V Evropě začal boj o spalovací motory. Volvo podporuje zákaz

foto Shutterstock.com

V Evropě začal boj o spalovací motory. Volvo podporuje zákaz

Švédská automobilka, kterou vlastní čínský majitel, vyzvala spolu s další padesátkou firem Brusel, aby se držel zákazu aut se spalovacími motory do roku 2035. Největší evropské automobilky ale mlčí.

František Novák

Švédská automobilka Volvo, kterou vlastní čínský výrobce automobilů i elektromobilů Geely, se postavila do čela obránců zákazu spalovacích motorů u osobních automobilů do roku 2035. Ztráta dynamiky prodejů dobíjecích aut na evropském trhu totiž stále více automobilek vede k tomu, že od přechodu na plně elektrická auta couvají a nepřejí si, aby po roce 2035 byly plošně zakázány vozy se spalovacími motory, jak se k tomu zavázala Evropská komise a v roce 2022 to schválil Evropský parlament.

Brusel argumentuje tím, že průměrná životnost nových aut je 15 let, takže v roce 2050 by už měly po evropských silnicích a dálnicích jezdit auta pouze s nulovými emisemi.

Firmy – kromě Volva to je například Uber Technologies, výrobce nábytku IKEA nebo španělská energetická společnost Iberdrola – argumentují tím, že evropský průmysl potřebuje především jistotu a předvídatelné podmínky pro investice a rozvoj podnikání. Jak ale připomenula agentura Bloomberg, většina evropských výrobců aut se k iniciativě švédského Volva nepřipojila.

„Elektrifikace je jediná hromadná akce, kterou může náš sektor uskutečnit, aby snížil svou uhlíkovou stopu,“ argumentuje šéf společnosti Volvo Jim Rowan. Podle něj právě přechod na elektromobily zajistí evropskému průmyslu konkurenceschopnost v globální produkci aut s elektromotory.

Ambiciózní unijní cíle snižování emisí skleníkových plynů se ale v posledních měsících dostávají pod stále větší palbu kritiky u části manažerů evropských koncernů. Největší evropská automobilka Volkswagen už musela připustit, že se přechod na elektromobily nedaří a bude muset začít zavírat některé továrny a propouštět zaměstnance.

Také vedení automobilky Mercedes-Benz oznámilo, že termín ukončení prodeje aut se spalovacími motory by se mělo přehodnotit. Paradoxně i Volvo nedávno uvedlo, že bude po roce 2030 nabízet hybridní motorizace, i když dříve slíbilo, že bude vyrábět a prodávat pouze plně elektrická auta.

Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že Evropa musí dohnat americkou a čínskou konkurenci na poli výroby elektroaut tím, že už nebude investovat do vývoje spalovacích motorů. Na odložení termínu zákazu spalovacích motorů ale nyní tlačí i Itálie, třetí největší unijní ekonomika.

Premiérka Giorgia Meloniová tvrdí, že zelená politika Bruselu je sebedestruktivní. Italský ministr průmyslu Adolfo Urso trvá na tom, že unijní plán na snižování emisí musí být výrazně přepracován.

Pokud k tomu nedojde, zaniknou v evropském automobilovém průmyslu stovky tisíc pracovních míst. V případě zachování spalovacích motorů by mělo být umožněno používat syntetická paliva a biopaliva. Automobilka Stellantis, největší producent aut na Apeninském poloostrově, už také přerušila na měsíc produkci elektrických vozů Fiat 500 v závodě v Turíně, protože o ně není zájem.