Jde o jeden z konkrétních výstupů nové spolupráce v oblasti elektromobility mezi největší českou elektrárenskou společností a největší tuzemskou automobilkou. Zástupci obou firem kvůli tomu podepsali memorandum o strategické spolupráci. Obě společnosti chtějí dlouhodobě spolupracovat na inovativních řešeních pro dekarbonizaci, energetickou soběstačnost a bezpečnost, úspory i cirkulární ekonomiku.
„Bateriové systémy se stávají integrální součástí moderní energetiky a dají se využívat v elektromobilitě, nízkoemisním teplárenství, v kombinaci s obnovitelnými zdroji,“ řekl generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. Například bateriové moduly z pěti elektrických enyaqů, které mají stále kapacitu sedmdesát až osmdesát procent, vytvoří nový bateriový systém, který by byl schopen zásobovat energií až čtyřicet domácností denně.
„Baterie, která ve voze již dosloužila, má stále velký potenciál, například v úložišti elektrické energie. Jejím druhým životním cyklem budeme nejen snižovat uhlíkovou stopu, ale zároveň tak poskytneme zákazníkům možnost využít rychlého dobíjení i tam, kde to distribuční síť jinak neumožňuje,“ uvedl Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto.
Místopředseda představenstva ČEZ Pavel Cyrani připomněl, že dekarbonizace se netýká pouze energetiky, ale i dalších odvětví. „Potřebujeme dekarbonizovat energetiku, dopravu i celý průmysl. ČEZ má cíl vybudovat šest tisíc megawattů obnovitelných zdrojů do roku 2030 a rozvíjet jadernou energetiku pro zajištění bezemisní elektřiny pro český průmysl,“ konstatoval Cyrani.
Dodal, že to je pouze první krok. „Potřebujeme dekarbonizovat celé české hospodářství. Bude to vyžadovat inovace, chytré nápady i neotřelá řešení a spolupráci se silnými partnery z ostatních částí průmyslu,“ sdělil Cyrani, podle něhož se moderní energetika stále více prolíná s dopravou.
První společné projekty už odstartovaly. V areálu firmy EP Rožnov vznikne inovativní energetické centrum, kde bude poprvé v Česku mimo jiné vyzkoušen systém vehicle-to-grid, tedy využití elektromobilů jako baterie pro stabilizaci distribuční sítě. Obě firmy předpokládají další koordinaci při testování technologií pro pokročilé systémy řízení dobíjení elektroaut a rozpracování možných modelů jejich zapojení v energetice.
Další inovativní energetické centrum vznikne v Ivančicích nedaleko Brna, které bude v rámci městského teplárenství testovat plejádu energetických technologií a zjišťovat jejich ideální kombinace. Vedle kogenerace tu tak bude fungovat fotovoltaika, elektrokotel a tepelné čerpadlo. V rámci spolupráce se Škodou Auto tu také bude instalována energetická baterie vyrobená v Česku z dosloužilých akumulátorů elektromobilů.
Mladoboleslavská automobilka již vyrobila 500 tisíc baterií do elektromobilů a plug-in hybridů. Letos by se měla výroba zvýšit na 2,3 tisíce akumulátorů denně.