FinFocus: Vezmete si příklad? Takto úspěšní Češi učí své potomky zacházet s penězi
V dalším díle rubriky FinFocus se zaměřujeme na to, jak úspěšní lidé vedou své děti k finanční gramotnosti a jaké principy vyznávají, aby jednou byli jejich potomci nezávislí a uměli zacházet s financemi. Spoléhat na školu se nedá, shodují se.
Kreditní karta? RPSN? Hypoteční úroková sazba? Kontokorent? Nejen v těchto pojmech ze světa financí plave spousta dospělých, natož dětí. V tomto díle FinFocusu jsme se proto zeptali úspěšných Čechů z finančního sektoru, jak sami vedou své potomky k finanční gramotnosti.
Ondřej Hák, manažer retailových úvěrů v Raiffeisenbank
Jakým způsobem vedete své děti k finanční gramotnosti? Jaké konkrétní principy či praktiky používáte v každodenním životě?
Zaměřujeme se na jejich osvojení si každodenního fungování s penězi, zahrnující pravidelné kapesné (zhruba 100 Kč týdně), za které si hradí zábavu a služby včetně telefonu. Dále aktivně zapojujeme děti do domácích prací, přičemž neplnění povinností (včetně špatných studijních výsledků) může vést k "pokutě" v podobě nevyplacení kapesného.
Druhá doména je bezpečnost v kyberprostoru, kde se s dětmi učíme o digitálních finančních službách a sdílení citlivých dat.
Třetí se soustředí na spoření na penzi, kde si děti budou muset začít spořit, jakmile začnou pravidelně vydělávat. Motivujeme je k pravidelnému odkládání peněz a investování.
Čtvrtý blok se věnuje správnému využívání dluhů, zdůrazňujeme význam půjček na dlouhodobé investice, zatímco půjčky na okamžitou spotřebu jsou rizikové.
Co považujete za nejdůležitější finanční návyk či hodnotu, kterou by si měly děti osvojit, aby byly v budoucnu finančně zodpovědné?
Dlouhodobě nespotřebovávat víc, než je/bude výše jejich příjmu. A pokud se do takové situace dostanou, začít ji aktivně řešit. Ideálně obojí – víc vydělávat a méně spotřebovávat. Pochopit (a to je obzvlášť těžké), že peníze samy o sobě jsou pouze reprezentantem hodnoty v daném čase, a že se hodnota peněz díky inflaci v čase mění. Bankovnictví je obchod s časem, kdo tohle pochopí, správně spoří a správně si půjčuje.
Radek Perman, člen představenstva Stavební spořitelny České spořitelny
Jakým způsobem vedete své děti k finanční gramotnosti? Jaké konkrétní principy či praktiky používáte v každodenním životě?
Snažíme se děti vést k tomu, aby chápaly hodnotu peněz tím, že ji přepočítáváme na něco, co znají. Například, že jeden balíček Pokémon kartiček stojí stejně jako máslo a půlka chleba. Od mala jim také vysvětlujeme, jak člověk k penězům přichází, že je třeba pracovat a za to dostat peníze. Chvíli si totiž mysleli, že stačí dojít do bankomatu a peníze si vybrat.
Co považujete za nejdůležitější finanční návyk či hodnotu, kterou by si měly děti osvojit, aby byly v budoucnu finančně zodpovědné?
Rád bych dětem předal, že je potřeba myslet na budoucnost a s penězi pracovat. Tím myslím spořit, investovat a zhodnocovat je. Náš starší syn má internetové bankovnictví George pro děti, díky kterému má přehled, kolik má peněz, jak se mu připisují úroky na spořicím účtu, jak mu roste stavebko atd. Když to vidí, zajímá se, jak to funguje. A teď už se ptá i na investování. Mladší syn zase ví, že když rodiče potřebují na něco rychle hotovost, kterou má v kasičce, tak mu pak musí vrátit trochu víc.
Petr Borkovec, majitel a spoluzakladatel finanční skupiny Partners
Jakým způsobem vedete své děti k finanční gramotnosti? Jaké konkrétní principy či praktiky používáte v každodenním životě?
Primárně se snažíme s manželkou s dětmi mluvit o hodnotě věcí, služeb a práce lidí. Vysvětlovat, kde se peníze berou a co je za nimi práce a času. Také se snažíme rozdělovat, co jim platíme my a co od nás mohou očekávat a co si platí sami. Zásadní jsou pro nás okamžiky samozřejmosti, kdy dítě považuje některé svoje výdaje za samozřejmé. Je prostě od začátku třeba vychovávat k zodpovědnosti a chápání hodnoty.
Co považujete za nejdůležitější finanční návyk či hodnotu, kterou by si měly děti osvojit, aby byly v budoucnu finančně zodpovědné?
Těch důležitých bodů tam spatřuji více. Umět o financích mluvit i přemýšlet. S dětmi se o to snažím od mala. Možné to bylo zhruba od školního věku. Od jejich 12 let už je to však u nás velké téma. Důležitá je i povaha dětí. Zda jsou rozdávační a utráciví nebo moc nepotřebují. Jak se děti blíží dospělosti, tak jim také vysvětlujeme, co od nás mohou čekat do života a co už je na nich. Hodně se bavíme o podnikání. O čem to je? Jak to funguje? Jaká jsou rizika a benefity apod. Proč podnikám já.
Upřímně se snažím děti vychovávat spíše k podnikání, kreativitě a proaktivitě než třeba k investování. Jsem rád, když chodí s podnikatelskými nápady. I když to pak skončí neslavně, tak se vždy hodně naučí. Dcera vyráběla a prodávala věnce a zkoušela vonné svíčky. Teď se ale hodně zajímá o investování do akcií, tak ji trošku směřuji nejdříve k tomu vydělávání peněz.