Největší německou automobilku, koncern Volkswagen Group, zasáhla další nepříjemnost. Kromě toho, že bojuje s uvadající poptávkou po svých elektromobilech a čelí cenové válce americké Tesly nebo čínských značek, musí řešit i celní komplikace na americkém trhu. V amerických přístavech je nyní zadržováno na třináct tisíc převážně luxusních vozů značek automobilů Porsche, Bentley a Audi.
Problém je v tom, že automobily obsahují součástky z Číny, které byly podle americké legislativy vyrobeny v oblastech, ve kterých komunistický režim používá systém nucené práce. Jedná se o západní autonomní region Sin-ťiang, ve kterém žijí Ujgurové, které čínský režim vykořisťuje. Díly se tak musí v autech vyměnit, aby je celníci pustili na americký trh.
Potvrdil to mluvčí Volkswagenu v reakci na žádost německého deníku Handelsblatt. „Pracujeme na vyřešení zpoždění dodávek určitých vozidel skupiny Volkswagen z přístavů k prodejcům,“ uvedl mluvčí.
Na problém s čínskými součástkami jako první upozornily Financial Times. Problematickým dílem je „malá elektronická součástka“ v řídících jednotkách aut. Dodávky vozů k americkým dealerům se mohou zdržet až o několik týdnů, pravděpodobně až do konce března. Pro automobilku z Wolfsburgu se jedná o citelnou ránu pro prestiž značky, protože se po propadu prodejů v Číně snažila zaměřit na severoamerický trh, kde loni koncern prodal téměř milion vozů.
Zdroje FT uvádějí, že problematický komponent pochází ze západní Číny a porušuje tím americký zákon proti nucené práci. Vedení německé automobilky nicméně tvrdí, že o sporném původu dílů nevědělo do doby, než jej o tom dodavatel informoval. VW pak měl okamžitě informovat americké úřady.
Deník dodal, že americko-čínské vztahy jsou nyní v nejhorším stavu od navázání diplomatických styků v roce 1979, i když se lídři obou největších ekonomik světa – Joe Biden a Si Ťin-pching – loni v listopadu sešli v San Francisku ve snaze uklidnit a stabilizovat své ekonomické vztahy.
USA ale v roce 2021 přijaly zákon, který zakazuje dovoz výrobků, jež jsou spojeny s nucenou prací Ujgurů v regionu Sin-ťiang nebo v dalších čínských oblastech v Číně. Německý koncern reagoval prohlášením, ve kterém zdůraznil, že „bere obvinění z porušování lidských práv velmi vážně, jak v rámci společnosti, tak v dodavatelském řetězci“. Hrozí i ukončení spolupráce s dotčeným subdodavatelem.
Celá situace je pikantnější kvůli tomu, že Volkswagen už nyní čelí kritice ochránců lidských práv, protože provozuje v hlavním městě Sin-ťiangu, Urumči, továrnu společně s čínskou automobilkou SAIC. Němečtí manažeři nyní uvedli, že musí zvážit směr budoucího podnikání v ujgurské autonomní oblasti.
Rada pro lidská práva OSN tvrdí, že komunistická Čína provádí v oblasti „zločiny proti lidskosti“. Navíc podle organizace Human Rights Watch automobilkám hrozí také to, že nakupují z tohoto regionu hliník, který byl vyprodukován obětmi pracovních táborů.