Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Toyota slibuje průlom. Nové baterie pro elektroauta umožní dojezd přes tisíc kilometrů

Dosavadní opozdilec v elektromobilitě bude od roku 2027 vyrábět baterie s pevným elektrolytem. Budou o polovinu menší, nabídnou ale dojezd přes 1200 kilometrů a dobití do deseti minut.

Toyota slibuje průlom. Nové baterie pro elektroauta umožní dojezd přes tisíc kilometrů
Toyota bZ4X EV | foto Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Japonská automobilka Toyota nepatří zrovna mezi lídry v elektromobilitě, už za několik let by se ale z dosavadního opozdilce mohl stát nový lídr na trhu. Firma oznámila významný pokrok ve vývoji nového typu baterií pro elektromobily, který využívá pevný elektrolyt namísto dnes nejrozšířenějšího kapalného. Plánuje je začít komerčně vyrábět od roku 2027.

Novinka Toyoty by mohla zásadně změnit dosavadní parametry aut poháněných baterií. Dnešní lithium-iontové akumulátory bývají kritizovány kvůli vysoké hmotnosti a relativně nízké kapacitě zásadně limitující dojezd elektromobilů.

Nový typ baterií s pevným elektrolytem by podle zástupců Toyoty mohl vážit až o polovinu méně, zároveň ale nabídnout dojezd přes tisíc kilometrů. Výrazně by se měla zkrátit doba dobíjení: z deseti na osmdesát procent kapacity by se nové akumulátory měly dobít do deseti minut.

Toyota není jedinou automobilkou, která se upíná k nové technologii. Podobný typ baterií vyvíjí například také německá společnost BMW nebo japonský Nissan. Obě firmy ale plánují zahájit sériovou výrobu až od roku 2028, respektive 2030.

Hlavním důvodem pomalého vývoje nového typu baterií jsou vysoké náklady na jejich výrobu. Ty dosahují až několikanásobku ceny klasických lithium-iontových akumulátorů.

Toyota ale bez bližšího upřesnění naznačila, že její vývojáři přišli s inovací, která by dosavadní náklady umožnila srazit na polovinu i méně.