Hrot24.cz
Vagony, nebo život

Tomáš Novák týdeník Hrot

Vagony, nebo život

Miliardový spor ostravských opraven a strojíren s firmou ČD Cargo přerůstá v otevřenou válku. Čeká se na první krev

Vadim Fojtík

Šéf společnosti ČD Cargo Ivan Bednárik sedí pohodlně v hlubokém křesle ve své kanceláři. „Tamten trezor je plný kostlivců, kteří tu zůstali po mých předchůdcích,“ říká a ukazuje směrem ke stolu, kde se v koutě krčí zmíněné ocelové zařízení. Právě teď se rozhoduje, jestli mezi kostlivci nepřibude nová složka, složka s jeho jménem.

Taková to byla velká láska

České koleje brázdí denně tisíce souprav nákladních vlaků. Pokud nestojíte moc blízko, většinou projíždějícím vagonům nevěnujete příliš pozornosti. A právě o tyto nenápadné nákladní vagony se v posledních měsících rozhořel ostrý boj mezi státní firmou ČD Cargo a společností Ostravské opravny a strojírny (OOS).

O probíhajícím sporu prosakují informace na veřejnost již několik měsíců, v poslední době ale vše nabírá na intenzitě. Spíš připomíná špionážní drama, kdy se na světlo dostávají tajné smlouvy a kompromitující informace. Do kauzy se již zapojila i policie. Týdeníku Hrot se podařilo získat několik dokumentů a informací, díky kterým lze kauzu zrekonstruovat.

V tuto chvíli nelze zcela jednoznačně říct, kdo ze zúčastněných má pravdu a kdo jen bojuje o holé přežití. Jedno však můžeme předpovědět s jistotou: Výsledek vyhroceného sporu výrazně ovlivní dění ve státní firmě ČD Cargo i další existenci strojírenské firmy OOS se stovkami zaměstnanců.

Záležitost nabrala obrátky v průběhu roku 2016, i když to tak původně nevypadalo. Ve zmíněném roce státní společnost ČD Cargo jen s vypětím všech sil zvládala rostoucí poptávku po přepravě zboží na železnici. Do toho začal v českých lesích naplno řádit kůrovec. Napadené dřevo bylo nutné po kolejích odvézt z místa výskytu ke zpracovatelům. To ještě zvyšovalo poptávku po přepravních kapacitách. Současně s tím opravárenská firma OOS nestíhala v termínu pro ČD Cargo zmodernizovat odstavené nákladní vagony. Firma ČD Cargo tedy zareagovala na vzniklý stav celkem logicky. Hledala možnosti, kde sehnat další vagony na přepravu zboží. Volba padla na pětistovku uhláků s nudným názvem ŽKV (železniční kolejové vozidlo). Kvůli nim uzavřela ČD Cargo smlouvu se slovenskou firmou SMK, která vagony odkoupila s tím, že je zmodernizuje a Cargu pronajme.

Vagony z přelomu 70. a 80. let nebyly po desítkách let provozu v ideální kondici. Soudní znalec ocenil každý z prodávaných vagonů v průměru na sto tisíc korun. Cena pronájmu jednoho vozu po repasu byla stanovena na 13 eur za den. Smlouva byla uzavřena na deset let s další pětiletou opcí. „Potřebovali jsme rychle vyřešit nedostatek přepravních kapacit, toto řešení jsme zvolili jako ekonomicky nejvýhodnější,“ řekl týdeníku Hrot Bednárik.

Ostraváci táhnou do boje

V tento okamžik se na scéně objevili bratři Šuškové, kteří ovládají společnost Ostravské opravny a strojírny. Seskupení firem kolem zmíněného podniku bylo dlouhá léta výhradním dodavatelem nových nákladních vagonů a servisních prací pro ČD Cargo. „Celý tendr považujeme za netransparentní a nevýhodný pro ČD Cargo,“ řekl týdeníku Hrot Rudolf Šuška. Jeho firma kvůli kontraktu Carga s SMK podala trestní oznámení. „Již jsem byl na policii podat vysvětlení,“ tvrdí Šuška. Zmíněný dokument má redakce k dispozici; sestává ze dvou bodů – za prvé z trestního oznámení na neznámé pachatele z řad managementu, statutárních orgánů a dozorčí rady ČD Carga pro podezření ze spáchání trestných činů porušení povinnosti při správě cizího majetku a za druhé z obecného ohrožení.

