Předražený Barrandovský most? Zapomeňte, nejdražším projektem světa je dopravní síť EU za 14 bilionů
Jaké jsou nejnákladnější infrastrukturní projekty světa? Nejznámější jsou sice vize ropných šejků v oblasti Perského zálivu, nejdražším projektem ale zůstává transevropská dopravní síť v přepočtu za 600 miliard dolarů.
redaktor
I když navýšení rozpočtu za opravu Barrandovského mostu na dvojnásobek – celkově na 1,1 miliardy korun – rozpoutalo veřejné rozhořčení, není to nic proti tomu, kolik stojí největší infrastrukturní projekty světa. Spolykají totiž řádově stovky miliard dolarů. Jejich žebříček zveřejnil časopis Construction Review.
Nejdražší megaprojekty, které jsou v současnosti ve výstavbě, zrekapituloval německý datový web Statista. Na první pozici se možná trochu překvapivě dostal celoevropský projekt Evropské unie v hodnotě 600 miliard dolarů (13,7 bilionu korun) transevropské dopravní sítě TEN-T.
Zahrnuje výstavbu železničních koridorů, silnic, lodních cest a dalších dopravních staveb v rámci evropské sedmadvacítky a počítá i s budoucím rozšířením na Ukrajinu a Moldavsko.
Hrot 24, Pavel Svatoš
Druhým nejdražším megaprojektem světa je výstavba futuristického města v poušti Neom City, jehož náklady se uvádějí ve výši 500 miliard dolarů (11,4 bilionu korun). Jedná se o komplex futuristických měst, jenž se staví na severozápadě Saúdské Arábie.
Ambicí Rijádu je přilákat investory a byznys z celého světa. Součástí dlouhodobé iniciativy je i stavba města The Line, jež má být poháněno výhradně obnovitelnou energií.
Na třetím místě se podle Statisty umístil železniční projekt Gulf Railway s rozpočtem 250 miliard dolarů (5,7 bilionu korun). Projekt měl být hotov v roce 2018 s cílem propojit země na Arabském poloostrově železnicí. Výstavba se dočasně zastavila, ale opět se v ní bude pokračovat. Osobní vlaky na trase dlouhé dva tisíce kilometrů budou jezdit rychlostí 220 kilometrů v hodině.
Dalším megaprojektem v oblasti Perského zálivu je stavba nového města na severu Kuvajtu, které se jmenuje Hedvábné město (Silk City, Madínat al-Harír). Náklady mají dosáhnout 132 miliard dolarů (tři biliony korun).
Na Arabském poloostrově má vzniknout také ekonomické město krále Abdulláha severně od Džiddy v Saúdské Arábii, cenovka je stanovena na stovku miliard dolarů (2,3 bilionu korun).
Ve stejné cenové výši se pohybují i další projekty, například průmyslový koridor mezi Dillí a Bombají v Indii, vysokorychlostní železnice v Kalifornii, jež propojí San Francisko a Los Angeles (další fází bude napojení i na Las Vegas v Nevadě). Nebo takzvané Forest City v Malajsii.
Většinu těchto megalomanských projektů doprovázejí pochybnosti o jejich smysluplnosti. Dokončení se často posouvá, a s tím rostou i celkové náklady.