Elektroauta pod půl milionu? Zatím jen ojetiny, nová se teprve připravují
Automobilky chtějí zmírnit nedostupnost elektromobilů. Ani auta na baterii pro masy ale zatím cenově neobstojí v benzinové konkurenci.
Lidovost má v názvu, přesto jako by jedna z největších světových automobilek v posledních letech na svou filozofii produkce spolehlivých a zároveň rozumně naceněných osobních vozů rezignovala. Na nástup elektromobility společnost Volkswagen reagovala nabídkou modelů na baterii, které jsou všechno, jen ne dostupné pro široké masy.
Ceny elektromobilů německého výrobce nyní začínají v přepočtu na necelém milionu korun. O to větší humbuk společnost Volkswagen vyvolala, když na polovinu března svolala do Hamburku novináře a fanoušky motorismu. Slibovala velkou věc: oznámení návratu „ke kořenům“ a představení konceptu elektromobilu, který bude opět lidový a který odstraní dosavadní cejch e-aut jako libůstky pro bohaté.
Šéf Volkswagenu Thomas Schäfer na ostře sledované akci představil model s pracovním označením ID. 2all, jehož hlavní zbraní má být právě cena – měla by se udržet pod hranicí 25 tisíc eur, tedy v přepočtu pod úrovní 600 tisíc korun. Kromě toho slíbil, že během několika let automobilka uvede na trh ještě dostupnější elektromobily za méně než půl milionu.
„ID. 2all ukazuje, kam se chceme s naší značkou dostat. Blízko k zákazníkům, ke špičkovým technologiím a skvělému designu. Urychlujeme transformaci, abychom elektromobilitu učinili dostupnou širokým vrstvám motoristů,“ maloval při slavnostním představení vozu světlou budoucnost elektromobility pod značkou Volkswagen Schäfer.
Za jistou „magickou“ metu, kterou je potřeba – směrem dolů – pokořit, si 20 až 25 tisíc eur (tedy půl milionu až 600 tisíc korun) nestanovil jen Volkswagen. Už několik let takový lidový vůz plánuje například zakladatel automobilky Tesla Elon Musk.
Zatímco u Muska ale dosud zůstává u slibů, ostatní výrobci osobních vozů pokročili dál. Už loni na podzim například o plánech vývoje „půlmilionového“ elektromobilu informoval jihokorejský Huyndai. Ten připravuje hned dva modely v této cenové kategorii a sériově vyrábět a prodávat by malé, levné elektromobily chtěla firma už letos nebo v příštím roce.
Další želízka v ohni mají také konstruktéři dalších značek z koncernu Volkswagen. Konkrétně jde o elektromobil značky Cupra dceřiného Seatu, který se bude prodávat pod názvem UrbanRebel. Vycházet má ze stejné platformy MEB jako chystaný levný Volkswagen. Do stejné „rodiny“ pak má patřit také elektrická obdoba Fabie od Škody Auto, o jejíž podobě se toho ale zatím mnoho neví.
Dostupné ojetiny
Kdo nyní hledá elektromobil ve stejné cenové kategorii jako u levnějších benzinových a naftových modelů, nemá tak prakticky jinou možnost než obrátit se na autobazary. Do nich se postupně přesouvají starší typy elektromobilů, a přestože výběr stále není zdaleka tak velký jako u ojetin se spalovacím motorem, postupně se rozšiřuje a určitý typ zákazníků už dnes podle prodejců mohou uspokojit.
„Předpokládám, že letošní rok ještě nebude v rámci bateriových vozů tak silný, ale rok 2024 velice pravděpodobně přinese na trh větší množství elektroaut, která jsou dnes například součástí firemních flotil,“ popisuje Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva společnosti Aures Holdings, pod niž spadá síť prodejen AAA Auto.
Podle statistik nabídka českých autobazarů postupně roste: v roce 2020 v ní bylo necelých 1,7 tisíce elektromobilů, loni jich bylo už přes 3,1 tisíce.
A jak je to s patrně nejdůležitějším parametrem, a sice cenou? „U elektromobilů nabízíme jak levnější vozy, například první generaci Nissanu Leaf, které začínají kolem 300 tisíc korun, nebo dvojici Škoda Citigo iV a Volkswagen e-UP, BMW i3, VW e-Golf a další, které se s pořizovací cenou vejdou spolehlivě do půl milionu,“ počítá Petr Vaněček z Aures Holdings.