Slabé portfolio pro Síkelu? Unii jdeme na ruku – a dopadne to takhle

Premiér Petr Fiala si pro Česko vysnil silného eurokomisaře. Portfolio obchodu ale nakonec dostal slovenský diplomat. A jak to bude s českým jádrem, když se klíčovou unijní postavou pro veřejnou podporu stává španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energetiky?

Premiér Petr Fiala si pro Česko vysnil silného eurokomisaře. Portfolio obchodu ale nakonec dostal slovenský diplomat. A jak to bude s českým jádrem, když se klíčovou unijní postavou pro veřejnou podporu stává španělská socialistka a odpůrkyně jaderné energetiky?

Celý článek
0

Zákaz frakování. Faktor, který může rozhodnout o novém šéfovi Bílého domu

Donald Trump obviňuje Kamalu Harrisovou, že chce v Americe zavést plošný zákaz frakování. Kandidátka na prezidentku tvrdí, že změnila názor a ukončení těžby ropy a plynu z břidlic už nepožaduje.

Donald Trump obviňuje Kamalu Harrisovou, že chce v Americe zavést plošný zákaz frakování. Kandidátka na prezidentku tvrdí, že změnila názor a ukončení těžby ropy a plynu z břidlic už nepožaduje.

Celý článek
0

Válka o čipy: Amerika tlačí na Peking, napětí ale stoupá v Japonsku. Tokio se bojí čínské odvety

Dohoda mezi USA a Japonskem o kontrole vývozu čipů je blízko, ale napětí kolem čínské hrozby blokace klíčových surovin roste. Konflikt může výrazně ovlivnit globální technologický sektor i vztahy mezi zeměmi.

Dohoda mezi USA a Japonskem o kontrole vývozu čipů je blízko, ale napětí kolem čínské hrozby blokace klíčových surovin roste. Konflikt může výrazně ovlivnit globální technologický sektor i vztahy mezi zeměmi.

Celý článek
0

Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor

Německá společnost Polaris Aerospace se chystá učinit zásadní průlom v letecké technologii. Jejich nejnovější prototypy MIRA II a III, vybavené inovativním aerospike motorem, mají vzlétnout už tento měsíc. Tento krok přichází po nešťastné nehodě prvního prototypu MIRA I, který havaroval během startu a nestihl otestovat svůj revoluční pohon ve vzduchu.

Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor
Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor | https://www.polaris-raumflugzeuge.de/

Polaris Aerospace, dříve známá jako Polaris Raumflugzeuge, stojí v čele vývoje aerospike motorů pro letecké aplikace. Jejich ambiciózní projekt MIRA usiluje o vytvoření plně znovupoužitelného kosmického letounu schopného operovat v režimu jednoho stupně do oběžné dráhy (SSTO). Tato technologie kombinuje konvenční turbinové motory na kerosin s pokročilým raketovým motorem AS-1 LOX/kerosin lineárního aerospike typu.

Aerospike je typ raketového motoru, který má odlišný design výfukové trysky ve srovnání s tradičními raketovými motory. Zatímco běžné raketové motory mají pevnou zvonovitou trysku, která je optimalizována pro konkrétní výšku (obvykle pro let v atmosféře nebo ve vakuu), aerospike využívá výfukových plynů, které expandují po povrchu speciálně tvarované trysky. Tento design umožňuje motoru automaticky přizpůsobovat svou účinnost měnícím se tlakům při stoupání z atmosféry do vesmíru.

Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor
https://www.polaris-raumflugzeuge.de/

První prototyp MIRA I měl být průkopníkem v použití aerospike motoru pro letadla. Nicméně při testu, během kterého dosáhl rychlosti přibližně 169 km/h, havaroval. Nehodu způsobil problém s podvozkem a bočním větrem, což vedlo k tvrdému přistání. Ačkoli byl 4,25metrový trup ze sklolaminátu zničen, většina subsystémů zůstala nedotčena, což poskytlo cenná data pro další vývoj.

V reakci na tuto nehodu Polaris Aerospace představila nové prototypy MIRA II a III. Tyto stroje, každý o délce 5 metrů, mají o 30 % větší plochu křídel než jejich předchůdce a obsahují vylepšení založená na zkušenostech z předchozích testů. Oba prototypy jsou vybaveny čtyřmi turbinami na kerosin a revolučním raketovým motorem AS-1 LOX/kerosin lineárního aerospike typu.

Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor
https://www.polaris-raumflugzeuge.de/

Aerospike motory přinášejí značné výhody oproti tradičním raketovým motorům. Díky svému unikátnímu designu dosahují vysoké účinnosti v širokém rozsahu nadmořských výšek, od hladiny moře až po vesmír. Tato flexibilita činí aerospike motory ideálními pro SSTO letadla a slibuje nákladově efektivnější vesmírnou dopravu.

Společnost Polaris Aerospace očekává, že jejich nové prototypy budou připraveny k letu do září 2024, což by mohlo znamenat zásadní milník v historii letectví a otevřít nové možnosti pro budoucí vesmírné mise.