Hrot24.cz
Steve Jobs: Design je, jak to funguje

Profimedia.cz

Steve Jobs: Design je, jak to funguje

Málokteré slovo se v posledním desetiletí tak agresivně vecpalo do slovní zásoby všech velkých jazyků světa jako pojem technologie. Jsou dobré i špatné, chytré i méně chytré, mocné, arogantní, jak se vám zlíbí. Rubrika Tardis se vydala za Stevem Jobsem, mužem balancujícím na hraně světů technologií, marketingu a designu - za jedním z těch, kteří to celé spískali.

Daniel Deyl

Daniel Deyl

redaktor

Pozn. red. Experimentální rubrika Tardis využívá slavného stroje času britského (mimozemského) cestovatele Doctora Who. Jeho prostřednictvím necháváme promluvit muže a ženy z minulosti, kteří mají co říct k přítomnosti.

Co se vám při vyslovení slova technologie vybaví jako první?

Technologie neznamenají nic. Co je důležité, jsou lidé, kterým věříte. Věříte, že jsou ve své podstatě dobří a chytří, a že když jim dáte správné nástroje, dokážou jimi udělat úžasné věci.

Ale jako manažer jste byl obávaný kruťas. Co se změnilo?

V průběhu let jsem se naučil, že když máte doopravdy dobré lidi, nemusíte jim dělat chůvu. Donutíte je udělat něco skvělého prostě tím, že to od nich očekáváte. Nemá smysl najímat chytré lidi, abyste jim pak říkal, co mají dělat. Já jsem najímal chytré lidi, aby oni říkali mně, co mám dělat.

Fungovalo to tak doopravdy? Funguje to tak dnes, ať už v Applu, nebo jinde?

No… Někteří lidé nejsou uvyklí prostředí, v němž je vysoká kvalita automaticky očekávána.

Stejně jako v politice i v kvalitativním výzkumu nacházejí stále častější využití ohniskové skupiny. Je to podle vás účelné?

Vymýšlet a konstruovat výrobky podle ohniskových skupin je doopravdy těžké. Lidé sami často nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážete.

A od toho jste tu vy?

Chtěl jsem po sobě ve vesmíru něco nechat.

Zkusím vámi prohnat ještě několik moderních termínů. Jak definujete design?

Design pro mne neznamená jen to, jak nějaký výrobek vypadá a jaký z něho má člověk pocit. Design je to, jak to funguje.

Takto to zní jednoduše.

Protože to je jednoduché. Je to moje mantra - soustředění a jednoduchost. Dosáhnout jednoduchosti může být těžší než vymyslet něco složitého. Člověk musí vyvinout velké úsilí, aby myslel jasně a dokázal se jednoduchosti držet.

Co pro vás znamená výraz inovace?

Inovace je to, co umí říct „ne“ tisícům různých věcí. Jsem stejně hrdý na to, co jsme (v Applu) dělali, jako na to, co jsme nedělali, protože jsme se nebáli říct „ne“. Když se na něco soustředíte, musíte mnoho ostatních věcí odmítat, a tím lidi namíchnete. Proto inovace odděluje ty, kteří vedou, od těch, kteří je následují. A samozřejmě, když inovujete, děláte chyby; je důležité umět je rychle přiznat, abyste se mohl soustředit na něco jiného.

Zmiňoval jste vysokou kvalitu. Byl jste znám jako šéf, který si na ni potrpí více než jiní. Proč?

Když budete truhlářem a vyrobíte parádní prádelník, také mu neuděláte zadní stěnu z překližky, i když je zezadu, bude stát u zdi a nikdo ji neuvidí. Pořád víte, že tam ta zadní stěna je, a abyste měli v noci dobré spaní, dáte tam krásný kus dřeva. Ta estetika, ta kvalita musí být přítomna všude.

Na rozdíl od jiných technologických špiček jste nevydělal desítky či stovky miliard dolarů. Peníze vás nebaví?

Když mi bylo pětadvacet, měl jsem asi sto milionů dolarů. Rozhodl jsem se, že si tím nenechám zničit život. Vždycky jsem říkal, že je lepší stát se pirátem než vstoupit do válečného námořnictva. A také mi bylo jedno, jestli budu ten nejbohatší chlapík z celého hřbitova.

Kdybyste chtěl popsat ideální obchodní model, jak by vypadal?

Vypadal by jako Beatles: čtyři chlápci, kteří navzájem drží v šachu své negativní sklony. Jedině tak se mohlo stát, že dohromady byli něco víc než jen součet všech čtyř.