Zachrání Volkswagen 30 let starý nápad? Odbory volají po čtyřdenním pracovním týdnu
Německé odbory IG Metall otevřeně uvažují o zavedení čtyřdenního pracovního týdne ve Volkswagenu jako jednom z možných řešení krize, které automobilka čelí. Hrozba uzavření domácích závodů a zrušení dlouholetých pracovních záruk totiž přiměla odbory k radikálnímu přehodnocení dosavadního přístupu.
Autor podcastů
Volkswagen poprvé v historii zvažuje uzavření německých továren a ukončení pracovních záruk ve svých šesti výrobních závodech, což by mělo být součástí rozsáhlého úsporného plánu v hodnotě 10 miliard eur. Na dotaz, zda by odbory podpořily přechod na čtyřdenní pracovní týden, předsedkyně IG Metall Christiane Bennerová odpověděla, že tuto variantu nelze vyloučit. „Prozkoumáme každou možnost, která může přispět k řešení,“ uvedla.
Připomněla však, že konkrétní návrhy budou záviset na dalších informacích od vedení Volkswagenu. „Potřebujeme inovativní přístupy, které by mohly odemknout skrytý potenciál,“ prohlásila Bennerová s tím, že Volkswagen už v minulosti zvládl překonat složité situace. Na otázky ohledně čtyřdenního pracovního týdne vedení automobilky zatím neodpovědělo.
Slavná německá firma je pod tlakem kvůli několika faktorům. Slábnoucí poptávka po elektromobilech, tvrdá konkurence z Číny a komplikovaná firemní struktura zpomalující rozhodování přivedly Volkswagen do nelehké pozice. Na nedávném emotivním setkání zaměstnanců ve Wolfsburgu vedení přiznalo, že má „možná jeden nebo dva roky“ na to, aby hlavní značka zvládla přechod na elektromobilitu.
Generální ředitel koncernu Oliver Blume přiznal, že evropský automobilový průmysl, zejména značka VW, čelí výrazným obtížím. V rozhovoru pro Handelsblatt zdůraznil, že automobilka musí být připravena na restrukturalizaci. „Naším cílem je dosáhnout dvouciferných výnosů do roku 2030, a nyní k tomu pokládáme základy,“ uvedl Blume, aniž by specifikoval konkrétní kroky.
Historie jako inspirace
Thorsten Groeger, vedoucí IG Metall v Dolním Sasku, kde sídlí Volkswagen, vidí řešení v minulosti. Připomněl, že v roce 1993 bylo během krize v automobilce zavedeno úsporné opatření – čtyřdenní pracovní týden. Tento model, který dočasně snížil pracovní dobu na 28,8 hodiny týdně s mírným poklesem mzdy, zachránil tehdy 30 tisíc pracovních míst v šesti německých továrnách a fungoval až do roku 2006.
Premiér Dolního Saska Stephan Weil, jehož země je druhým největším akcionářem Volkswagenu, upozorňuje, že podobný přístup by mohl být aktuální i nyní. „V roce 1993 jsme čelili vážné krizi, která přinesla tvrdá rozhodnutí, ale pomohla firmě přežít. Mohli bychom se inspirovat i dnes,“ prohlásil.
Jednání mezi odbory a vedením mají začít v polovině října, odbory však tlačí na urychlení. Podle nich je klíčové, aby zaměstnanci nebyli dlouho drženi v nejistotě.