Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Strnadova Tatra se zajímá o závod MAN v Rakousku

Kopřivnická Tatra, spadající do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, projevila zájem o závod výrobce autobusů a nákladních automobilů MAN v hornorakouském městě Steyr.

Strnadova Tatra se zajímá o závod MAN v Rakousku
ilustrační foto | Profimedia.cz

„Mohu potvrdit, že Tatra má zájem na angažmá ve Steyru,“ řekl deníku Oberösterreichische Nachrichten zástupce Tatry v Rakousku Anton Bucek. Hrotu to následně potvrdil i mluvčí skupiny CSG Andrej Čírtek s tím, že to je v tuto chvíli to jediné, co se k tomu dá říci. 

Automobilka MAN, spadající pod koncern Volkswagen, plánuje závod s 2,3 tisíce zaměstnanců do roku 2023 zavřít a výrobu přesunout do Polska a Turecka. V současnosti se ve firmě přiostřují spory mezi managementem a odboráři. Záleží na tom, jak by se s tím popasoval právě český investor. Mzdy v Rakousku jsou totiž ve srovnání s Českem vysoké.

Česká skupina nebude zřejmě jediným zájemcem. Rakouská ministryně hospodářství Margarete Schramböcková počátkem října mluvila o vznikajícím „rakouském konsorciu“, které by závod mohlo převzít a zachránit část pracovních míst.

Automobilový průmysl má ve Steyru dlouhou tradici. Současný závod MAN je jedním z pohrobků někdejšího koncernu Steyr-Daimler-Puch, který s Tatrou spojuje jméno legendárního konstruktéra Hanse Ledwinky. Koncem 80. let se společnost rozpadla a jednu z jejích součástí získal právě MAN. Dnes fabrika vyrábí různé komponenty pro nákladní vozy MAN včetně kabin, součástí je lakovna plastových dílů a také vývoj.    

Tatra Trucks patří k nejvýznamnějším společnostem ze Strnadova holdingu. Strnad se o firmu dělí s průmyslníkem Reném Materou, který v ní drží 35 procent akcií. V loňském roce se navíc vrátila do skvělé formy. Po obtížnějším roce 2018 jí loni vzrostly tržby o necelé dvě miliardy na celkových 6,2 miliardy. Zisk EBITDA se vrátil do kladných hodnot, když přesáhl 330 milionů korun.

Pro Michala Strnada, jehož otec Jaroslav vyrostl zejména na obchodě se sovětskou technikou, by to byl další továrnický zásah v zemích západní Evropy. Připomeňme, že na začátku roku získal výrobce munice FMG ve španělské Granadě. Strnad firmu koupil od amerického zbrojního konglomerátu General Dynamics.

S příspěním Jana Brože.