Vodík dorazil na české koleje
Cestující se poprvé v Česku mohli svézt vlakem s vodíkovým pohonem
redaktor
Minulé úterý by mohlo vejít do historie jako zlomové datum v české dopravě. Nebo se také ukázat jako jedna ze slepých vývojových větví při hledání čisté mobility. V rámci předváděcí jízdy se totiž cestující mohli poprvé svézt z Prahy do Mníšku pod Brdy soupravou Coradia iLint od výrobce Alstom. Ta nevyužívá pro pohon obvyklý diesel či elektřinu, nýbrž vodík.
Na lehký plyn Evropa nejen v dopravě hodně sází, zda se nakonec prosadí, nelze však v tuto chvíli s jistotou říct. V cestě vodíku stojí nedořešená legislativa, stejně jako neexistující infrastruktura. Palivo pro předváděcí soupravu zajišťovala mobilní plnička společnosti Air Products, což však není řešení do běžného provozu.
Podle ministra dopravy Martina Kupky by se bezemisní vodíkový pohon přesto mohl uplatnit coby alternativa dieselových lokomotiv na neelektrifikovaných tratích. Podle expertů je reálné, že by se do standardního provozu mohly soupravy dostat do pěti let. „Náš odhad je, že vozidla by mohla být v autorizovaném provozním modelu v rozmezí let 2027 až 2030,“ prohlásil šéf Výzkumného ústavu železničního Martin Bělčík.