K rozhodné akci vyzvala velké světové značky aktivistická kampaň End Uyghur Forced Labor, do které se zapojilo už přes 190 organizací ze 36 zemí. Vznik této kampaně iniciovaly nejnovější informace o těžkých podmínkách muslimské menšiny Ujgurů v čínské provincii Sin-ťiang. Americký deník The New York Times (NYT) naposledy přišel s informací, že na masivní výrobě zdravotních pomůcek, které se během pandemie covidu-19 vyvážejí do celého světa, se podílejí právě i Ujgurové – avšak v rámci nucených prací.
Co na to dotčené společnosti? O ničem nevíme, nás se to netýká. Tak by se daly shrnout reakce firem jako například Nike, H&M či Apple. Všechny svorně tvrdí, že své dodavatele z Číny důkladně prošetřily. Nike uvádí, že se zaměřila na potenciální rizika ohledně spolupráce s firmami, které by zaměstnávaly Ujgury či jiné etnické menšiny. Nakonec však došla k závěru, že materiály vyrobené přímo v Sin-ťiangu nevyužívá. Nepřímé kontakty v rámci dodavatelských řetězců však nevyvrátila. Stejně zareagovala i H&M. Také společnost Apple podle svého vyjádření nenašla žádné důkazy o nucené práci na svých výrobních linkách v Číně.
Australský think-tank Australian Strategic Policy Institute (ASPI) zase už na začátku letošního roku referoval o každodenních transportech, kterými jsou Ujgurové do továren převáženi. V médiích už se delší dobu objevují svědectví o převýchovných táborech pro tuto muslimskou menšinu. Čínská vláda jejich existenci popírá.
Podle ASPI se na tomto systematickém zneužívání Ujgurů podílí až 83 známých světových značek. „Řada z nich ví už roky o narůstajícím počtu důkazů. Tyto neetické zdroje však nepřestanou používat do doby, než budou čelit reputačním rizikům a hrozbě, že u nich zákazníci přestanou nakupovat,“ řekl NYT Peter Irwin, mluvčí skupiny Uyghur Human Rights Project.
„Čínská vláda se za své praktiky už dočkala odsouzení, ale zatím nedošlo k žádné akci,“ řekl webu BBC Omer Kanat, výkonný ředitel z téže společnosti. „Vláda neudělá nic, dokud nepřijdou nějaké opravdové dopady. Takže cílení na firmy znamená hodně.“
U Nike, H&M či Apple aktivisté neuspěli, jejich výzva už má přesto reálné výsledky. Dokonce ještě před formálním vyhlášením výzvy se k rychlé reakci ohodlala korporace PVH, do které patří oděvní značky Calvin Klein nebo Tommy Hilfiger. Prostřednictvím své mluvčí oznámila, že během příštích dvanácti měsíců ukončí veškeré obchodní vztahy s továrnami v Sin-ťiangu, které pro ni vyrábějí oděvy a textilie nebo jí dodávají bavlnu.