Elektromobily se bez dotací v Evropě neprodávají. Hlavně Německo má problém
Největší evropská ekonomika zrušila dotace na koupi elektromobilů a prodeje se okamžitě propadly. Tržby z prodeje elektromobilů budou i letos v Německu klesat.
Zrušení štědrých dotací na pořízení auta s akumulátory a dobíjecí šňůrou způsobilo na německém trhu rozčarování hlavně u německých výrobců elektromobilů. Poptávka po mnohem dražších vozech než u srovnatelných modelů se spalovacím motorem se propadla o desítky procent.
Podle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) se prodeje elektromobilů v EU poprvé od dubna 2020 meziročně propadly o sedmnáct procent, v Německu to bylo dokonce o 48 procent.
Pro tento rok odhadl německý Svaz automobilového průmyslu (VDA), že tržby z prodeje elektromobilů poklesnou o čtrnáct procent, což je ještě poměrně optimistický výhled. „V Německu letos nevypadá poptávka po elektrických vozidlech dobře,“ přiznal konzultant automobilového trhu z poradenské společnosti Berylls Jan Burgard.
Klesá hlavně zájem o drahé elektromobily s cenovkou přesahující 40 tisíc eur (v přepočtu milion korun). V segmentu do 25 tisíc eur (625 tisíc korun) je pak podle Burgarda nabídka omezená. Pokles zájmu mezi německými zákazníky souvisí hlavně s tím, že německá vláda zrušila dotace na nákup elektromobilů, které zavedla před sedmi lety.
Od loňského září nejprve pro firmy – nakupovaly dvě třetiny elektromobilů – a těsně před Vánoci i pro fyzické osoby. Maximální dotace, takzvaný ekologický bonus, činila 4 500 eur (113 tisíc korun).
Celý evropský automobilový průmysl si nyní klade otázku, zda výrazný propad v prodejích dobíjecích aut je pouze krátkodobou reakcí zákazníků na zrušení dotací v některých zemích EU, nebo se jedná o dlouhodobý trend.
Patrick Schaufuss z McKinsey Center for Future Mobility přičítá nevýraznému roku 2023 v Evropě pokles nabídky v segmentu plug-in hybridních elektromobilů (PHEV). I když pro tento rok nepředpovídá větší oživení trhu s elektromobily, další roky 2025 a 2026 by už mohly být z hlediska prodejů lepší.
Spoléhá se na větší nabídku modelů levnějších aut, tedy menších elektromobilů. Svou roli v tom může sehrát i cenová válka Tesly, jež už od loňského podzimu snižuje ceny svých elektrovozů. A na evropském trhu s k cenové válce připojují i čínské značky, především automobilka BYD.
Pokles zájmu o dobíjecí auta může podle odborníků na automobilový trh souviset i s tím, že stále chybí potřebná infrastruktura pro dobíjení. Majitel nového auta si musí často lámat hlavu s tím, kde svůj vůz na poslední chvíli nabije. Názorně se to ukazuje na německém trhu, kde vláda slíbila vybudování milionu veřejných nabíjecích stanic do konce dekády. K loňskému září jich bylo ale jen 105 tisíc a pokud se má k požadovanému cíli vláda v Berlíně alespoň přiblížit, musí tempo výstavby ztrojnásobit.
Část evropských automobilek plány na plnou elektromobilitu přehodnocuje a staví se k ní kriticky. Jednou z nich je mnichovská BMW. Její generální ředitel Oliver Zipse delší dobu varuje, že sázka pouze na produkci elektrických modelů aut není nejlepší strategií.
Tímto směrem se vydal koncern Volkswagen (včetně Škody Auto), protože chce konkurovat Tesle. Mnichovský výrobce prémiové značky nicméně i nadále podporuje vývoj a výrobu spalovacích motorů, hybridních pohonů nebo pohonu na vodík.