Kreml: Sankce na Gazprombank jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska

Nové sankce vůči ruskému finančnímu ústavu Gazprombank, které ve čtvrtek oznámily Spojené státy, jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska. Oznámil to dnes Kreml, podle kterého ale Moskva nalezne řešení a se situací si poradí. Sankce brání ruské bance provádět jakékoliv nové transakce, které souvisejí s energiemi a které se dotýkají amerického finančního systému. Také jí zakazují obchodovat s Američany a zmrazují aktiva, která má banka ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Nové sankce vůči ruskému finančnímu ústavu Gazprombank, které ve čtvrtek oznámily Spojené státy, jsou snahou bránit vývozu plynu z Ruska. Oznámil to dnes Kreml, podle kterého ale Moskva nalezne řešení a se situací si poradí. Sankce brání ruské bance provádět jakékoliv nové transakce, které souvisejí s energiemi a které se dotýkají amerického finančního systému. Také jí zakazují obchodovat s Američany a zmrazují aktiva, která má banka ve Spojených státech, uvedla agentura Reuters.

Celý článek
0

Plynovod NordStream chce „za hubičku“ koupit americký investor, Trumpův štědrý sponzor

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Celý článek
0

Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Řešením je privátní pojištění a zavření části nemocnic,“ říká respektovaný lékař Netuka

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Elektroauta pod půl milionu? Zatím jen ojetiny, nová se teprve připravují

Automobilky chtějí zmírnit nedostupnost elektromobilů. Ani auta na baterii pro masy ale zatím cenově neobstojí v benzinové konkurenci.

Elektroauta pod půl milionu? Zatím jen ojetiny, nová se teprve připravují
Šéf Volkswagenu Thomas Schäfer na ostře sledované akci představil model s pracovním označením ID. 2all, jehož hlavní zbraní má být právě cena – měla by se udržet pod hranicí 25 tisíc eur | foto Profimedia.cz

Lidovost má v názvu, přesto jako by jedna z největších světových automobilek v posledních letech na svou filozofii produkce spolehlivých a zároveň rozumně naceněných osobních vozů rezignovala. Na nástup elektromobility společnost Volkswagen reagovala nabídkou modelů na baterii, které jsou všechno, jen ne dostupné pro široké masy.

Ceny elektromobilů německého výrobce nyní začínají v přepočtu na necelém milionu korun. O to větší humbuk společnost Volkswagen vyvolala, když na polovinu března svolala do Hamburku novináře a fanoušky motorismu. Slibovala velkou věc: oznámení návratu „ke kořenům“ a představení konceptu elektromobilu, který bude opět lidový a který odstraní dosavadní cejch e-aut jako libůstky pro bohaté.

Šéf Volkswagenu Thomas Schäfer na ostře sledované akci představil model s pracovním označením ID. 2all, jehož hlavní zbraní má být právě cena – měla by se udržet pod hranicí 25 tisíc eur, tedy v přepočtu pod úrovní 600 tisíc korun. Kromě toho slíbil, že během několika let automobilka uvede na trh ještě dostupnější elektromobily za méně než půl milionu.

„ID. 2all ukazuje, kam se chceme s naší značkou dostat. Blízko k zákazníkům, ke špičkovým technologiím a skvělému designu. Urychlujeme transformaci, abychom elektromobilitu učinili dostupnou širokým vrstvám motoristů,“ maloval při slavnostním představení vozu světlou budoucnost elektromobility pod značkou Volkswagen Schäfer.

Za jistou „magickou“ metu, kterou je potřeba – směrem dolů – pokořit, si 20 až 25 tisíc eur (tedy půl milionu až 600 tisíc korun) nestanovil jen Volkswagen. Už několik let takový lidový vůz plánuje například zakladatel automobilky Tesla Elon Musk.

Zatímco u Muska ale dosud zůstává u slibů, ostatní výrobci osobních vozů pokročili dál. Už loni na podzim například o plánech vývoje „půlmilionového“ elektromobilu informoval jihokorejský Huyndai. Ten připravuje hned dva modely v této cenové kategorii a sériově vyrábět a prodávat by malé, levné elektromobily chtěla firma už letos nebo v příštím roce.

Další želízka v ohni mají také konstruktéři dalších značek z koncernu Volkswagen. Konkrétně jde o elektromobil značky Cupra dceřiného Seatu, který se bude prodávat pod názvem UrbanRebel. Vycházet má ze stejné platformy MEB jako chystaný levný Volkswagen. Do stejné „rodiny“ pak má patřit také elektrická obdoba Fabie od Škody Auto, o jejíž podobě se toho ale zatím mnoho neví.

Dostupné ojetiny

Kdo nyní hledá elektromobil ve stejné cenové kategorii jako u levnějších benzinových a naftových modelů, nemá tak prakticky jinou možnost než obrátit se na autobazary. Do nich se postupně přesouvají starší typy elektromobilů, a přestože výběr stále není zdaleka tak velký jako u ojetin se spalovacím motorem, postupně se rozšiřuje a určitý typ zákazníků už dnes podle prodejců mohou uspokojit.

 

„Předpokládám, že letošní rok ještě nebude v rámci bateriových vozů tak silný, ale rok 2024 velice pravděpodobně přinese na trh větší množství elektroaut, která jsou dnes například součástí firemních flotil,“ popisuje Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva společnosti Aures Holdings, pod niž spadá síť prodejen AAA Auto.

Podle statistik nabídka českých autobazarů postupně roste: v roce 2020 v ní bylo necelých 1,7 tisíce elektromobilů, loni jich bylo už přes 3,1 tisíce. 

A jak je to s patrně nejdůležitějším parametrem, a sice cenou? „U elektromobilů nabízíme jak levnější vozy, například první generaci Nissanu Leaf, které začínají kolem 300 tisíc korun, nebo dvojici Škoda Citigo iV a Volkswagen e-UP, BMW i3, VW e-Golf a další, které se s pořizovací cenou vejdou spolehlivě do půl milionu,“ počítá Petr Vaněček z Aures Holdings.