Čínské aerolinie mohou létat přes Rusko. Pomáhá jim to proti západní konkurenci
Letecké společnosti z Číny mají výraznou výhodu oproti západní konkurenci. Nemusí totiž na trasách mezi Evropou a Asii oblétávat území Ruské federace. Na těchto linkách mají stále větší podíl.
redaktor
Uzavření ruského vzdušného prostoru pro letecké firmy z Evropy a Ameriky znamená zásadní komplikaci v konkurenčním boji s čínskými aeroliniemi. Rivalové z říše středu totiž nemusí oblétávat území největší země světa a ušetří tím na pohonných hmotách i na platech palubního personálu. Tržní podíl čínských firem na letech mezi Evropou a Asii tak může růst.
Část západních aerolinek už oznámila, že některé lety, zejména do Číny, omezí. Společnost British Airways pozastavila lety mezi Londýnem a Pekingem, protože náklady jsou příliš vysoké. Virgin Atlantic zase přestaly létat z Londýna do Šanghaje. Australské Qantas - i když nelétají přes Rusko – ukončily lety mezi Sydney a Šanghají s argumentem, že o ně není zájem.
Rusko v reakci na západní sankce uzavřelo svou oblohu pro evropské a severoamerické dopravce. Čínských firem se to pochopitelně netýká a proto své linky posilují a globálně expandují. Pro západní firmy byly přitom letecké spoje do čínských měst dlouhodobě výnosné, protože bylo možné během 24 hodin uskutečnit let tam a zpět.
„Služby do Pekingu a Šanghaje bývaly perfektním využitím letadla. Ruský zákaz přidal asi pět a půl hodiny pro zpáteční cestu do Pekingu. Pro západní společnosti to znamená skutečnou výzvu,“ vysvětlil pro Deutsche Welle hlavní analytik letecké datové společnosti OAG John Grant. Prodloužení letů samozřejmě prodražuje jejich provoz a odrazuje zákazníky.
Čínské letecké společnosti naopak rozšiřují své linky do evropských měst, jako je Londýn, Budapešť, Istanbul, Milán a Madrid. Postupně se vzpamatovávají z útlumu letecké dopravy zaviněné pandemií covidu-19. V případě evropského trhu se už dostaly na předpandemické úrovně.
Čínští turisté globálně utrácejí za mimostátní letenky nejvíce ze všech národů světa. Kvůli geopolitickému napětí mezi Washingtonem a Pekingem se čínským společnostem naopak nedaří zvyšovat podíl na severoamerickém leteckém trhu.
Počet letů mezi Čínou a Spojenými státy zůstává pouze na 15 procentech z roku 2019. „Americké aerolinie, jako je United, Delta a American – nemají absolutně žádný zájem o létání do Číny navíc,“ řekl Grant. Dlouhodobě ale bude pro všechny západní aerolinie nezbytné se na více než miliardový asijský trh vrátit, zdůraznil Grant.