Hrot24.cz
Příliš vřelé manželství. Potřebujeme ve společnosti další příkop?

Shutterstock.com

Příliš vřelé manželství. Potřebujeme ve společnosti další příkop?

Legitimní vzájemné nároky účastníků stejnopohlavních partnerství lze bezesporu ošetřit bez institutu manželství.

Pavel Páral

Pavel Páral

hlavní komentátor

Popularita vlády v těžkých dobách klesá a menší partneři se v průzkumech propadají do bezvýznamnosti a zřejmě také do paniky. A tak otevírají veřejné diskuse o tématech, která se v koaliční dohodě z programu vyškrtla. Třeba o zvýšení daní, jak v případě uhlobaronů požadují Piráti, či o zavádění eura, jak se pro změnu snaží TOP 09.

Markéta Pekarová Adamová má na tuto hru zřejmě dost času a nálady, takže aktuálně zvedla téma manželství pro homosexuály, čímž dráždí zejména lidovce, ale i významnou část konzervativních členů ODS.

Manželství jako nástroj státu

Možná by se nad tím dalo mávnout rukou jako nad něčím, co v dnešní dost kritické době nestojí za nějakou vážnou diskusi. Nicméně veřejností toto téma stále rezonuje a LGBT aktivisté ho urputně živí a táhnou k vítěznému konci. Je realitou, že pro většinu populace, jak ukazují různé průzkumy, to není žádný problém a větší část populace by sňatky homosexuálním párům klidně dopřála, když o to tak stojí. Nakonec proč někomu upírat právo na „naplnění lásky“, jak zní častý argument.

Třeba proto, že manželství není institutem pro naplnění lásky, ale praktickým nástrojem státu, jak ošetřit a ochránit zájmy a legitimní vzájemné nároky páru tak, aby plodil a vychovával potomky a zajistil reprodukci komunity. Tento svazek je základem jakékoli lidské společnosti, a proto si ho vysoce cení lidé s tradičním hodnotovým založením, jako jsou věřící, ale zdaleka nejen oni. Stejnopohlavní svazek tuto funkci nemá a mít nemůže, a tak není důvod mu toto specifické privilegium poskytovat. Legitimní vzájemné nároky účastníků stejnopohlavních partnerství lze bezesporu ošetřit bez institutu manželství.

Pandořina děloha

Z urputného úsilí aktivistů i toho, jak se LGBT agenda prosazuje v jiných zemích, je přitom zřejmé, že manželství není konečným, ale ani hlavním cílem. Tím je legální výroba a pořizování si dětí prostřednictvím takzvaných náhradních matek, což má zásadní etický, ale i biologický dopad.

Především je přitom absolutně popíráno právo dítěte na vlastní biologické rodiče a prospěch nově vzneseného a neospravedlnitelného nároku každého na nějaké dítě. Z etického pohledu jde v tomto případě jednoznačně o obchod s dětmi, který je za jiných okolností z pochopitelných důvodů trestný všude na světě. Na rozdíl od náhradního mateřství, které řada zemí legalizovala a stal se z toho výnosný byznys prosperující na dělohách žen z nejchudších oblastí světa.

Toto téma má pak ale ještě další rozměr, kterým je otevření Pandořiny skříňky genetické manipulace. Zákazník dostává možnost, a to nejen teoretickou, vybírat si genetický profil kupovaného dítěte. A nakonec to zdaleka nemusí být jenom homosexuál.

Zrovnoprávnění tohoto způsobu reprodukce s tou přirozenou vykopává ve společnosti hluboký příkop a dělí ji na nesmiřitelné strany.

Je velmi pravděpodobné, že i u nás v tomto sporu nakonec, třeba za pár let, vyhraje strana „pokroku“. Protože ten, jak pravil klasik, nezastavíš. O tom, že to je pro celou lidskou společnost špatně, však nejsou přesvědčení jen zaostalí bigotní katolíci.