Mám hypotézu, že od 1. září dramaticky vzroste počet dětí v domácím vzdělávání, říká Ondřej Šteffl, zakladatel úspěšných ScioŠkol.
Nejdelší prázdniny v dějinách zásadně promění celé české školství. Pandemie koronaviru postrčila celý systém o několik let dopředu, ukázala, co nefunguje, odhalila, kteří učitelé a ředitelé škol jsou schopní a kteří by měli hledat uplatnění jinde. Předvedla, jaké nesmysly se leckdy ve školách učí a otevřela dosud jen tušené možnosti. Podle Ondřeje Šteffla ze ScioŠkol bychom byli hloupí, kdybychom se zase vrátili tam, kde jsme desítky let byli.
„Myslím si, že teď dojde k pohybu rodičů mezi školami. A taky k pohybu mezi učiteli. Jsou školy, kde je ředitel špatný, ale i tam jsou dobří učitelé, a tam se objeví konflikty. Co se stane, až se učitelé, kteří makali jak vzteklí, naučili se pracovat s technologiemi, udrželi kontakt s dětmi a vymýšleli, jak jim tu dobu zpříjemnit, potkají s těmi, kteří seděli na zadku a nic nedělali?“ ptá se Šteffl v rozhovoru pro nejnovější vydání týdeníku Hrot.
Rodiče podle něj měli během dlouhých týdnů karantény možnost zjistit, co a jak se vlastně jejich děti ve škole učí. A že jsou to často nesmysly nebo zbytečnosti. „Jasně, že když se s dětmi neprobere Ohmův zákon, nebudou ho umět. Ovšem když se probere, nebudou ho umět taky. Vy ho snad umíte? Z toho, co si ze školy odnášíme, musíme umět naprosté minimum,“ říká Šteffl.
Podle zakladatele ScioŠkol fungování za karantény ve školství především odhalilo rozdíly mezi jednotlivými školami. „Jsou školy výborné, ale taky mizerné,“ říká a jen napůl v žertu dodává: „Možná by se mohly vyhlásit konkurzy na ředitele těch škol, které online výuku nezvládly.“
A jak vypadá budoucnost školství podle Ondřeje Šteffla? Směřujeme k výuce po zoomu a meetu? Nebo zůstanou čeští žáci, rodiče i učitelé u starých konzervativních pořádků? To si přečtěte v rozhovoru v nejnovějším vydání týdeníku Hrot, které je na stáncích od 25. května. Předplatit si ho můžete ZDE.