Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Barvy i vůně k ekologii patří. Chceme být šetrní i viditelní, říká Hrušínská o drogerii Frosch

Před téměř dvaceti lety jsme oslavovali každou prodanou paletu, teď prodáváme miliony kusů výrobků Frosch ročně, usmívá se Martina Hrušínská, generální ředitelka společnosti Melitta, která v České republice a na Slovensku distribuuje ekologickou drogerii se zelenou žabkou. „Od roku 2019 jsme dodnes narostli o 48 procent. Covid paradoxně napomohl našim prodejům ještě více, všichni jsme byli zavření doma a pořád uklízeli a čistili,“ zdůrazňuje.

Barvy i vůně k ekologii patří. Chceme být šetrní i viditelní, říká Hrušínská o drogerii Frosch
„Lidé mají pocit, že ekologické produkty by měly být bílé nebo zelené. My ale barvy používáme rádi,“ argumentuje Martina Hrušínská | koláž Hrot 24 / Shutterstock / Melitta / Lenka Hatašová

„Frosch je průkopníkem v oblasti ekologické drogerie, v Německu a v Rakousku je už od roku 1986. V současnosti značku vlastní pátá generace rodiny Schneiderů, a to v rámci koncernu Werner & Mertz,“ připomíná mi na úvod našeho rozhovoru Martina Hrušínská. „Frosch by tak měl být pro spotřebitele synonymem ekologického čištění domácnosti. Je naprosto bezpečný, šetrný a nijak nepoškozuje přírodu,“ říká.

Ekologická témata jsou v České republice trendy, ale nebylo tomu tak vždy. Jaké byly počátky Frosche u nás?

Začali jsme v roce 2008 a trend ekologické drogerie jsme vlastně spoluvytvářeli. Přesvědčovali jsme nákupčí jednotlivých obchodních řetězců, aby nás zahrnuli do svého sortimentu. Kategorie ekologické drogerie tehdy neexistovala, museli jsme ji postupně vytvořit. Ne všichni byli k udržitelným výrobkům vstřícní. Bylo jasné, že si budou muset cestu ke koncovým spotřebitelům teprve najít a zpočátku nebudou vykazovat závratné prodeje.

Museli jsme obchodní partnery přesvědčit. Někdy nás pustili do půlročního testu a pak vyhodnotili zájem. Ale už i v prvních letech se našli osvícení nákupčí, kteří věřili, že o udržitelnost zájem bude. Tehdy jsme se radovali z každé prodané palety, dnes dodáváme českým a slovenským domácnostem miliony kusů ročně.

Postupně vám tak jistě významně narostly tržby. Můžete být konkrétnější?

Nemůžu být úplně konkrétnější. Začínali jsme z naprosté nuly. Jde ale o neustálý růst, v žádném roce jsme neměli oproti předchozímu propad. Od roku 2019, tedy včetně covidového období, jsme téměř zdvojnásobili naše tržby. Covid našemu byznysu paradoxně napomohl, všichni jsme seděli doma a pořád uklízeli a čistili. Přijímali jsme to s velkou pokorou. Mnohým se nedařilo, ale my jsme naštěstí působili v oblasti, kterou zrovna všichni potřebovali. Díky tomu se, myslím, Frosch dostal rychleji i do domácností lidí, kteří by ho jinak třeba našli později. A už tam zůstal.

Frosch v České republice nevyrábíte, ale distribuujete prostřednictvím společnosti Melitta, jejíž jste generální ředitelkou. Jak k této spolupráci vlastně došlo?

Melitta a Werner & Mertz uzavřely mezinárodní dohodu o obchodní spolupráci a protože se Melitta se svým portfoliem značek pohybuje v domácích potřebách, cesta k propojení byla krátká. Distribuujeme Frosch i v dalších zemích, ale my v České republice jsme tuto spolupráci navázali jako první.

Frosch se pak vyrábí jen na dvou místech v Evropě, a to v německých Alpách a v rakouských Alpách. Tam vznikají výrobky pro celý svět. Důvod, proč těch továren není více, je jednoduchý. Opravdová ekologická výroba je nesmírně drahá. U Frosche se ale nejedná jen o výrobu, ale o udržitelné fungování obou továren, včetně budovy světové centrály Werner & Mertz.

Mezi distributory prodává právě české Frosch v Evropě nejvíce, druhé je Švýcarsko. Jak je obtížné tuto pozici udržet?

Je to tak, pokud jde o počet prodaných kusů. Na druhém místě se objevuje Švýcarsko nebo Maďarsko. Jsme takový trojlístek, který se neustále pere o první tři příčky. My se momentálně držíme jedničky, uvidíme, jestli ji udržíme, protože rozdíly jsou mnohdy jen v rámci několika tisíc kusů. Na naši trzích ale máme skvělou pozici a věřím, že prodeje budou stále vyšší. Jsme také rádi, že jsme tady nezůstali sami, že se s ekologickou drogerií přidaly i další firmy, i když to jsou naši konkurenti. Protože masovost u ekologie zvyšuje pozitivní dopad na životní prostředí a je tedy naprosto žádoucí.