V trestním oznámení OOS tvrdí, že smlouva mezi ČD Cargem a SMK byla uzavřena za zcela nevýhodných podmínek pro českou firmu. Celková škoda prý může dosáhnout až jedné miliardy korun. V čem je problém? ČD Cargo prodalo vůz v průměru za zmíněných 100 tisíc korun, jenže jen šrot z jednoho vagonu měl údajně hodnotu v době transakce 150 tisíc. Navíc pokud by firma před sešrotováním prodala některé části na náhradní díly, mohla získat až 200 tisíc korun. Další položka, která údajnou výhodnost transakce zpochybňuje, je zhruba 7,5 milionu korun na zprovoznění vagonů předtím, než odjely na repasi na Slovensko. Šuškovi zpochybňují v žalobě i samotnou cenu za pronájem (13 eur denně za vagon). „Obvyklá tržní cena pronájmu nových ŽKV nikoliv zastaralých, byť tzv.,modernizovaných‘ se v roce 2018 pohybovala v rozmezí osm až deset eur denně,“ píše se v trestním oznámení s tím, že nestandardní je i délka kontraktu, deset až patnáct let, což může státnímu přepravci způsobit mnohamilionovou ztrátu.

Dalších 200 milionů má podle trestního oznámení firma tratit na tom, že se smluvně zavázala od SMK odkoupit vagony po skončení pronájmu. Jinak řečeno, ČD Cargo má za repasované vagony, které v rámci modernizace dostaly ještě starší podvozek vyrobený v tehdejší Jugoslávii, zaplatit minimální částku stanovenou na 19 600 eur (bez DPH) za kus, což je lehce přes půl milionu korun.

„Alarmující je přitom skutečnost, že se bude jednat o vozy na konci jejich životnosti, jelikož tyto ŽKV budou v provozu již neuvěřitelných 49 až 54 let,“ tvrdí firma Ostravské opravny a strojírny v trestním oznámení.

Ani tím výčet problémů podle Šuškových nekončí. Týdeník Hrot se kvůli žalobě setkal s Rudolfem Šuškou a ten tvrdí – a svá slova dokládá zmíněnou žalobou –, že způsob modernizace vagonů zcela odporuje platné legislativě. Vozy tak nemají na kolejích co dělat.

„Tímto způsobem nikdy nemohlo ani na Slovensku, ani jinde v Evropské unii dojít ke změně technických podmínek a už vůbec nemohlo dojít k řádnému schválení nového typu drážního vozidla,“ tvrdí se v trestním oznámení.

Lidi, neblbněte

Na první pohled jasně ložená kauza. Jenže první pohled může klamat.

Uskupení firem kolem bratrů Šuškových dlouhá léta patřilo mezi hlavní dodavatele nákladních vagonů pro České dráhy, posléze ČD Cargo. Jen v letech 2006 až 2016 společnost OOS od ČD Carga a jejich matky Českých drah získala kontrakty za 5,6 miliardy korun. Poté přísun zakázek dost vyschl; loni to bylo jen 89 milionů od ČD Carga. A to je dle vedení národního přepravce hlavní důvod současných sporů. „Šuškovi se s Bednárikem nesnášejí, odmítají s ním osobně jednat a je jim jasné, že pokud povede Cargo on a jeho lidé, žádný další kontrakt nebude,“ uvedl dobře informovaný zdroj.

Jak je vidět na uvedených číslech, obě uskupení, dopravce i firmy kolem Šuškových, v minulosti úzce spolupracovala. Třeba v letech 2009 a 2010, kdy na přepravce dopadla ekonomická krize, prodalo Cargo Šuškovým přes 1100 vagonů, aby si je od nich vzápětí pronajalo. A součástí smlouvy byl i zpětný odkup vagonů. „Cargu tato transakce pomohla vyřešit problém s hotovostí,“ řekl generální ředitel ČD Carga. O pár let později zase vyhrálo uskupení kontrakt na opravu vagonů a bylo dominantním dodavatelem opravárenských prací.

První trhlina ve vztazích se objevila v roce 2015, kdy si Šuškovi u ČD Carga stěžovali na nedostatečné plnění. Existenci problému přiznal i Bednárik. „Mimosoudně jsme se dohodli na urovnání vztahů, stále jsme ale byli odkázáni na jednoho dodavatele,“ tvrdí šéf Carga. To podle něj národnímu přepravci začalo působit problémy.

Ostravské opravny a strojírny údajně dávaly přednost lukrativnějším zakázkám a ty z Carga odsouvaly na vedlejší kolej. „Stávalo se, že nám třeba dva měsíce nic neopravily,“ vysvětlil. To vše v době, kdy dramaticky rostla poptávka po přepravních kapacitách a také bylo nutné vozit kůrovcové dřevo z postižených míst ke zpracovatelům. Jedním z řešení, jak kapacity navýšit, bylo urychlení modernizace části zastaralých vagonů. Proto Cargo oslovilo i další opravárenské firmy v regionu. Jaký byl výsledek? Z dominantní OOS se stal jen 50procentní dodavatel.

