Léčba Erdoğana Erdoğanem: Rok po obratu o 180 stupňů turecká inflace stále řádí

Prezident Turecka sklízí, co zasel. Turci nevěří, že se inflace zklidní, a utrácejí jako o život. Ceny proto rostou dál   

Prezident Turecka sklízí, co zasel. Turci nevěří, že se inflace zklidní, a utrácejí jako o život. Ceny proto rostou dál   

Celý článek
0

Telekomunikační firmy skrývají bohatství pod zemí: staré měděné kabely

Přechod telekomunikačních firem na optická vlákna má i jeden vedlejší, příjemný efekt – v zemi nyní leží miliardové bohatství ve formě starých měděných kabelů. Cena mědi totiž roste, protože je nezbytná pro rozšiřování elektromobility, decentralizované energetiky i datových center.

Přechod telekomunikačních firem na optická vlákna má i jeden vedlejší, příjemný efekt – v zemi nyní leží miliardové bohatství ve formě starých měděných kabelů. Cena mědi totiž roste, protože je nezbytná pro rozšiřování elektromobility, decentralizované energetiky i datových center.

Celý článek
0

Němci zruší daň za tranzit plynu, aby Češi a Rakušané nakupovali od nich

Sporná daň za tranzit plynu vyvolávala spor mezi Berlínem, Prahou a Vídní. Německo chce zrušením poplatků sousední země motivovat k odběru plynu z německých terminálů.

Sporná daň za tranzit plynu vyvolávala spor mezi Berlínem, Prahou a Vídní. Německo chce zrušením poplatků sousední země motivovat k odběru plynu z německých terminálů.

Celý článek
0

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než benzinové auto. Jen ho pak nesmíte nabourat

Elektrická vozidla nové generace budou do roku 2027 levnější na výrobu než automobily se spalovacími motory. Problémem ale budou drahé opravy

Vyrobit elektromobil bude brzy levnější než benzinové auto. Jen ho pak nesmíte nabourat
ilustrační foto | Shutterstock.com

Už za tři roky mají být vozidla na baterie levnější na výrobu než vozidla se spalovacím motorem. Stane se tak díky vylepšeným výrobním metodám – alespoň tak to predikuje studie výzkumného ústavu Gartner. Jenže má to i odvrácenou stránku – finanční výhody mohou rychle vzít za své kvůli vysokým cenám oprav elektromobilů. 

Ale je tu také malý (nebo spíš větší) háček: náklady na opravy elektrických vozů budou dražší. Gartner odhaduje, že průměrné náklady na opravu elektromobilu po vážné nehodě se do roku 2027 oproti dnešku zvýší o 30 procent.

To znamená, že havarovaná nebo poškozená auta bude pravděpodobněji lepší úplně odepsat, protože náklady na opravy převýší zůstatkovou hodnotu. Kromě toho mohou dražší opravy po nehodách vést k dražším pojistným plněním nebo dokonce k odmítnutí pojišťoven krýt konkrétní modely aut. A proto bude zajímavé sledovat, jak zareagují zákazníci, pokud snížení výrobních nákladů bude na úkor vyšších nákladů na opravy. 

Přesto – podle Gartneru – nové inovace sníží cenu plně elektrických vozidel. „Výrobci přinesli inovace, které zjednodušují výrobní náklady, nebo třeba čas potřebný pro montáž vozidla,“ uvádí studie. 

Co stojí za úspěchem čínských automobilek, které nyní v elektromobilitě válcují evropskou konkurenci? Podle hlavního analytika Hrot24 Miroslava Zámečníka to je kromě předvídavosti také průmyslová špionáž. Poslechněte si v Hrotcastu:

Hrotcast

Institut také předpovídá, že do roku 2027 bude 15 procent firem vyrábějících elektrická auta odkoupeno jinou společností, nebo zbankrotuje. Mnoho startupů v oblasti elektromobility a baterií, které v posledních letech vstoupily na trh a přilákaly obrovské investice, nyní bojuje o přežití – a mnohé už skončily krachem. „To ale neznamená, že se sektor EV hroutí. Prostě vstupujeme do nové fáze, kdy společnosti s nejlepšími produkty a službami zvítězí nad ostatními,“ řekl Pedro Pacheco, viceprezident Gartner pro výzkum. 

Přesto se věci podle konzultantů z Gartneru pro svět elektrických vozidel jeví pozitivně. Za rok 2023 se prodalo celosvětově přes 10 milionů elektroaut a Gartner odhaduje, že letos to bude 18,4 milionu a v roce 2025 20,6 milionu. Ale platí, že nálada kolem elektromobility se rychle mění – už je to méně o „zlaté horečce“, ale spíš o tom, že přežijí jen ti nejschopnější.