Temu nezákonně prodává výrobky z nucených prací, tvrdí experti
Elektronický obchod Temu obchází americké sankce uvalené na výrobky z perzekvované čínské provincie Sin-ťiang, říká izraelská firma Ultra Information Solutions.
Podle průzkumu firmy, jež celosvětově ověřuje dodavatelské řetězce, prodává internetová nákupní platforma Temu americkým spotřebitelům produkty vyrobené v západočínské provincii Sin-ťiang. To by porušovalo americký zákon, který zakazuje prodej zboží z tohoto regionu kvůli podezření, že vzniklo v rámci tamního programu nucených prací. Tento program organizuje pekingská vláda, aby tamní – převážně muslimské – obyvatele přiměla k větší loajalitě.
Aplikace Temu, již vlastní firma PDD Holdings Inc., provozovatel čínského elektronického obchodu Pinduoduo, byla v USA spuštěna v září a rychle se stala nejstahovanější aplikací v americkém App Store společnosti Apple. Její tržiště nabízí oblečení a bytové dekorace za příznivé ceny, jimiž chce firma konkurovat světovým maloobchodním gigantům, jako jsou Amazon či eBay.
Společnost Ultra Information Solutions se sídlem v Tel Avivu však tvrdí, že v nabídce Temu našla nejméně 10 položek vyráběných nebo prodávaných podniky se sídlem v Sin-ťiangu. Temu je nabízí i v USA, kde však jsou odkazy na společnosti a jejich původ zamlčeny.
Společnost Ultra použila svou digitální prověřovací platformu Publican k porovnání výrobků prodávaných na Temu, jako jsou sandály, sluneční brýle a další zboží, s výrobky prodávanými mateřskou společností v Číně.
„Jde o systematické porušování obchodní politiky USA,“ řekl spoluzakladatel UIS Ram Ben Tzion. Zástupci společností Temu a PDD na několik žádostí ze strany médií o komentář neodpověděli.
S odvoláním na „strašlivé zneužívání“ Ujgurů v Sin-ťiangu (řečeno formulací amerického ministerstva zahraničí), převážně muslimů, zakázaly americké federální úřady v roce 2021 dovoz bavlny z tohoto regionu. Loni tento zákon rozšířily na všechny výrobky ze Sin-ťiangu v rámci zákona o prevenci nucených prací v regionu.
Výpovědi bývalých zadržených a zprávy řady výzkumníků a skupin na obranu práv tvrdí, že čínská vláda umístila do zadržovacích táborů v regionu více než milion lidí a že dělníci na polích a v továrnách jsou k práci nuceni. Verze čínské vlády naopak tvrdí, že tábory slouží k převýchově.
V USA popularita Temu vzrostla díky dvěma reklamám vysílaným v polovině února během Super Bowlu, tedy finále soutěže v americkém fotbalu NFL. Třicetivteřinový spot, jehož výroba a odvysílání stály miliony dolarů, zobrazuje člověka, který si kupuje oblečení, různě nastrojený se při tom točí a tančí; zároveň se objevuje slogan „Nakupujte jako miliardář“.
S prsty na Západě
Reklama od té doby nasbírala na serveru YouTube 341 milionů zhlédnutí. Temu šlape na paty firmě Shein, jinému čínskému podniku v branži rychlé módy, jehož loňské tržby v USA se odhadují na osm miliard dolarů. Pokud by uspěla, připojila by se k hrstce čínských internetových služeb, které se staly populárními na americkém trhu, včetně AliExpressu společnosti Alibaba Group a TikToku společnosti ByteDance.
Společnost PDD zaznamenala v Číně úspěch jako dolarová verze čínských internetových obchodů Alibaba a JD.com Inc., která prodává zboží za nižší ceny. Její domácí aplikace Pinduoduo je tržištěm, které najímá dodavatele, kteří nabízejí různé produkty.
Temu provozuje podobný model, ale jde o krok dál a zajišťuje pro obchodníky na své platformě doručování, propagaci a poprodejní služby, protože jeho čínská mateřská společnost se snaží expandovat na trhy v USA a Evropě co nejrychleji. Firma Temu v únoru otevřela kancelář v Bostonu, aby mohla řídit své působení v USA a Kanadě; kromě toho funguje i v Austrálii a na Novém Zélandu.
Prověřovací platforma Publican nedokázala najít přesvědčivé důkazy o tom, že by některý z výrobků prodávaných na Temu a PDD byl vyroben za použití nucené práce. Zjistila však, že společnosti, které je vyrobily, sídlí v Sin-ťiangu.
„Jejich blízkost však znamená, že existuje pravděpodobné riziko, nikoli pouze teoretické,“ uvedl Ben Tzion. Prověřování dodavatelského řetězce aplikací Publican bylo zadáno více než 35 vládním agenturám, včetně daňových, celních a donucovacích orgánů v Jižní Americe, Africe a dalších zemích, s cílem zachytit podvodné a nelegální zásilky, uvedl.
Zároveň vyšlo najevo, že Temu potichu a nenápadně zrušilo vnitřní ustanovení, jež po producentech požadovalo potvrzení, že bavlna v jejich výrobcích nepochází ze Sin-ťiangu. Protože tito výrobci neuvádějí jiný než čínský původ bavlny, je nanejvýš pravděpodobné, že její původ je právě v řečené provincii, protože na jiných místech v Číně se bavlna prakticky nepěstuje.
Zásilky z Číny prodávané přímo spotřebitelům mohou obejít americký zákaz výrobků ze Sin-ťiangu, protože nedosahují prahové hodnoty 800 dolarů, která zakládá povinnost podávat zprávy americké celní správě. Testy agentury Bloomberg u oděvů Sheinu dodaných do USA ve dvou případech v loňském roce zjistily, že jejich bavlna ze Sin-ťiangu skutečně pochází.