Povinná elektromobilita do roku 2035 prakticky nikoho nepřekvapila a všichni už jsou smířeni s tím, že Evropská unie zlikviduje své poslední průmyslové odvětví, v němž vítězí nad světovou konkurencí, a přejde za obřích nákladů financovaných vládami i spotřebiteli k produkci elektromobilů, kde má v softwaru dramatický náskok Tesla a v produkci pohonu, zejména baterií, zaostává Unie i za většinou asijských zemí, nejen za Čínou.
O vzniku závislosti tohoto odvětví na dodávkách surovin ze zemí, které nejsou vůči nám úplně přátelské, je už zbytečné mluvit. Vždyť se nám to s tím ruským plynem tak osvědčilo.
Asi bychom ale mohli zmínit, že celá tato operace sníží světové emise CO2 v nejlepším možném případě o nízké desetiny procenta a na teplotu zeměkoule nebude mít měřitelný efekt. Že se na takovou operaci nedělá analýza nákladů a přínosů, je pak zcela logické. Bylo by to totiž úplně zbytečné.
Jen počkejte, chytráci
Naši moudří evropští ministři se ale shodli na dalších vymoženostech. Především na zavedení povolenek v oblasti bydlení a dopravy. Asi se jim zdá, že topení lidem letos v zimě podraží málo a v dalších letech by třeba mohlo zlevnit, tak jim to od roku 2027 pěkně omastíme. Jen počkejte, chytráci, co si myslíte, že letos nezmrznete, protože ten starý kotel na uhlí jste nevyhodili, a když nemáte na plyn, tak se bude hodit. I na vás dojde.
A aby toho nebylo málo, Rada EU schválila další zrychlení v systému krácení emisních povolenek v energetice. Ministrům se zřejmě zdá, že ty povolenky dosud tu elektřinu zdražují moc málo. To je v situaci, kdy přestává téci plyn a na pár let bude třeba oživit každou uhelnou elektrárnu, která půjde, na Nobelovu cenu za ekonomii.
Povolenky v dopravě jsou pak v této souvislosti obzvláště pikantní zatížením lodní dopravy od roku 2025, když je zcela evidentní, že budeme muset podstatnou část potřebné energie dovážet tankery ve formě LNG, který bude samozřejmě tak jako tak dražší než ruský plyn dodaný potrubím.
Smutná tečka
Kdo by se pak zabýval drobným detailem, že bezemisní pohon pro velké oceánské lodě stále neexistuje a zjevně jen tak existovat nebude. Že kvůli povolenkám podraží letenky, je nakonec jen dobře. Vždyť letecké společnosti a letištní personál už dnes prázdninový nával nezvládají. Tak ať o dovolené sedí všichni doma na zadku.
O kamionové dopravě a jejích nákladech při rekordních cenách ropy ta parta v Bruselu zřejmě ještě neslyšela. Hlavně že bude ten sociální fond na žebračenky touto politickou elitou právě vyráběných žebráků.
Že tohle všechno bude do konečné legislativní podoby dotahováno pod českým předsednictvím EU, je už jen smutnou tečkou.