Zlatý důl jménem umělá inteligence. AI startupy vydělávají rychleji než jejich předchůdci

Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Zlatý důl jménem umělá inteligence. AI startupy vydělávají rychleji než jejich předchůdci

Údaje platební firmy Stripe ukazují, že společnosti zabývající se umělou inteligencí dosahují multimilionových příjmů nebývalým tempem.

Daniel Deyl

Daniel Deyl

redaktor

Startupy z branže AI, které se chlubí ročními příjmy přes 30 milionů dolarů, dosáhly tohoto milníku za 20 měsíců. To je pětkrát rychleji, než to před nimi dokázaly jiné společnosti poskytující software jako službu. Plyne to z údajů firmy Stripe, jež cituje list Financial Times.

Nová data naznačují, že tato převratná technologie vytváří silné podniky nebývalým tempem. Podle analýzy informací o platbách od fintechové společnosti Stripe dosahují špičkové skupiny zabývající se umělou inteligencí milionových tržeb během jediného roku. U srovnatelných technologických skupin, které se umělou inteligencí nezabývají, přicházejí takové tržby podstatně později.

Z nuly na třicet milionů

Tato zjištění přicházejí v době, kdy investoři vznášejí otázky ohledně ekonomických přínosů generativní AI a pravděpodobné návratnosti předpokládaných bilionových investic velkých technologických firem do výpočetní infrastruktury na podporu této technologie v příštím roce.

Údaje naznačují, že mladé společnosti zabývající se umělou inteligencí mají větší dynamiku než jiné populární technologické startupy z minulých období, zejména v kategorii software jako služba (SaaS).

Stripe zveřejnil údaje o nejvyšších ročních příjmech 100 soukromých společností s umělou inteligencí, které využívaly jeho platební platformu k 31. červenci 2024. Vedle nich zveřejnil údaje srovnatelné kohorty nadějných začínajících společností typu SaaS k červenci 2018.

Stripe má hodnotu okolo 65 miliard dolarů. Mezi jeho zákazníky patří mimo jiné OpenAI, Anthropic, Mistral, GitHub, Midjourney a mnoho dalších významných firem zabývajících se umělou inteligencí.

Ze zveřejněných údajů vyplývá, že začínajícím firmám s umělou inteligencí v této kohortě trvalo v průměru 11 měsíců (měřeno od prvního prodeje přes platformu Stripu), než dosáhly ročních tržeb ve výši milionu dolarů, zatímco u předchozí generace firem SaaS to bylo 15 měsíců.

Tam ještě rozdíl mezi oběma kohortami nebyl tak zjevný. Startupy s umělou inteligencí, které dosáhly ročního obratu přes 30 milionů dolarů, však došly k tomuto milníku již za 20 měsíců – to je pětkrát rychleji než předchozí společnosti SaaS.

Zpráva společnosti Goldman Sachs z tohoto měsíce přitom vyjádřila obavy ohledně ziskovosti podniků umělé inteligence vzhledem k tomu, že „dnešní vítězové v oblasti AI již nejsou kapitálově nenáročnými podniky“. GS tím odkazuje na značné náklady potřebné na výpočetní infrastrukturu pro provoz a trénink modelů AI.

Tři procenta obyvatelstva

Údaje společnosti Stripe naznačují, že začínající podniky v oblasti AI (mnohé jsou nejnovější formou SaaS) se přizpůsobují této dynamice trhu tím, že vytvářejí experimentální produkty, za které jsou zákazníci ochotni platit.

ChatGPT, uměle inteligentní chatbot společnosti OpenAI, který byl spuštěn v listopadu 2022, se stal nejrychleji rostoucí spotřebitelskou aplikací v historii, když během dvou měsíců od spuštění dosáhl 100 milionů uživatelů.

Podle lidí obeznámených s financemi skupiny OpenAI vytvořila pro podniky předplatné pro přístup k ChatGPT, díky němuž její anualizované příjmy dosáhly 3,6 miliardy dolarů. Společnost však také ročně utratí více než pět miliard dolarů, jež investuje do trénování nových modelů.

„Na rozdíl od minulých generací softwarových společností platí firmy zabývající se umělou inteligencí značné náklady na výpočetní techniku hned od počátku, takže jsou pod tlakem, aby rychleji budovaly monetizaci,“ uvedla Emily Sandsová, vedoucí informačního oddělení společnosti Stripe.

Této snaze však vychází vstříc skutečnost, že poptávka po generativní umělé inteligenci (softwaru, který dokáže generovat text, kód, obrázky, zvuk a video) je celosvětová. Podle údajů společnosti Stripe pochází přibližně 56 procent příjmů společností zabývajících se AI ze zemí mimo Spojené státy.

Z takové poptávky těží skupiny generující pomocí strojové inteligence obrázky a zvuky. K nim patří například londýnský jednorožec ElevenLabs, jenž vyrábí software pro hlasovou AI, nebo DeepL, německý podnik zabývající se překladem jazyků pomocí umělé inteligence.

„V zemích včetně Singapuru či Islandu vidíme, že více než tři procenta obyvatelstva skutečně kupují produkty těchto 100 největších společností zabývajících se AI,“ řekla FT Sandsová. „Je to opravdu globálně rozšířený jev.“

AI je produktivnější

Samotná společnost Stripe v současné době trénuje modely AI na svých datech, která pocházejí z více než miliard transakcí milionů společností, jež ročně přesahují bilion dolarů. Firma tak vytváří na míru nastavené platební procesy.

Rychlost generování příjmů odráží schopnost startupů rychle uvádět na trh nové produkty a funkce postavené na neustále se měnících modelech AI od společností jako OpenAI, Anthropic, Google a Meta.

Byron Deeter, partner ve společnosti Bessemer Ventures, která investuje do společností SaaS, uvedl, že problémem větších softwarových společností je jejich starší technologická architektura. Začínající podniky podle něho fungují v tomto smyslu podstatně produktivněji. „Jsme svědky toho, jak se spousta AI společností během několika let dostane v tržbách z nuly na desítky milionů,“ řekl Deeter.