Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než benzinové auto. Jen ho pak nesmíte nabourat

Elektrická vozidla nové generace budou do roku 2027 levnější na výrobu než automobily se spalovacími motory. Problémem ale budou drahé opravy

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než benzinové auto. Jen ho pak nesmíte nabourat
ilustrační foto | Shutterstock.com

Už za tři roky mají být vozidla na baterie levnější na výrobu než vozidla se spalovacím motorem. Stane se tak díky vylepšeným výrobním metodám – alespoň tak to predikuje studie výzkumného ústavu Gartner. Jenže má to i odvrácenou stránku – finanční výhody mohou rychle vzít za své kvůli vysokým cenám oprav elektromobilů. 

Ale je tu také malý (nebo spíš větší) háček: náklady na opravy elektrických vozů budou dražší. Gartner odhaduje, že průměrné náklady na opravu elektromobilu po vážné nehodě se do roku 2027 oproti dnešku zvýší o 30 procent.

To znamená, že havarovaná nebo poškozená auta bude pravděpodobněji lepší úplně odepsat, protože náklady na opravy převýší zůstatkovou hodnotu. Kromě toho mohou dražší opravy po nehodách vést k dražším pojistným plněním nebo dokonce k odmítnutí pojišťoven krýt konkrétní modely aut. A proto bude zajímavé sledovat, jak zareagují zákazníci, pokud snížení výrobních nákladů bude na úkor vyšších nákladů na opravy. 

Přesto – podle Gartneru – nové inovace sníží cenu plně elektrických vozidel. „Výrobci přinesli inovace, které zjednodušují výrobní náklady, nebo třeba čas potřebný pro montáž vozidla,“ uvádí studie. 

Co stojí za úspěchem čínských automobilek, které nyní v elektromobilitě válcují evropskou konkurenci? Podle hlavního analytika Hrot24 Miroslava Zámečníka to je kromě předvídavosti také průmyslová špionáž. Poslechněte si v Hrotcastu:

Hrotcast

Institut také předpovídá, že do roku 2027 bude 15 procent firem vyrábějících elektrická auta odkoupeno jinou společností, nebo zbankrotuje. Mnoho startupů v oblasti elektromobility a baterií, které v posledních letech vstoupily na trh a přilákaly obrovské investice, nyní bojuje o přežití – a mnohé už skončily krachem. „To ale neznamená, že se sektor EV hroutí. Prostě vstupujeme do nové fáze, kdy společnosti s nejlepšími produkty a službami zvítězí nad ostatními,“ řekl Pedro Pacheco, viceprezident Gartner pro výzkum. 

Přesto se věci podle konzultantů z Gartneru pro svět elektrických vozidel jeví pozitivně. Za rok 2023 se prodalo celosvětově přes 10 milionů elektroaut a Gartner odhaduje, že letos to bude 18,4 milionu a v roce 2025 20,6 milionu. Ale platí, že nálada kolem elektromobility se rychle mění – už je to méně o „zlaté horečce“, ale spíš o tom, že přežijí jen ti nejschopnější.