ilustrační foto

Shutterstock.com

Vyloučení Romové

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček zkritizoval praxi, kdy značná část romských dětí v rámci povinné školní docházky končí ve speciálních třídách základních škol, tedy mimo běžné školní kolektivy

Vladimír Barák

Celkem 11,7 procenta romských žáků se v minulém školním roce vzdělávalo podle speciálního programu (Rámcového programu pro základní vzdělávání se sníženými výstupy ze vzdělávání) kvůli lehkému mentálnímu postižení.

„A tři čtvrtiny z nich byly ve třídách určených pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami. Tyto děti se tedy vzdělávaly odděleně od svých vrstevníků na základních školách.

Pro porovnání, z neromských žáků se po­dle tohoto rámcového plánu učí pouze 1,3 procenta dětí, tedy téměř desetkrát menší podíl, než je tomu u romských žáků,“ uvádí ombudsman.

Podle České školní inspekce za to částečně mohou pedagogicko-psychologické poradny, které u dětí využívají zastaralých diagnostických metod. 

Související články