Zemětřesení v PwC: Reorganizace a kontrola docházky za méně peněz
Vznik nové samostatné divize pro technologie a umělou inteligenci je nejzásadnější změnou britské pobočky PwC za poslední desetiletí
redaktor
PwC, jedna z firem auditorské velké čtyřky, provede ve svém kmenovém britském týmu důkladnou reorganizaci, která se dotkne 2700 zaměstnanců a partnerů. Nová šéfová ostrovní pobočky Laura Hintonová se rozhodla vytvořit samostatnou divizi pro technologie a umělou inteligenci. Jak vedení firmy přiznává, „může to pro zaměstnance být znepokojivé“.
Podle dokumentu, s jehož zněním se minulý týden seznámil deník Financial Times, oznámila Hintonová (jež není příbuzná s kybervědcem Geoffreym Hintonem, „kmotrem umělé inteligence“) svým podřízeným, že reorganizace je součástí její „nové vize stát se prominentní firmou“. Jak moc je taková vize nová, uvážíme-li, že PwC funguje ve 158 zemích světa a má tradici zvíci 175 let, je otázka.
Podle plánu Hintonové vytvoří PwC digitální divizi zaměřenou na technologické inovace, vývoj okolo umělé inteligence, cloud a data. Firma rovněž přepracuje části svých poradenských, obchodních, rizikových a daňových postupů přesunem a sloučením některých funkcí. Vznikne tak šest nových týmů.
Řídící partnerka uvedla, že nová divize bude zaměstnávat 900 technologů a dostane „jméno zaměřené na trh“, ať už to znamená cokoli. „Na těchto plánech se pracuje, takže i když nemáme všechny podrobnosti ani odpovědi, přesto jsme se o ně chtěli podělit již nyní, abychom byli otevření a transparentní,“ uvedla.
Boj o pozice
Jde o nejčerstvější známku snahy firem takzvané Velké čtyřky přizpůsobit se nové poptávce klientů. Firmy si lámou hlavy hledáním odpovědi na otázku, jak nejlépe strukturovat své podnikání v oblasti umělé inteligence, kterou klienti považují za lukrativní.
Reorganizace způsobí otřesy pro přibližně desetinu zaměstnanců PwC v Británii. Budou převeleni do nových týmů a budou poskytovat jiné služby než dosud. Takové zemětřesení obvykle provází tvrdý vnitropodnikový boj o pozice, připomíná list Financial Times.
Laura Hintonová, řídící partnerka britského týmu PwC, na začátku roku prohrála jeden takový souboj s Markem Amitranem o vedení celé firmy; musela proto vzít zavděk nižší pozicí. Podřízeným ohlásila reorganizaci s typicky korporátní bezprostřední vřelostí – předem nahranou videozprávou. Ta obsahovala mnoho manažerských floskulí o expanzi a vylepšování tržní pozice firmy; v jednom ze vzácných náznaků faktického sdělení Hintonová uvedla, že její reorganizace má byznys PwC zjednodušit.
„Vím, že pro někoho mohou být změny povzbuzením, zatímco jiné mohou znepokojovat,“ řekla Hintonová. „Vzhledem k tomu, že se i nadále přizpůsobujeme potřebám našich klientů, je důležité, abychom si všichni zvykli na větší pružnost a zároveň se i nadále vzájemně podporovali.“
Podobně inspirativní prohlášení si připravil i firemní capo di tutti capi Marc Amitrano. Řekl, že změny „odrážejí naše strategické zaměření na klienty, technologie a globální síť PwC. Usnadní nám spolupráci a mobilizaci týmů, abychom mohli lépe plnit požadavky klientů“. To je dobré vědět; jinak by byla veřejnost na pochybách, jestli nové vedení nechová záměr strategicky se zaměřit na borůvkové pyré, plnit požadavky klientů hůře, firemní pozici na trhu zhoršit a celkově přivést PwC na buben. Změny vstoupí v platnost od ledna příštího roku.
Utáhneme šrouby
Jeden ze způsobů, jímž chtějí Amitrano a Hintonová podnítit vzájemnou soudržnost svých týmů, je utáhnout šrouby firemní disciplíny. Během prvního zářijového týdne oznámil management všem 26 tisícovkám britských zaměstnanců, že začne sledovat jejich docházku do kanceláří.
Hintonová tehdy v oběžníku (jenž byl prvním počinem nového vedení) zaměstnancům vzkázala, že jim firma bude každý měsíc zasílat údaje o jejich docházce. Dodala, že zaměstnanci nyní musí trávit „minimálně tři dny v týdnu“ v kanceláři nebo u klientů. Tytéž údaje bude firma zároveň posílat kariérním koučům zaměstnanců PwC.
„Všichni máme prospěch z pozitivního dopadu hybridního přístupu, ale předchozí pokyn o nejméně dvou až třech dnech v týdnu byl otevřený výkladu,“ napsala Hintonová. Dala tak najevo, že nové vedení nepovažuje schopnost výkladu za důležitou nebo dokonce žádoucí. Koneckonců, PwC je poradenská, účetní a auditní firma a pro výklad předpisů v ní není místo.
Utužení disciplíny není pro britské zaměstnance PwC jedinou dobrou zprávou. Vedení jim také oznámilo, zřejmě v rámci vzájemné kolegiální podpory, že uleví jejich peněženkám, které napříště nebudou muset být nepřirozeně napěchované penězi. Partneři společnosti si letos přijdou v průměru na 862 000 liber, což je pokles oproti předchozím 12 měsícům o zhruba pět procent.
Růst zpomalil
Důvodem je, že meziroční růst tržeb PwC se v řečeném období se zpomalil na devět procent ve srovnání se 16 procenty ve srovnatelném předcházejícím období. Zisk PwC v Británii během 12 měsíců do letošního června poklesl o 14 procent na 1,1 miliardy liber. Firemní zprávy se o spojitosti uvedených skutečností nezmiňují; lze však spekulovat, že firma si nemůže dovolit platit zaměstnance a partnery stejně jako dosud, protože vynaloží mnoho prostředků na sestrojení pružného, otevřeného a transparentního systému informování týchž zaměstnanců a partnerů o jejich pracovní docházce.
Konkurenční firma Deloitte na začátku tohoto roku rovněž zahájila reorganizaci svých globálních aktivit s cílem snížit náklady a snížit složitost skupiny. I ona vykázala pokles průměrné mzdy partnerů a slabší růst.