Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Nový letoun L-39 dostal jméno Skyfox, Aero s ním chce vstoupit do nové éry

Nový cvičný letoun L-39, který vyrábí česká firma Aero, dnes dostal oficiální jméno Skyfox. Navazuje na své předchůdce Alca, Albatros či Delfín. Letoun L-39 tímto krokem vstupuje do nové éry, získal vlastní identitu. Do roka by Aero mohlo uzavřít dva až tři nové výrobní kontrakty, řekl ředitel Aera Viktor Sotona.

Nový letoun L-39 dostal jméno Skyfox, Aero s ním chce vstoupit do nové éry
Nový cvičný letoun L-39, který vyrábí česká firma Aero, dostal oficiální jméno Skyfox. | foto Aero (publikováno se svolením)

Název letounu Aero představilo při mezinárodní výstavě a konferenci Future Forces Forum 2024 v Praze, akce se zúčastnil i prezident Petr Pavel, který zmínil důležitou roli české letecké výroby.

"Jméno je hrozně důležité, vytváří se tím vztah mezi pilotem a strojem. Ideálně, když to jméno i symbolizuje nějaké vlastnosti letounu, což se v případě Skyfoxu daří," uvedl ředitel a dodal, že fox neboli liška je odkazem i na české zvíře, které sice není nejsilnější v lese, ale je vynalézavé, umí se přizpůsobit a je vytrvalé. Název tedy podle ředitele zároveň odráží vlastnosti letounu.

"Důležitým aspektem Skyfoxu je péče o piloty. Stejně jako liška, která je obratná, chytrá a dokáže se vyhnout nebezpečí, i náš letoun se vyznačuje vynikajícími bezpečnostními prvky. Díky sedadlu nula-nula a možnosti nosit zbraňové systémy mohou piloti i v náročných situacích důvěřovat tomu, že je letoun podrží a ochrání," doplnil Sotona.

L-39 SKYFOX

Pavel na dnešní akci zdůraznil roli nových technologií v zajištění bezpečnosti a obrany a rovněž hovořil o potenciálu nových letounů. Sotona řekl, že je klíčové, aby veřejnost měla zájem o letectví, vnímala jej jako prestižní a klíčový obor na vrcholu znalostního řetězce. Důležitá je podle něj spolupráce s vysokými školami a je třeba rozšiřovat učební obory. Zároveň Aero spolupracuje už se středními i základními školami.

V Aeru od května 2023 pokračuje sériová výroba letounu, aktuálně v taktu 12 strojů ročně. Příští rok by měl být roční počet stejný, a v roce 2026 by produkce měla stoupnout na 18 letounů ročně. Prvním zákazníkem byl Vietnam, nyní se vyrábí letouny pro LOM Praha, které by měly být dodány čtyři, z nich dva ještě letos. Podnik ještě opci na dodání dalších čtyř. Příští rok začnou též dodávky do Maďarska, kam poputuje dvanáct strojů. K novým kontraktům zatím podle ředitele nebude Aero zveřejňovat další podrobnosti.

L-39NG je nově vyvinutý podzvukový proudový cvičný letoun, ale zároveň může plnit roli lehkého bitevníku. Aero jej představuje jako nejefektivnější stroj ve své třídě, dostupný v západní i východní konfiguraci a certifikovaný podle předpisů EU a NATO.