A jedeme dál. Kvůli dalším sporům se OOS a další firmy z imperia bratrů Šuškových dostaly u ČD Carga na černou listinu. Aktuálně už jen dobíhají podepsané kontrakty, které firmy uzavřely před několika lety. Na obzoru je několik soudních sporů za stovky milionů korun. Mimo jiné o to, jak tvrdí OOS, že Cargo nedisponuje duševním vlastnictvím k vozům, které jim ostravská firma dodala, a nemůže je opravovat nikdo jiný než OOS, další spor se pak vede o to, komu skutečně patří vozy, které si Cargo od OOS pronajalo a po vypršení kontraktu za jejich zpětný odkup zaplatilo sjednaných 160 milionů korun. K soudu spěje i další kontrakt. Ostravské opravny a strojírny vyhrály v roce 2016 tendr na dodávku stovky nových vagonů. ČD Cargo zaplatilo firmě zálohu 62 milionů korun s tím, že v roce 2018 začnou první dodávky. „Naši technici zjistili, že u nových vagonů jsou použité starší repasované díly,“ upozornil Bednárik. Cargo pak po několika jednáních od kontraktu odstoupilo. Teď se soudní cestou domáhá vrácení 62milionové zálohy.

Obě bojující strany vědí, že jim jde – jen s mírnou nadsázkou – o život. Pokud současný spor neustojí, může se Bednárik rozloučit s šéfováním ČD Carga. „Spíš je to o tom, kdy mi dojde trpělivost. Za dobu mého působení firma soutěžila zakázky za 120 miliard korun, vše bylo bez problémů,“ konstatoval. Nutno ale upozornit, že Národní centrála proti organizovanému zločinu již do Carga poslala řadu otázek, které chce zodpovědět v souvislosti s kontraktem se společností SMK. „Jdou skutečně na dřeň,“ tvrdí Bednárik. Podle něj je smlouva v pořádku, což prý potvrdil i ekonomický interní audit.

Nejistota panuje kolem toho, zda repasované vagony budou skutečně smět vyjet na koleje. „Za všechno nese odpovědnost SMK,“ řekl týdeníku Hrot Bednárik. „I kdyby měli (Šuškové) pravdu, kontrakt v tom okamžiku ukončíme a slovenská společnost vyhodila miliardu oknem.“

Bednárik už nedá

Ostravští bratři Šuškové vědí, že pokud bude ve vedení Bednárik, žádnou zakázku od státního přepravce nezískají, což se výrazně projeví na hospodaření jejich skupiny. V pevnější pozici je zatím šéf ČD Carga, za kterým dle informací týdeníku Hrot stojí jak mateřské České dráhy, tak ministr dopravy Karel Havlíček. „ČD Cargo působí ve velmi silném konkurenčním prostředí, všechny jeho aktivity jsou pod drobnohledem a stává se, že někdy bývají účelově interpretovány,“ řekl týdeníku Hrot šéf Českých drah Václav Nebeský.

Podle něj vedení drah má v tuto chvíli k dispozici ekonomické posouzení tohoto obchodního případu, z něhož vyplývá, že k pochybení nedošlo a transakce je pro největší dceřinou společnost výhodná. „Nechal jsem nicméně zpracovat další audit a na jeho výsledek čekáme. Chceme mít jistotu, že se různé spekulace, které se objevily také v médiích, skutečně nezakládají na pravdě,“ vysvětlil Nebeský.

Společnost OOS je ale přesvědčena o oprávněnosti svého trestního oznámení. „Celá kauza kolem smlouvy ČD Carga a SMK je natolik vážná, že se v ní hodlám angažovat vlastním jménem. Ostatně trestní oznámení, které jsme podali, to dokazuje,“ sdělil Rudolf Šuška. 

Odevzdej počítač, ukaž e-mail

Týdeník Hrot má k dispozici smlouvu mezi firmou ČD Cargo a slovenskou společností SMK. Skutečnost, že se smlouva dostala na veřejnost, vzbudila před časem v ČD Cargu dost velké pozdvižení. Vedení firmy zahájilo rozsáhlé vyšetřování, aby zjistilo, kdo citlivý dokument ze společnosti vynesl. „Uskutečnily se osobní pohovory, zabavovaly se počítače, kontrolovala se elektronická komunikace vybraných zaměstnanců,“ upozornil zdroj obeznámený s případem. Podle šéfa ČD Carga se ale konkrétního viníka najít nepodařilo. „Máme vytipovaných zhruba dvanáct lidí, kteří s dokumentem mohli přijít do styku,“ upozornil ředitel firmy. Konkrétní viník ale nalezen nebyl. Unikl i další citlivý dokument, výsledek ekonomického auditu smlouvy Carga s SMK. Tady jsou v podezření čtyři zaměstnanci přepravní firmy.