Sociální sítě hrají v Asii klíčovou roli v boji za transparentní platy
Zatímco západní svět přijímá zákony o zveřejňování platů, Asie v této oblasti stále zaostává. Nová zpráva konzultační společnosti Aon za rok 2024 odhaluje, že ačkoli 80 % společností v Asii považuje transparentnost mezd za důležitou, většina z nich postrádá konkrétní pokyny pro transparentnost odměňování.
šéfredaktor
Peter Zhang, vedoucí oddělení lidských zdrojů pro APAC ve společnosti Aon, vysvětluje: "Ve velké většině společností jsou zaměstnanci obvykle odrazováni od sdílení informací o své mzdě. Tato praxe je často zakotvena v pracovních smlouvách nebo se považuje za nepsané pravidlo.
Podle studie důvody současného stavu zahrnují kulturní normy, nedostatečnou vyspělost kompenzačních postupů a dynamičtější pracovní trh. Zhang dodává, že zaměstnavatelé v Asii mají tendenci nabízet nadstandardní platy vybraným talentovaným lidem, aby získali konkurenční výhodu.
Navzdory tomuto trendu mladí lidé v Asii začínají prosazovat změnu. Karishma Jashani, 28letá obchodnice ze Singapuru, získala miliony zhlédnutí na TikToku sdílením informací o svém platu v technologickém sektoru. "Myslím, že celým cílem sdílení bylo povzbudit lidi," říká pro CNBC Jashani.
Podobně 32letá Prestine Davekhaw z Malajsie založila populární účet MalaysianPAYGAP na sociálních sítích, kde vede rozhovory s lidmi o jejich platech. Davekhaw poznamenává značné generační rozdíly v přístupu k diskusi o mzdách, přičemž mladší generace je obecně otevřenější.
Odborníci varují, že nedostatečná transparentnost může vést k nerovnostem a rizikům pro firmy, jelikož se mladší zájemci o práci mohou v budoucnu přiklánět k firmám, které platy zveřejňují. Zhang zdůrazňuje důležitost transparentnosti pro podporu spravedlnosti na pracovišti a posílení důvěry zaměstnanců.