Evropský průmysl se dostal do čínské smrtící smyčky. Bez pomoci nepřežije
Čínští výrobci doslova válcují celou řadu průmyslových sektorů v Evropě. Posledním příkladem jsou problémy výrobců baterií. Už dříve se to stalo automobilkám u výroby elektromobilů, producentům oceli nebo fotovoltaiky.
redaktor
I když se na rizika čínské konkurence pro evropské výrobce v rámci sedmadvacítky dlouhodobě upozorňuje, sílící ztráta konkurenceschopnosti evropských výrobních firem se prohlubuje. Už dříve se stal obětí čínské lacinější produkce – nutno říci silně dotované Pekingem – solární byznys, výroba oceli nebo skla. V posledních měsících to pociťují evropští výrobci elektromobilů, nejnověji se přidávají výrobci akumulátorů.
I když Evropská komise situaci neustále analyzuje a vydává řadu prohlášení a analýz, jak chce podpořit evropský průmysl, zejména v sektoru zelených technologií, situace se zhoršuje. Fabriky na výrobu baterií z našeho kontinentu neumí čínské nebo korejské konkurenci vzdorovat.
Naposledy se to ukázalo u švédského producenta baterií Northvolt. Musel oznámit, že mu došly peníze na další investice a bude muset propouštět. K produkčním cílům vyhlášeným před několika lety se ani zdaleka nedostal.
Londýnský specializovaný poskytovatel informací pro dodavatelský řetězec lithium-iontových baterií Benchmark Mineral Intelligence už musel korigovat své rok staré prognózy a snížil pro rok 2030 svou předpověď evropské poptávky po akumulátorech o čtrnáct procentních bodů. Evropské firmy, které měly začít vyrábět baterie na území EU, ruší své záměry.
Kromě Northvoltu, který byl považován za výkladní skříň evropské zelené politiky Green Deal, protože dokáže svou kvalitou konkurovat asijským výrobcům, už couvá ze svých plánů také společnost PowerCo vlastněná automobilkou Volkswagen, která má sama problémy.
Pro evropské producenty baterií nyní nadchází klíčový okamžik, zda na globálním trhu přežijí, nebo budou muset ustoupit čínské konkurenci, jako řada jiných výrobců z dalších sektorů, napsal britský list Financial Times. Humbuk ohledně budování evropských gigafactory před pár lety je minulostí.
Analytik Sam Adham z londýnské poradenské společnosti CRU zdůraznil, že výstavba a následné rozšiřování gigafactory pro baterie je velmi technologicky složitý byznys, navíc vysoce kapitálově náročný.
Většina evropských startupů na tomto poli neměla realistické cíle ani fungující obchodní modely. Často chyběly i správné technologie a zajištění dodavatelských řetězců. I proto evropské firmy nedokážou splnit sliby o masivním navyšování produkce, jež je nutná pro udržení konkurenceschopnosti.
Plně to platí pro britskou společnost Britishvolt, nyní se to ukazuje u Northvoltu. Navíc asijští zavedení výrobci, jako je čínský CATL nebo korejská LG Energy Solution, už mají v Evropě vlastní továrny.
Julia Poliscanova z neziskové organizace Transport & Environment nicméně stále doufá, že má Brusel nástroje, jak evropský bateriový byznys zachránit. Třeba rychle implementovat finanční podporu ve výši tří miliard eur, která byla oznámena v loňském roce ve formě speciálního fondu.