Znepokojení v Pekingu: Číně se nelíbí Putinovo strašení jadernými zbraněmi a nová ruská doktrína

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Nejsilnější spojenec Ruska v probíhajícím konfliktu na Ukrajině není nadšen ze změny jaderné doktríny, kterou podepsal Putin. Rusku nová strategie umožňuje použít jaderné zbraně i proti Ukrajině, která žádné nemá.

Celý článek
0

Proč nehubnete? Tukové buňky si „pamatují“ obezitu a vracejí se k ní, zjistili vědci

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

„Je možné, že neschopnost udržet si váhu není pouze otázkou vůle, ale je způsobena buněčnou pamětí,“ zaznívá od odborníků.

Celý článek
0

Udržitelnost musí jít stranou. Generace Z nakupuje na Temu jako šílená

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Kdo nenakupuje na Temu, jako by nežil. Platí to pro mladé lidi z generace Z, pro něž je aplikace tohoto nákupního tržiště tak nepostradatelná, že ve staženích poráží i sociální síť TikTok. Čínská nákupní platforma je přitom známá svými nekvalitními produkty a podle expertů je rovněž bezpečnostní hrozbou.

Celý článek
0

Švédský Heart Aerospace představil hybridně elektrický letoun pro 30 pasažérů

Švédská společnost Heart Aerospace, zaměřující se na vývoj hybridně elektrických letadel, dnes odhalila svůj první plnohodnotný demonstrátor letounu. Tento krok představuje významný milník ve vývoji regionálního hybridně elektrického letadla ES-30.

Švédský Heart Aerospace představil hybridně elektrický letoun pro 30 pasažérů
foto se souhlasem Heart Aerospace

Letoun, pojmenovaný Heart Experimental 1 (Heart X1), byl téměř kompletně vyroben v zařízení Heart v Göteborgu. Tento přístup odráží strategii společnosti současně vyvíjet jak design, tak výrobní procesy.

"Naše odvětví čelí výzvě dekarbonizace v příštích 25 letech. Musíme urychlit vývoj bezemisních leteckých technologií," uvedl v prohlášení Anders Forslund, spoluzakladatel a generální ředitel Heart Aerospace.

Heart X1 s impozantním rozpětím křídel 32 metrů bude sloužit jako testovací platforma pro vývoj ES-30. První plně elektrický let je naplánován na druhé čtvrtletí 2025. Před tímto milníkem bude demonstrátor podroben sérii pozemních testů, včetně nabíjecích operací a pojíždění.

Vývoj Heart X1 byl částečně financován granty od švédské inovační agentury Vinnova, což podtrhuje důležitost spolupráce mezi vládou a průmyslem v oblasti inovací v letectví.

Heart Aerospace nyní pracuje na vytvoření pokročilého výrobního procesu, který využívá nejnovější technologie v oblasti výroby kompozitů a řízení životního cyklu produktů. Dalším krokem bude vývoj prototypu Heart X2, který má demonstrovat nezávislý hybridní pohonný systém v roce 2026.

Společnost si klade za cíl získat typovou certifikaci pro ES-30 do konce desetiletí. Tento regionální hybridně elektrický letoun s kapacitou 30 pasažérů slibuje bezemisní dolet 200 kilometrů a prodloužený hybridní dolet 400 kilometrů, což by mohlo znamenat revoluci v regionální letecké dopravě.