ilustrační foto

Profimedia.cz

Škoda měla odejít z Číny. Místo toho odešel muž, který Škodu nenáviděl

Volkswagen plánoval úplné stažení Škody Auto z jejího největšího, čínského trhu. Tlačil na to hlavně odcházející hlavní stratég VW Michael Jost. Plán neprošel i díky Martinu Jahnovi, který se nedávno do automobilky vrátil.

Jan Brož

Jan Brož

redaktor

Již deset let je Čína největším odbytištěm pro vozy Škoda Auto. Každé čtvrté této značky se prodá v Říši středu a loni v létě oslavila automobilka důležitý milník, když z linky jednoho z čtyř tamních závodů sjelo třimilionté auto. 

Jak přitom nyní vychází najevo, ve stejné době se v nejvyšších patrech vedení koncernu VW probíraly plány na úplné stažení Škody z asijské velmoci. S odkazem na zdroje z vedení VW o tom informoval server Business Insider. „Existují vážné úvahy o stažení Škody z Číny. Máme tam osobní vozy Audi a VW a a mezitím i od začátku úspěšnou značku Jetta,“ prozradil zdroj.

Podle serveru měl být nejaktivnějším iniciátorem radikálního kroku hlavní stratég koncernu Michael Jost. Ten před pár dny překvapivě oznámil, že v koncernu končí. Podle jeho úvahu dochází kvůli přemíře značek na jednom trhu k vzájemné kanibalizaci a Škoda konkuruje nabídkám sesterských automobilek. Na trhu prémiových vozů by mohl VW dosáhnout v Číně na mnohem vyšší marže se značkou Audi, zbytek nabídky spolehlivě pokrývají modely značky VW. Malá a levná auta má zase čínským zákazníkům zajistit nová značka Jetta.

Informace zapadají do dřívějších vyjádření vysoce postaveného manažera, o kterém škodováčtí odboráři napsali, že Škodu nenávidí. Jost se totiž nechal slyšet, že Škoda by se měla více orientovat na východní trhy a konkurovat Dacii. 

Prozatím to ovšem vypadá, že s Jostovým odchodem z VW si připsalo dílčí vítězství o směřování mladoboleslavské značky její vedení v čele s Thomasem Schäferem a především šéfem prodeje a marketingu Martinem Jahnem. Bývalý místopředsedy vlády pro ekonomiku se letos po 12 letech vrátil do domovské Škoda Auto právě z Číny. Tam působil na postu výkonného viceprezidenta společnosti FAW-Volkswagen. Právě Jahn měl sehrát zásadní roli v tom, že Škoda v Číně zůstává. 

Společně měli argumentovat, že čínský trh ovlivňuje svou velikostí celou asijsko-pacifickou oblast a jeho výpadek by mohl mít nepříjemným dopad na důležitém indickém trhu. Škoda se navíc etablovala na důležitém trhu s SUV a má dobře našlápnuto v elektromobilitě, což je po chuti čínské vládě.