Jednání odborářů s vedením VW stále bez výsledku, stávka pokračuje

Továrna Volkswagenu v saském Cvikově

Aquatarkus / Shutterstock.com

Krize ve Volkswagenu

Jednání odborářů s vedením VW stále bez výsledku, stávka pokračuje

Odboráři a vedení německé automobilky Volkswagen dnes nenašli shodu při jednáních o úsporných opatřeních. Čtvrté kolo rozhovorů trvalo téměř osm hodin a provázela ho v pořadí už druhá výstražná stávka, do které se zapojily desítky tisíc zaměstnanců.

čtk

Účastníci jednání se nicméně shodli, že za jednací stůl opět usednou, a to 16. a 17. prosince, informovaly agentury DPA a Reuters. Vedení koncernu, který se ocitl v problémech, dříve avizovalo snižování mezd, rozsáhlé propouštění a pravděpodobné zavírání továren Volkswagenu v Německu.

Vyjednavač vedení koncernu Arne Meiswinkel řekl, že obě strany jsou ještě "daleko od řešení". Odboráři trvají na tom, že se nesmí zavřít žádný z deseti závodů v Německu. Už dříve uvedli, že jsou připraveni k ústupkům, které by firmě ušetřily až 1,5 miliardy eur (38 miliard korun). Podle šéfa koncernu Olivera Blumeho je to ale málo. Podle něj bude nezbytné snižovat platy, propouštět a pravděpodobně i uzavřít některé závody v Německu.

Důvodem problémů největší automobilky v Evropě jsou podle koncernu mimo jiné sílící konkurence, především v Asii, a zároveň klesající poptávka. Podle odborářů Volkswagen do krize dostaly chyby manažerů.

Spor se týká mezd přibližně 120 tisíc zaměstnanců v závodech kmenové značky Volkswagen, kde platí zvláštní dohoda o mzdách, a dalších deseti tisíc zaměstnanců VW v Sasku, jejichž mzdy jsou rovněž navázané na tuto dohodu.

Na podporu vyjednavačů dnes vstoupily desetitisíce zaměstnanců Volkswagenu v devíti z deseti závodů v Německu do druhé výstražné stávky. První výstražné stávky minulé pondělí se zúčastnilo podle odborů IG Metall téměř 100 tisíc lidí. Na rozdíl od minulého pondělí nepřerušovali tentokrát zaměstnanci práci na dvě, ale vždy na čtyři hodiny. Stávka se opakovala v každé směně, a skočí tak až v noci na úterý s koncem noční směny.

Do koncernu VW patří i česká automobilka Škoda Auto, které se ale na rozdíl od značky Volkswagen daří. Na konci října uvedla, že celosvětově za tři čtvrtletí zvýšila meziročně výrobu o 5,3 procenta na 780 500 vozů. Vedoucí plánování lidských zdrojů společnosti Škoda Auto Štěpán Lacina na konci listopadu také řekl, že automobilka nyní neplánuje propouštění kmenového personálu, snižování stavů se má týkat pouze agenturních pracovníků.