Skoro polovina mladých trpí finanční dysmorfofobií. Toto jsou příznaky
Mladí lidé závidí influencerům jejich „dokonalý" život. Srovnávají se s nimi. A pokud nežijí v luxusu a permanentně netráví dovolenou v nějaké exotické zemi, cítí se nespokojení a méněcenní.
redaktor
S rozvojem internetu a zejména sociálních sítí roste počet mladých lidí, kteří jsou nespokojeni se svým životem. Nejde však o to, že by dělali něco špatně. Příliš se ale srovnávají s „navoněnou“ prezentací influencerských hvězdiček. Zatímco předchozí generace sledovaly své idoly převážně jen přes síto kontrolované médii, sociální sítě jako Instagram a TikTok umožňují, aby hvězdy sdílely jen to, co samy chtějí.
Neodpovídá to ale realitě. Přední youtubeři nebo influenceři nejčastěji sdílí, jak jezdí po luxusních dovolených, večeří v superdrahých restauracích, nakupují prestižní auta (která však mají ve skutečnosti třeba jen půjčená) a užívají si života, jako by měli na účtech miliardy.
Je to vykalkulované a falešné, ale vzbuzuje to zájem. Díky tomu internetové hvězdičky sledují třeba i stovky tisíc lidí. Spousta z nich takový „dokonalý“ život influencerům závidí. Cítí se pak méněcenní a neúspěšní. Pro tento stav se nově užívá název finanční dysmorfofobie, informuje televize CNBC.
S čím porucha souvisí? Primárně se týká toho, jak lidé vnímají svůj vzhled a společenské postavení, dále také svou finanční situaci a ekonomické postavení. „Peněžní dysmorfofobie je něco jako dnešní verze držení kroku s Jonesovými," přiblížila Courtney Alev, finanční poradkyně ze společnosti Credit Karma. „Držení kroku s Jonesovými“ je americkým idiomem, používá se k popisu tendence lidí snažit se mít stejný životní styl nebo majetek jako jejich sousedé nebo ostatní lidé ve společnosti (Jonesovi od vedle, pozn. red.), kteří jsou považováni za úspěšné nebo bohaté.
Velký americký průzkum firmy Edelman Financial Engines ukázal, že řada Američanů, kteří mají poměrně velké úspory i příjmy, se přesto velmi často považují za chudé. „To, co jsme zjistili, byla silná souvislost mezi pocitem špatné finanční situace a tím, kolik času trávíte na sociálních médiích," řekla televizi Isabel Barrow, ředitelka finančního plánování z Edelman Financial Engines. Ti respondenti, kteří intenzivně sledují influencery na sociálních sítích, se s nimi častěji srovnávali a považovali se za chudé, méněcenné, až zbytečné.
Celá třetina Američanů se podle průzkumu cítí špatně kvůli svému majetku a sociálnímu postavení. Pokud se však odfiltrují pouze mladí lidé, kteří spadají do takzvané generace Z, toto číslo dramaticky naroste. Znaky finanční dysmorfofobie vykazuje 43 procent „zoomerů.“ Autoři průzkumu to dávají do souvislosti právě s velkým zaujetím mladých lidí sociálními sítěmi.
Finanční dysmorfofobie se projevuje podobně jako jiné deprivace. Člověk je nespokojený, nedokáže mít radost z maličkostí. I mezi přáteli se jeví jako uzavřený, hůře navazuje sociální kontakty. Když se cítí méněcenný a neúspěšný dlouhodobě, může být agresivní, případně úzkostný. To je jen krůček před zhroucením. Takto deprivovaný člověk se může začít poškozovat, dokonce si může sáhnout na život.
Jak s tím bojovat? Nejlepší je situaci předejít. Isabel Barrow ale doporučuje i akutní řešení: prostý odchod ze světa sociálních sítí. Své profily zrušit, žít více reálně než virtuálně. „Rovněž práce s financemi je důležitá. Neutrácejte za nesmysly. Vytvořte si bariéry, jako jsou platební limity, omezení nákupů a podobně,“ říká expertka.
Proč se věnovat i financím? Člověk si prý při plánování a přemýšlení nad výdaji spíše uvědomí, co má váhu. A co je pěnou dní prezentovanou influencery. „Nepodléhejte tomu, že úspěch se vyznačuje drahým autem, drahými hodinkami. Věci vás neučiní šťastnými,“ míní finanční poradkyně Carolyn McClanahan.