Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Výrazné zlevňování energií skončilo, další vývoj je nejistý, varují analytici

Velká část tuzemských dodavatelů oznámila zlevňování s platností od začátku příštího roku. Zároveň ale upozorňují, že další vývoj cen bude záležet na situaci na energetickém trhu.

Velká část tuzemských dodavatelů oznámila zlevňování s platností od začátku příštího roku. Zároveň ale upozorňují, že další vývoj cen bude záležet na situaci na energetickém trhu.

Celý článek
0

Rána pro Evropu: Švédský výrobce baterií Northvolt požádal v USA o bankrotovou ochranu

Zadlužení společnosti je kolem 140 miliard korun. V hotovosti má nyní firma kolem 30 milionů dolarů, což jí vystačí pouze na zhruba týden provozu.

Rána pro Evropu: Švédský výrobce baterií Northvolt požádal v USA o bankrotovou ochranu
Kromě rušení pracovních pozic chce Northvolt najít partnery pro své projekty skladování energie, aby se mohl soustředit jen na svou první gigafactory. Přitom původní plány počítaly s budováním dalších pěti továren po Evropě a Severní Americe; ilustrační obrázek | Hrot24, vygenerováno v Midjourney

Švédský výrobce baterií pro elektromobily Northvolt požádal ve Spojených státech o bankrotovou ochranu před věřiteli. Firma v tiskové zprávě uvedla, že tento krok jí umožní restrukturalizovat dluh a vytvořit udržitelné základy pro další činnost. Dodala, že během reorganizace bude pokračovat v běžném provozu.

Podle agentury Reuters jsou finanční problémy společnosti Northvolt ranou pro evropské naděje, že firma pomůže snížit závislost západních automobilek na dodavatelích baterií z Číny, jako je například společnost Catl.

Největším akcionářem Northvoltu je německá automobilka Volkswagen. Ta uvedla, že je se švédským podnikem v úzkém kontaktu. Volkswagen, jehož součástí je rovněž Škoda Auto, vlastní v Northvoltu zhruba 21procentní podíl. Mezi významné akcionáře Northvoltu patří rovněž německý výrobce luxusních automobilů BMW a americká investiční banka Goldman Sachs.

Zadlužení společnosti Northvolt činí kolem 5,8 miliardy dolaru (zhruba 140 miliard korun). Na hotovosti má nyní firma kolem 30 milionů dolarů, což jí vystačí pouze na zhruba týden provozu, napsala agentura Reuters.

Společnost Northvolt uvedla, že si v rámci vstupu do bankrotového režimu zajistila dodatečné financování. Dodala, že počítá s dokončením restrukturalizace v prvním čtvrtletí příštího roku.