Hrotcast: Fialova vláda doma zahájila třídní boj. V Bruselu kritizuje to, s čím sama souhlasila

Může se Česko skutečně do roku 2040 posunout mezi deset nejsilnějších ekonomik EU, nebo jde pouze o naivní přání vlády premiéra Petra Fialy a jejího nového ministra průmyslu Lukáše Vlčka? O tom – i řadě dalších aktuálních témat – se dozvíte v novém Hrotcastu s Markétou Malou a Pavlem Štruncem.

Může se Česko skutečně do roku 2040 posunout mezi deset nejsilnějších ekonomik EU, nebo jde pouze o naivní přání vlády premiéra Petra Fialy a jejího nového ministra průmyslu Lukáše Vlčka? O tom – i řadě dalších aktuálních témat – se dozvíte v novém Hrotcastu s Markétou Malou a Pavlem Štruncem.

Celý článek
0

Analýza: Pro ekonomiku Česka i EU by bylo výhodnější vítězství Harrisové

Pro evropskou i českou ekonomiku by bylo výhodnější, kdyby v listopadových amerických prezidentských volbách zvítězila demokratka Kamala Harrisová. Naopak držitelé amerických akcií by vydělali na výhře republikána Donalda Trumpa. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představili analytici společnosti Cyrrus. Průzkumy naznačují, že souboj o Bílý dům bude letos vyrovnaný.

Pro evropskou i českou ekonomiku by bylo výhodnější, kdyby v listopadových amerických prezidentských volbách zvítězila demokratka Kamala Harrisová. Naopak držitelé amerických akcií by vydělali na výhře republikána Donalda Trumpa. Vyplývá to z analýzy, kterou dnes představili analytici společnosti Cyrrus. Průzkumy naznačují, že souboj o Bílý dům bude letos vyrovnaný.

Celý článek
0

Od bitů ke qubitům: Putování do nitra kvantového počítače

V jádru každého kvantového počítače se nachází kvantový procesor, jehož technologická konstrukce se výrazně odlišuje od klasických procesorů využívaných ve standardních počítačích.

V jádru každého kvantového počítače se nachází kvantový procesor, jehož technologická konstrukce se výrazně odlišuje od klasických procesorů využívaných ve standardních počítačích.

Celý článek
0

Elektroauta pod půl milionu? Zatím jen ojetiny, nová se teprve připravují

Automobilky chtějí zmírnit nedostupnost elektromobilů. Ani auta na baterii pro masy ale zatím cenově neobstojí v benzinové konkurenci.

Elektroauta pod půl milionu? Zatím jen ojetiny, nová se teprve připravují
Šéf Volkswagenu Thomas Schäfer na ostře sledované akci představil model s pracovním označením ID. 2all, jehož hlavní zbraní má být právě cena – měla by se udržet pod hranicí 25 tisíc eur | foto Profimedia.cz

Lidovost má v názvu, přesto jako by jedna z největších světových automobilek v posledních letech na svou filozofii produkce spolehlivých a zároveň rozumně naceněných osobních vozů rezignovala. Na nástup elektromobility společnost Volkswagen reagovala nabídkou modelů na baterii, které jsou všechno, jen ne dostupné pro široké masy.

Ceny elektromobilů německého výrobce nyní začínají v přepočtu na necelém milionu korun. O to větší humbuk společnost Volkswagen vyvolala, když na polovinu března svolala do Hamburku novináře a fanoušky motorismu. Slibovala velkou věc: oznámení návratu „ke kořenům“ a představení konceptu elektromobilu, který bude opět lidový a který odstraní dosavadní cejch e-aut jako libůstky pro bohaté.

Šéf Volkswagenu Thomas Schäfer na ostře sledované akci představil model s pracovním označením ID. 2all, jehož hlavní zbraní má být právě cena – měla by se udržet pod hranicí 25 tisíc eur, tedy v přepočtu pod úrovní 600 tisíc korun. Kromě toho slíbil, že během několika let automobilka uvede na trh ještě dostupnější elektromobily za méně než půl milionu.

„ID. 2all ukazuje, kam se chceme s naší značkou dostat. Blízko k zákazníkům, ke špičkovým technologiím a skvělému designu. Urychlujeme transformaci, abychom elektromobilitu učinili dostupnou širokým vrstvám motoristů,“ maloval při slavnostním představení vozu světlou budoucnost elektromobility pod značkou Volkswagen Schäfer.

Za jistou „magickou“ metu, kterou je potřeba – směrem dolů – pokořit, si 20 až 25 tisíc eur (tedy půl milionu až 600 tisíc korun) nestanovil jen Volkswagen. Už několik let takový lidový vůz plánuje například zakladatel automobilky Tesla Elon Musk.

Zatímco u Muska ale dosud zůstává u slibů, ostatní výrobci osobních vozů pokročili dál. Už loni na podzim například o plánech vývoje „půlmilionového“ elektromobilu informoval jihokorejský Huyndai. Ten připravuje hned dva modely v této cenové kategorii a sériově vyrábět a prodávat by malé, levné elektromobily chtěla firma už letos nebo v příštím roce.

Další želízka v ohni mají také konstruktéři dalších značek z koncernu Volkswagen. Konkrétně jde o elektromobil značky Cupra dceřiného Seatu, který se bude prodávat pod názvem UrbanRebel. Vycházet má ze stejné platformy MEB jako chystaný levný Volkswagen. Do stejné „rodiny“ pak má patřit také elektrická obdoba Fabie od Škody Auto, o jejíž podobě se toho ale zatím mnoho neví.

Dostupné ojetiny

Kdo nyní hledá elektromobil ve stejné cenové kategorii jako u levnějších benzinových a naftových modelů, nemá tak prakticky jinou možnost než obrátit se na autobazary. Do nich se postupně přesouvají starší typy elektromobilů, a přestože výběr stále není zdaleka tak velký jako u ojetin se spalovacím motorem, postupně se rozšiřuje a určitý typ zákazníků už dnes podle prodejců mohou uspokojit.

 

„Předpokládám, že letošní rok ještě nebude v rámci bateriových vozů tak silný, ale rok 2024 velice pravděpodobně přinese na trh větší množství elektroaut, která jsou dnes například součástí firemních flotil,“ popisuje Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva společnosti Aures Holdings, pod niž spadá síť prodejen AAA Auto.

Podle statistik nabídka českých autobazarů postupně roste: v roce 2020 v ní bylo necelých 1,7 tisíce elektromobilů, loni jich bylo už přes 3,1 tisíce. 

A jak je to s patrně nejdůležitějším parametrem, a sice cenou? „U elektromobilů nabízíme jak levnější vozy, například první generaci Nissanu Leaf, které začínají kolem 300 tisíc korun, nebo dvojici Škoda Citigo iV a Volkswagen e-UP, BMW i3, VW e-Golf a další, které se s pořizovací cenou vejdou spolehlivě do půl milionu,“ počítá Petr Vaněček z Aures Holdings.