Natáčení jedné ze scén filmu Onemanshow: The Movie.

foto Bontonfilm

Týden v médiích XXII

Novým šéfem Info.cz je Pavel Vondráček

Vedení názorového webu Info.cz po zakládajícím šéfredaktorovi Michalu Půrovi převzal Pavel Vondráček. Ten v letech 2003 až 2013 řídil časopis pro muže Maxim, tutéž značku dnes nese Vondráčkův podcast na Info.cz. Poté řídil zábavně-informační web G.cz, vycházející pod Extra Online Media, později vedl tištěný cestovatelský dvouměsíčník Travel Digest. Půr z čela Info.cz odešel v květnu do mediálního projektu Datarun, který založil společně s mediálním manažerem Vladimírem Piskáčkem. Info.cz vydává firma CMI News, součást mediálního konglomerátu Czech Media Invest kolem Daniela Křetínského, který také rozjezd webu dotoval desítkami milionů. Nový šéfredaktor Vondráček chce záběr titulu rozšířit. Využívat přitom hodlá textů, videí, podcastů i newsletterů. 

Vzniklo mediazastupitelství Kuráž Media

Posílit pozici středních a menších vydavatelů na inzertním trhu si klade za cíl nově vzniklé mediazastupitelství Kuráž Media. Jeho většinovým vlastníkem (šedesát procent) je Asociace online vydavatelů (AOV), platforma je ale otevřena i médiím, která členy tohoto uskupení nejsou. Menšinovým podílníkem je spolek Independent Media Club (čtyřicet procent). Jednatelem Kuráž Medií a zároveň předsedou výkonného výboru spolku je Tomáš Řehák. Místopředsedy jsou Petr Orálek, bývalý ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNŽ) a nastupující ředitel pro strategii a vývoj veřejnoprávní ČTK, a Martin Švarc, bývalý obchodní ředitel Seznamu a nyní podílník platformy Cruxo. Kuráž Media momentálně zastupují dvanáct vydavatelů, mezi které patří Deník N, Drbna, Echo 24, Forum 24, Hlídací pes, Voxpot, i60.cz, magazín Reportér či vydavatelství Internet Info (Lupa.cz) a Next Page Media (Finmag, Heroine, Peníze.cz, Football Club). Start projektu finančně podpořil Nadační fond nezávislé žurnalistiky, který dává granty řadě z uvedených médií, a Nadace Tipsport. „Vydavatelé se budou účelově spojovat u reklamních tendrů, kde jim to dává smysl. Většina z nich pokračuje se svými partnery v oblasti programatického prodeje inzerce,“ přibližuje nová firma. Zastupovaná média mají mít z reklamních kontraktů 77 procent, zbylých 23 procent si budou Kuráž Media strhávat jako fixní poplatek. 

„Lex Babiš“ se zpřísní

Zákaz vlastnictví médií vrcholnými politiky bude od příštího roku přísnější, podobně jako přijímání dotací a pobídek. Média například nebudou moci politici převádět na osobu blízkou nebo do svěřenského fondu, za porušení povinností budou hrozit vyšší pokuty. Zpřísnění takzvaného lex Babiš se kvůli chybějící regulaci nevztahuje na internetová média. Příslušná novela zákona o střetu zájmů v srpnu prošla Senátem a podepsal ji prezident Petr Pavel.

Schvalování změn ve Sněmovně brzdilo opoziční hnutí ANO v čele s Andrejem Babišem, který už po prvním zpřísnění zákona vložil v roce 2017 akcie svých firem Agrofert a SynBiol do svěřenských fondů. Pod Agrofert spadá skupina Mafra, která patří k největším mediálním domům v Česku. Politikům, na něž se bude nová úprava ohledně médií vztahovat, dává novela šedesátidenní lhůtu na to, aby se s ní vypořádali. 

Šéf rozhlasu dostane plný pololetní bonus

Generální ředitel veřejnoprávního rádia René Zavoral dostane za první letošní pololetí odměnu v plné výši 576 tisíc korun. Splnil všechna kritéria, po­dle nichž se bonus posuzuje, rozhodla Rada Českého rozhlasu. Největší váhu (padesát procent) má pro hodnocení kritérium dodržování zákona o Českém rozhlasu, kodexu a statutu, patnáct procent je za dodržování usnesení rady, desetiprocentní váhu má kvalita materiálů předkládaných radě a stejně tak dosažení podílu na rozhlasovém trhu aspoň 24 procent (podíl za první pololetí činil 27,6 procenta) a patnáct procent má plnění rámcového plánu pro letošní rok. 

Kazmův projekt rekordním českým kinofilmem

Snímek Onemanshow: The Movie v režii Kamila Bartoška alias Kazmy se stal nejúspěšnějším tuzemským filmem v divácké návštěvnosti během premiérového víkendu při uvedení do kin. Už v den premiéry, ve čtvrtek 17. srpna, film navštívilo 130 tisíc diváků, uvedl distributor Bontonfilm. Za první čtyři dny (od čtvrtka 17. srpna do neděle 20. srpna) to podle údajů Unie filmových distributorů bylo přes 295 tisíc diváků a tržby překročily 54 milionů korun. I z pohledu nasazení je film rekordní: celkem ho uvedlo 280 kinosálů po celé republice. Náklady na výrobu filmu činily 72 milionů korun.

Dosavadním českým rekordmanem návštěvnosti byl Anděl Páně 2, který během premiérových čtyř dnů vidělo 188 tisíc diváků.

Bartoškův film se stal celkově druhým nejúspěšnějším filmem během prvního víkendu v kinech v Česku všech dob. Překonal ho jen americký spektákl z roku 2019 Avengers: Endgame, na nějž v prvních čtyřech dnech přišlo 344 tisíc lidí.

Součástí Bartoškova projektu je i hra o peníze, zúčastnit se jí mohou ti, kteří film navštíví. Každý divák dostává ke vstupence herní kartu.