Německý řetězec parfumerií Douglas se z burzy stáhl v roce 2013. Následovala změna strategie a vnitřní restrukturalizace. Největšímu maloobchodnímu hráči s parfémy a kosmetikou se následně začalo dařit, aby jej v roce 2020 těžce zasáhla pandemie covidu-19, která prakticky po celém světě omezila setkávání lidí a jejich nákupy v obchodních centrech, čímž se parfumérie dostala do červených čísel.
Sérii smolných událostí měl zvrátit návrat Douglase na burzu po více jak deseti letech, kdy ji opustil. Cílem bylo získat peníze na umoření dluhů z covidového období a na další rozvoj. Burza však parfumerii přijala velmi vlažně.
Jak informuje česká Fio Banka, v rámci první veřejné nabídky byly akcie ve čtvrtek ohodnoceny na 26 eur za akcii, tedy na spodu pásma 26 až 30 euro. To ohodnocuje společnost na 2,6 miliardy eur.
Celkově bylo investorům nabídnuto 34,19 milionů akcií, z toho 32,69 milionů nově vydaných akcií. „Celkový objem nabídky činí 890,0 milionů eur, přičemž hrubý výnos společnosti odpovídá 850 milionů eur,“ píše banka.
Jenže po vlažném přijetí následoval další pád. Hodnota akcie v pátek klesla pod 22 euro. Podle bankéře citovaného deníkem Financial Times se dostavilo „osobní zklamání,“ neboť za pouhý den padla hodnota akcie o čtyři procenta.
„Vstup Douglasu na burzu byl slabý. Jen tak se nevidí, aby se akcie obchodovaly pod cenou IPO při otevření burzy,“ řekl Christian Reindl, manažer fondu Union Investment, který část akcií koupil. Objektivně prý příliš důvodů pro tak slabý začátek nevidí, protože podle něj je Douglas zdravá společnost působící na zajímavém trhu, s dobrým tempem růstu a stabilními maržemi. „Jsme přesvědčeni, že Douglas splní své sliby a že cena akcií to bude časem odrážet,“ řekl Reindl.
Thomas Schweppe, zakladatel frankfurtské investiční firmy 7 Square, to vidí jinak. Pro deník uvedl, že špatná výkonnost akcií odráží skepsi investorů ohledně „zpochybněné společnosti, která je kotována v obtížném tržním prostředí.“ Investoři jsou prý skeptičtí, jednoduše se jim nelíbí dluhy Douglasu, ohledně maloobchodní sítě nejsou přesvědčeni o správnosti investice.
Douglas, kosmetická firma s více než dvěma staletími tradice, začínala svou činnost jako výrobce mýdel. Dnes se však specializuje na exkluzivní kosmetiku, zahrnující široký sortiment produktů, jako jsou parfémy, toaletní vody, péče o vlasy a mnoho dalšího.
Společnost provozuje bezmála 1900 kamenných obchodů napříč Evropou, část z toho jako franšízu. Za rok 2023 společnost dosáhla výnosů ve výši 4,093 miliardy eur. Jedná se o meziroční růst o 11,3 procenta. Čelí ale zvyšujícím se nákladům za nájmy v obchodních centrech, energie i personál. V Česku Douglas provozuje jedenáct prodejen a internetový obchod Douglas.cz.