Jaké výrobky Frosch se prodávají nejlépe?

Mezi nejprodávanější výrobky obecně patří čističe, i proto, že je prodáváme nejdéle. Jsou to přípravky na mytí nádobí a na čištění všech možných povrchů v domácnosti. Velmi dobře se nám prodává celá baby řada, která obsahuje přípravky na praní, na odstranění skvrn, na čištění hraček, dudlíků a podobně. A z kosmetického portfolia vykazují skvělé prodeje sprchové gely a mýdla Frosch.

Z pohledu prodejnosti je pro nás a pro ekologické značky obecně lepší je umísťovat do konvenčních drogistických regálů a nevyčleňovat je na speciální místa jako ekologické výrobky. Pak je mohou mít spotřebitelé problém najít. Vyčleňovat je nahrává i názoru, že ekologie je něco speciálního a nutně i dražšího. Což není pravda.

A jaké vůně v České republice nejlépe fungují?

Stále ty konzervativní, jako je aloe vera, citron nebo mandle. Ale mnozí Češi rádi zkoušejí i nové věci, na rozdíl od Němců nebo Rakušanů. To je případ malin nebo nově limetky jako alternativy k citronu. Do malin se nám Češi a Slováci zamilovali, tato řada patří mezi nejprodávanější. V této souvislosti zmíním i barvy, protože být barevní je součástí naší strategie. Lidé mají pocit, že ekologické produkty by měly být bílé nebo zelené. My ale barvy používáme rádi, vycházejí z našich přírodních surovin.

Levandule má být fialová, tak je fialová a není schovaná v bílé láhvi. Chceme, aby byly barvy vidět a abychom byli transparentní. Pokud nám přípravek stojí v kuchyni, měl by i trochu zdobit. Kromě přírodních surovin v produktech jsou i obaly ze stoprocentních recyklátů, a to včetně rozprašovačů. Celé je tak můžete hodit do žlutých kontejnerů na plasty a kompletně recyklovat.

Nedávno jste uvedli nové gely do myček na nádobí, které lze používat místo tablet. Proč vlastně?

Jsou to alternativy a vlastně revoluční novinka. Nestane se, že se vám tableta úplně nerozpustí, což se může občas přihodit každému. Také je lze používat na kratší cykly, kdy nepotřebujete celou tabletu, ale asi těžko ji budete nějak rozbíjet nebo půlit. Takže gel udělá stejnou práci, ale můžete ho spotřebovat méně, což znamená další příspěvek k udržitelnosti.

V Melittě budete příští rok 20 let. Z čeho pramení tahle věrnost jedné značce?

Myslím, že konzervativní a loajální lidé se často dostávají ke konzervativním firmám, a je to tak správně. Nikdy jsem neutíkala od rozdělané práce, nemám tendence při prvním problému dávat výpověď, což je dnes velmi běžné. Melitta vznikla v roce 1908, v současnosti ji řídí čtvrtá generace zakládající rodiny. Svoji pozici vnímám tak, že jsem pouze správce jejích peněz po dobu, co tady budu. Prostě pracujete, jako by firma byla vaše, ale samozřejmě chápete, že právo veta má někdo jiný. Skoro stejně dlouho je tu asi půlka mých kolegů. Když váš tým sdílí stejné vnitřní nastavení, je to pak radost.

Když se dostaneme k samotné Melittě, mám pocit, že v České republice nastal v posledních letech kávový boom a lidé se zajímají o to, jak si připravit i doma co možná nejlepší kávu. Vidíte to také tak?

Melitta v České republice bohužel kávu vůbec neprodává, což mi přijde trochu smutné, zejména proto, že paní Melitta Bentz vymyslela a nechala si patentovat první kávový filtr na světě už v roce 1908. Celosvětově je Melitta v produkci kávy velmi silná, trendy sleduje a mohu potvrdit, že v posledních letech, tedy zejména v době covidu, zájem o kvalitně připravenou kávu doma opravdu vzrostl.

Z kávového portfolia Melitty v Česku a na Slovensku prodáváme vyšší řady plnoautomatických kávovarů i překapávačů a samozřejmě filtry, které se prodávají dobře. Je to byznys, který ale zase až tolik nepropagujeme a respektujeme, že fokus na kávu je na jiných trzích. U nás prodáváme naše další značky, které také souvisejí s domácností. Všechno se u nás točí kolem čisté, čerstvé a hlavně udržitelné domácnosti. A v tom bychom i rádi pokračovali.

Martina Hrušínská (49)
• Generální ředitelka společnosti Melitta pro Českou republiku a Slovensko, která je rovněž distributorem značky Frosch
• Dlouhodobě se věnuje mezinárodnímu obchodu a retailu
• Dříve působila v zahraničí, pro společnost International SOS pracovala nejprve v Singapuru, následně jako Business Development Director v Londýně
• Začínala ve společnostech Mars nebo Sodexo
• Vystudovala Open University v Londýně
• Jejím manželem je známý herec Rudolf Hrušínský nejml.