Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Šéf Toyoty: Elektromobily nikdy neovládnou trh, nenuťme lidi je kupovat

Třetina celosvětových prodejů bude podle Akio Tojody maximum, kterého výrobci elektromobilů dosáhnou. Zbytek trhu prý ovládnou vozy na vodíkový pohon nebo hybridy.

Šéf Toyoty: Elektromobily nikdy neovládnou trh, nenuťme lidi je kupovat
ilustrační foto | Anton Pentegov / Shutterstock.com

O tom, jaké vozy budou řídit, by měli rozhodovat sami řidiči, ne politici prostřednictvím dotací. Zákazníci automobilek mají mít možnost výběru z více technologií, než jsou pouze auta s lithium-iontovými akumulátory, prohlásil tento týden předseda správní rady Toyoty Akio Tojoda na setkání se zaměstnanci automobilky.

Podle Tojody elektromobily nikdy plně neovládnou světový trh. Maximální podíl, který jim předpovídá, bude prý kolem 30 procent. Zbývajících 70 procent zaujmou elektromobily s palivovými články, hybridy a vodíkové automobily. Tedy právě vozy, jejichž vývojem se Toyota zabývá.

Hlavním argumentem šéfa automobilky, která jako jedna z mála odmítá vsadit vše na lithium-iontové baterie, jsou limity této technologie. Na světě podle Tojody žije více než miliarda lidí bez přístupu ke stabilnímu zdroji elektřiny. V mnoha státech je také v dohledné době nereálné vybudovat nákladnou dobíjecí infrastrukturu. Zákazníků poptávajících alternativní pohon tedy bude stále dostatek.

Tojoda také odmítl tvrzení, že za jeho odporem k elektromobilům stojí hlavně zaostávání automobilky v jejich vývoji. Zaměření na výrobu vozů s více alternativními typy pohonů je podle něj záměrné a správné. I proto prý Toyota dokonce připravuje nový model se spalovacím motorem.

„Je ale těžké jít proti proudu sám,“ povzdechl si vnuk zakladatele Toyoty. V příštích letech prý navíc může být pozice japonské automobilky ještě obtížnější. Reálně prý hrozí, že od výrobců vozů se spalovacími motory dají v rámci ESG strategie ruce pryč také banky a nebudou jim chtít půjčovat.

Přitom právě díky masivní produkci aut na benzin či naftu a hybridních modelů si Toyota drží pozici světové jedničky v počtu vyrobených vozů. Za prvních 11 měsíců loňského roku jich z výrobních linek sjelo 9,2 milionu a za celý rok prý bude produkce více než 10milionová. Spolu s výrobou rostly i prodeje vozů značky Toyota, a to během prvních 11 měsíců loňského roku o sedm procent na 10,2 milionu automobilů.