Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor

Německá společnost Polaris Aerospace se chystá učinit zásadní průlom v letecké technologii. Jejich nejnovější prototypy MIRA II a III, vybavené inovativním aerospike motorem, mají vzlétnout už tento měsíc. Tento krok přichází po nešťastné nehodě prvního prototypu MIRA I, který havaroval během startu a nestihl otestovat svůj revoluční pohon ve vzduchu.

Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor
Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor | https://www.polaris-raumflugzeuge.de/

Polaris Aerospace, dříve známá jako Polaris Raumflugzeuge, stojí v čele vývoje aerospike motorů pro letecké aplikace. Jejich ambiciózní projekt MIRA usiluje o vytvoření plně znovupoužitelného kosmického letounu schopného operovat v režimu jednoho stupně do oběžné dráhy (SSTO). Tato technologie kombinuje konvenční turbinové motory na kerosin s pokročilým raketovým motorem AS-1 LOX/kerosin lineárního aerospike typu.

Aerospike je typ raketového motoru, který má odlišný design výfukové trysky ve srovnání s tradičními raketovými motory. Zatímco běžné raketové motory mají pevnou zvonovitou trysku, která je optimalizována pro konkrétní výšku (obvykle pro let v atmosféře nebo ve vakuu), aerospike využívá výfukových plynů, které expandují po povrchu speciálně tvarované trysky. Tento design umožňuje motoru automaticky přizpůsobovat svou účinnost měnícím se tlakům při stoupání z atmosféry do vesmíru.

Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor
https://www.polaris-raumflugzeuge.de/

První prototyp MIRA I měl být průkopníkem v použití aerospike motoru pro letadla. Nicméně při testu, během kterého dosáhl rychlosti přibližně 169 km/h, havaroval. Nehodu způsobil problém s podvozkem a bočním větrem, což vedlo k tvrdému přistání. Ačkoli byl 4,25metrový trup ze sklolaminátu zničen, většina subsystémů zůstala nedotčena, což poskytlo cenná data pro další vývoj.

V reakci na tuto nehodu Polaris Aerospace představila nové prototypy MIRA II a III. Tyto stroje, každý o délce 5 metrů, mají o 30 % větší plochu křídel než jejich předchůdce a obsahují vylepšení založená na zkušenostech z předchozích testů. Oba prototypy jsou vybaveny čtyřmi turbinami na kerosin a revolučním raketovým motorem AS-1 LOX/kerosin lineárního aerospike typu.

Nová éra letectví? Polaris Aerospace testuje revoluční motor
https://www.polaris-raumflugzeuge.de/

Aerospike motory přinášejí značné výhody oproti tradičním raketovým motorům. Díky svému unikátnímu designu dosahují vysoké účinnosti v širokém rozsahu nadmořských výšek, od hladiny moře až po vesmír. Tato flexibilita činí aerospike motory ideálními pro SSTO letadla a slibuje nákladově efektivnější vesmírnou dopravu.

Společnost Polaris Aerospace očekává, že jejich nové prototypy budou připraveny k letu do září 2024, což by mohlo znamenat zásadní milník v historii letectví a otevřít nové možnosti pro budoucí vesmírné mise.