Plynovod NordStream chce „za hubičku“ koupit americký investor, Trumpův štědrý sponzor

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Jiní západní zájemci podle něj do aukce nepůjdou, protože vnímají věc jako vysoce citlivou.

Celý článek
0

Zdravotnictví v propasti. „Už dochází čas. Řešením je privátní pojištění a zavření části nemocnic,“ říká respektovaný lékař Netuka

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Dražší přístroje, sofistikovanější vyšetření a zvyšující se personální náklady. To vše povede k dalšímu tlaku na zdravotní systém, který už ale dnes mele z posledního. Podle respektovaného neurochirurga Davida Netuky je nutné, aby už politici konečně dospěli k zásadnímu řešení. „A to co nejdříve,“ zdůrazňuje lékař.

Celý článek
0

Kreml zakázal vývoz uranu do Ameriky. Na ceně se to zatím neprojevilo

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Moskva trestá Washington za ekonomické sankce tím, že zakázala vývoz ruského obohaceného paliva do Spojených států. Americké jaderné elektrárny ale mají dostatečné zásoby, takže se to zatím na ceně paliva neprojevilo.

Celý článek
0

Z prestižní profese ohrožená existence. Pilotům pandemie nepřeje

Usednout v kokpitu dopravního letadla bývá splněním nejednoho klukovského snu. V době covidové krize je ale letecká doprava na kolenou a řada pilotů musí hledat práci v jiném sektoru.

Z prestižní profese ohrožená existence. Pilotům pandemie nepřeje
ilustrační foto | Shutterstock.com

Profese pilota dopravního letadla je považována za práci snů. Prestižní a dobře placená práce, spojující adrenalin i odpovědnost za zbytek posádky, pasažéry i stroj. V současné době, kdy je letecká doprava významně omezena, to ale pro řadu pilotů znamená nejistotu a starost o profesní uplatnění. Tisíce pilotů se už do kokpitu nikdy nevrátí.

„Pronajímatele nebo banku nezajímá, zda jsem pilotem, nebo ne,“ přiblížil obavy v sektoru letecké dopravy jeden ze zkušených kapitánů, který létal přes 16 let pro německou společnost Luftfahrtgesellschaft Walter, jež působila pod značkou German Airways. Už loni v dubnu musel přepravce vyhlásit insolvenci. 

Není jediným pilotem, který přišel o práci. Řada kapitánů i druhých pilotů čelí v posledním roce existenčním problémům. Mnoho z nich si muselo najít práci v jiném sektoru, například u německých drah.

Evropská asociace pilotů EPA odhadla, že o práci z 65 tisíc lidí přijde trvale 18 tisíc, což je téměř 30 procent. Jen u firmy Lufthansa by letos mohlo být z celkového počtu 5500 pilotů propuštěno 1200, tvrdí německé profesní sdružení Vereinigung Cockpit. Řada z nich místo dobře placené profese skončí na úřadech práce. 

Každá rada drahá

Lidé, kteří se museli tvrdě připravovat na to, aby mohli létat s dopravním letadlem, mohou mít problém na trhu práce najít lukrativní pozici. Odborník na leteckou dopravu z pracovní agentury na letišti Frankfurt nad Mohanem Holger Bausch potvrdil, že je pro nadbytečné piloty v této době každá rada drahá. 

„Většina z nich si nejdříve dělá starosti s udržením licence a zkoumá možnosti po celém světě. Začít pracovat pro letecké společnosti v Číně, ve státech Perského zálivu nebo v Jižní Americe je kvůli pandemii v současnosti téměř nemožné,“ dodal na vysvětlenou. 

„Obávám se, že to řada pilotů vzdá,“ uvedl Erhard Walther, zakladatel hamburské poradenské společnosti Interpersonal. Je totiž časově i finančně náročné udržovat si pilotní licenci a splňovat zdravotní požadavky, aby se mohli do pilotní kabiny vrátit. Starším pilotům se to už nevyplatí. A mladší, kteří nemají úspory a živí rodinu, si musí najít práci mimo obor. 

Pracovní pozice na letištích, kam dříve mohli zamířit piloti, už také nejsou volné, protože i ta mají existenční problémy. Obecně lze předpokládat, že letecké společnosti budou muset ve velkém propouštět, aby snížily počet personálu na palubách letadel. 

Licence není kvalifikace

Kapitánka letadla u Lufthansy Leila Belaasriová upozornila na další komplikaci. Licence ATPL (Airline Transport Pilot Licence) totiž není v Německu uznávána jako odborná kvalifikace. Že musí pilot prokázat řadu dovedností a znalostí a mít nalétány stovky hodin, mu může být při změně oboru prakticky k ničemu a začíná vlastně od nuly, postěžovala si. 

Bývalý pilot Wolfgang Zschauer, který musel ze zdravotních důvodů předčasně ukončit leteckou kariéru, nicméně tvrdí, že piloti mohou nabídnout dovednosti v rámci komplexních technických systémů a umějí přesně dodržovat pracovní postupy, které se neustále opakují.

Velmi rychle se mohou zapracovat v oborech, jako je strojírenství, chemický a farmaceutický průmysl, automobilový průmysl, ve zkušebních laboratořích nebo u auditních společností. 

On sám dohlíží na mnichovském letišti na dodržování pravidel Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA). Kapitáni letadel mohou velmi pečlivě analyzovat příčiny různých bezpečnostních incidentů právě v leteckém provozu. 

Bausch radí pilotům, kteří přišli o práci, aby si udělali analýzu svých dovedností a zvolili si obor, ve kterém chtějí pokračovat. Například letecké právo, technické obory nebo třeba meteorologii. Walther z agentury Interpersonal, která působí v leteckém průmyslu, si zase myslí, že nechtění piloti mohou najít uplatnění ve specializovaných provozech, kde existuje riziko havárie, například v elektrárnách.

Belaasriová, jež pracuje i jako lektorka pro nové piloty, zase zdůrazňuje schopnost bývalých šéfů kabiny řešit problémy, umět správně komunikovat a získat si důvěru. To je předurčuje k tomu, že se mohou stát úspěšnými manažery nebo podnikateli.