravin, kosmetiky a úklidových prostředků na světě.
Trend přináší výhru na obou stranách. Lidé nemusejí trávit veškerý čas v práci, firmy zase díky tomu ušetří. Samozřejmě nejde o závratné peníze. V zásadě je to ušetřená káva nebo občerstvení. Některé ze společností už ale začaly přemýšlet, co s volným prostorem, který nevyužívají. Prozatím se zdá, že volná místa či uspořené peníze se využívají pro videokonference. Ať už pro techniku vlastní, nebo jdou uspořené peníze zaměstnancům na vybavení, které doma pro propojení s prací využijí.
Důležité je také říci, že nenastal hromadný úprk z kanceláří. Jde o postupný, ale zcela zjevný trend. Ne každý obor ho také umožňuje a ne každý zaměstnanec se ho chytá. „Většina zaměstnanců i tak preferuje většinu týdne docházet do kanceláře a při práci trávit čas se svými kolegy,“ popisuje Renáta Klementová, personální ředitelka DoDo, firmy na expresní doručení zásilek. Některé firmy berou také home office jako součást přechodové fáze z karantény do běžného provozu a ještě stále jeho pomocí chrání jednotlivé oddělené týmy zaměstnanců.
Kde jsou naše plány
Přesto. Změna je tak nezadržitelná, že se vepsala do plánů developerů. Z průzkumů ji zřetelně vyčetli i ti, kteří se plánováním kanceláří zabývají. „Vnímání práce z domova se v souvislosti s pandemií změnilo. Vyzkoušely si ho i firmy, které mu dříve příliš nakloněny nebyly, a ty, které tuto možnost zaměstnancům nabízely již dříve, ji značně rozšířily,“ říká Radka Novak, vedoucí týmu pronájmu kancelářských prostor společnosti Cushman & Wakefield.
Aktuálně dochází podle firmy k poklesu poptávky po kancelářích – firmy jsou opatrnější, šetří, pokud nemusejí, tak neplánují stěhování, a také expanzí výrazně ubývá. Společnosti zároveň zvažují možnost snížení počtu pracovních míst a zavedení většího počtu míst sdílených, a tedy i zmenšení svých prostor. Trend je patrný napříč sektory – ve všech oborech, kde převládá kancelářská práce, již lze realizovat z domova či odjinud.
• 64 procent firem v Česku plánuje investovat do technologií umožňujících práci na dálku. |
• 90 procent firem ve střední a východní Evropě zavedlo v době pandemie práci z domova. Všechny očekávají, že dlouhodobě se pandemie promítne do flexibility práce. |
• 18 procent firem v Česku přiznalo, že je situace kolem koronaviru přiměla zmenšit velikost pronajímaných prostor. |
• 85 procent firem očekává nárůst práce z domova. |
Pronajímatelé budou muset podle předpovědi Cushman & Wakefield o nájemce v příštích měsících více bojovat, což se už teď projevuje nárůstem pobídek (odpuštěním nájemného či poskytnutím příspěvku na vestavbu), kterými se pronajímatelé snaží zatraktivnit své nabídky. To, zda situace kolem pandemie ovlivní samotnou výši nových nájmů, bude zjevné až za několik měsíců.
Trh s kancelářskými nemovitostmi teprve nyní zjišťuje, jak se firmy k nové situaci postaví. Je logické, že reaguje se zpožděním, ve vyčkávání je ale cítit i velká dávka nejistoty. Tak bezprecedentní změna chování firem během několika týdnů může přinést prakticky cokoliv – od potřeby malých změn až po překopání celé struktury developerské kancelářské výstavby v příštích letech, byť to zatím na revoluci nevypadá. Projekty, které jsou ve výstavbě, každopádně dál pokračují. Podle Cushman & Wakefield je ale možné, že developeři, kteří plánovali zahájit výstavbu v tomto roce, budou vyčkávat a mění strategii ze spekulativní výstavby na předpronájem.
Sólo pro malé kanceláře
Ve statistikách pražského kancelářského trhu za letošní první čtvrtletí se vliv krize zatím moc neprojevil. Ve výstavbě bylo stále přes 250 tisíc čtverečních metrů nových nebo rekonstruovaných kanceláří, z nichž asi 150 tisíc by mělo být dokončeno ještě letos (dalších 21 tisíc m2 bylo otevřeno v prvním čtvrtletí). Více než polovina této plochy je již předpronajatá. Pro srovnání: loni se dokončilo asi 213 tisíc metrů čtverečních kancelářské plochy a podíl neobsazenosti na tomto objemu byl zhruba stejný.
Nadnárodní společnost CBRE nabízející kanceláře, sklady či obchodní prostory, má k dispozici výsledky velkého průzkumu z České republiky i zahraničí. Motivovaly ji k tomu právě změny, které se na trhu odehrávají. Podle čísel 64 procent firem v Česku plánuje investovat do nových technologií umožňujících lidem práci na dálku, to znamená, že zhruba na tak velkém poli se vliv home office v tuzemsku projeví. Je to velké číslo. Ve střední Evropě dokonce dosahuje 75 procent.
Podle výsledků průzkumu začaly být také firmy v době karantény opatrné. Třicet procent ve střední a východní Evropě odložilo stěhování do nového nebo oddálilo rozšíření stávajících prostor. „Více než 90 procent respondentů v regionu CEE zavedlo u svých zaměstnanců práci z domova a 57 procent jim umožnilo pružnou pracovní dobu. Všichni účastníci průzkumu včetně Čechů očekávají, že se pandemie v dlouhodobém horizontu promítne právě do většího využívání flexibilní práce. Její nárůst předpokládá až 85 procent respondentů,“ stojí v průzkumu.
Z prvních známek chování firem to podle CBRE zatím vypadá, že se pandemie projeví především ve způsobu využívání stávajících kanceláří. Některé firmy si ponechají část tradičních prostor, ale přidají flexibilní kanceláře a práci na dálku. Necelá čtvrtina zástupců českých firem do budoucna také očekává posun k vyššímu využívání coworkingových prostor a servisovaných kanceláří. Menší kanceláře tedy podle všeho budou tím, co začnou architekti ve svých počítačích do developerských projektů dokreslovat. Pro všechny ostatní tady už napořád zůstane šance říct si šéfovi o pár dní práce z domova.
Článek vyšel v tištěném vydání týdeníku Hrot. Předplatit si ho můžete ZDE.
Petr Weikert