Konec německého mýtu? Volkswagenu láme vaz historicky zakořeněné toxické řízení

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Automobilka Volkswagen čelí největší krizi ve své historii. Někdejší tahoun německé ekonomiky láme rekordy v zadlužení, už za týden má začít série zaměstnaneckých stávek, jež by mohla ochromit celé odvětví. Kde se stala chyba? Pro odpověď se musíme vrátit do minulosti.

Celý článek
0

Závislosti na lithiu z Číny se jen tak nezbavíme, přesun řetězce na Západ není rentabilní

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Vybudování dodavatelského řetězce pro produkci lithia v Severní Americe a Evropě v takovém rozsahu, aby bylo možné obejít Čínu, je v současné době z ekonomického hlediska nereálné. Alespoň to tvrdí společnost Albemarle, největší světový producent lithia.

Celý článek
0

Esej: Hlavolam peněz ve 21. století

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Cena, kterou za cosi zaplatíte, má sklon naznačovat hodnotu onoho čehosi, říkají ekonomové. Vztah mezi jedním a druhým se však komplikuje ve chvíli, kdy de facto neexistují ani peníze, jimiž byste platili, ani ono cosi, co byste za ně koupili. Existuje reálná obava, že jsme v rozřeďování významu pojmu hodnota zašli příliš daleko – a čeká nás ostrá, nepříjemná korekce.

Celý článek
0

Proč Indové

Indický původ je společným znakem mnoha manažerů světových firem. Vyvolává to spoustu fascinujících otázek a málo odpovědí

Proč Indové
ilustrace | Vojtěch Velický

Snad v každé redakci se jednou začas objeví naivka, jehož překvapí, jak velké procento etnických Židů vede globální finanční instituce. Nic zlého netuše, přijde s nápadem napsat o tom článek. Z úst zkušenějšího kolegy se naivka vzápětí doslechne, ať raději napíše o zatoulaných kočkách v Moldavsku nebo o nějakém jiném tématu s potenciálem na Pulitzerovu cenu.

Je to pochopitelné. Soustředit pozornost na židovský původ kohokoli v jakémkoli kontextu znamená vkročit do prostoru, jemuž se slušní lidé obvykle vyhýbají. Že jej tak zadarmo získávají skuteční antisemité, je cena, kterou spousta lidí považuje za přijatelnou. Lidské vzdělání je tak ochuzeno o mnohý zajímavý poznatek – ale i nad tím lze mávnout rukou.

Naštěstí pro ty z nás, kteří takové věci považují za vrcholně zajímavé, se v posledních letech děje v zasedačkách špičkových západních společností cosi velmi podobného. Řeč je o invazi manažerů indického původu, ať již narozených na Západě (především ve Spojených státech), nebo ještě ve staré vlasti.

Vydání

Celý článek je dostupný předplatitelům týdeníku Hrot

Máte účet?

Přihlásit