Hrotcast: Bude máslo za stovku? A proč doženeme Německo nejdřív za 50 let?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Česko nemůže závratně růst, když Německo ekonomicky neprospívá, říká známý ekonom Lukáš Kovanda v novém Hrotcastu. A jak je to se závislostí či nezávislostí na ruském plynu?

Celý článek
0

Kadmium a olovo v čokoládách Lindt? Švýcarský výrobce má v USA víc problémů

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Švýcarský výrobce čokolády Lindt čelí v USA žalobě, která zpochybňuje jeho tvrzení o prémiové kvalitě a bezpečnosti výrobků. Spor vyvolaly výsledky studie, jež odhalila přítomnost těžkých kovů v některých hořkých čokoládách značky.

Celý článek
0

Tykačova skupina Sev.en GI koupila dvě ocelárny Celsa v Británii a Skandinávii

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Český miliardář podniká hlavně v energetice a těžbě hnědého uhlí, ale také v realitách a financích. Ocelářství jeho skupina vnímá jako klíčový obor pro svůj další růst.

Celý článek
0

Práce? Nezájem. Mladí stráví z pracovní doby až hodinu sledováním videí, nákupy a hraním her

Od práce si člověk musí občas odpočinout, klidně i přímo v zaměstnání. Pravidelné pauzy totiž mohou zvýšit produktivitu a celkově dobře působí na duševní zdraví. Mladí pracovníci však pauzují možná až příliš. Ukázal to nový průzkum, podle kterého nejmladší generace stráví v rámci jediné směny až hodinu sledováním videí.

Práce? Nezájem. Mladí stráví z pracovní doby až hodinu sledováním videí, nákupy a hraním her
Mladé lidi od práce odvádí spousta jiných aktivit. Kromě sledování televize třeba hraní her nebo nakupování na internetu. | Shutterstock.com

Kolik času během pracovní směny reálně strávíte prací? To zkoumal analytický tým amerického poskytovatele telekomunikačních služeb TollFreeForwarding.com. Pro zaměstnavatele z průzkumu vyplynulo několik zajímavých zjištění. Jedním z nich je například to, že nejmladší generace na trhu práce – generace Z (lidé narození v letech 1995 až 2014) – je největším konzumentem videoobsahu v práci. Alespoň tedy pokud jde o čas strávený v zaměstnání.

Mladí nedokáží žít bez přílivu nového audiovizuálního obsahu. Někteří sledují nové díly populárních reality show, jiní různé seriály či filmy. Průzkum se zaměřil na placené televizní vysílání – tedy na obsah, který není přístupný zdarma. Divák tedy musí například uhradit měsíční poplatek za streamovací platformu nebo kabelovou televizi. Tendence generace Z sledovat videoobsah během pracovní doby suverénně překonává starší zaměstnance. Podle průzkumu mladí pracovníci z generace Z ročně stráví sledováním videoobsahu v práci devět dnů a 19 hodin. V přepočtu na pracovní směny to vychází na jednu hodinu sledování videí denně.

To ovšem neznamená, že starší zaměstnanci žádný placený obsah v práci nekonzumují. Také to dělají, jen výrazně méně. Mileniálové (generace Y, narození v letech 1980–1994) sledují televizi během práce čtyři dny, 14 hodin a 23 minut ročně. Generace X (narození v letech 1966–1979) stráví u televize osm dnů, pět hodin a 11 minut ročně.

Co pracovníci skutečně dělají, když jsou v zaměstnání? (za rok)
Aktivita Generace Z (nar. 1995-2014) Generace Y (nar. 1980-1994) Generace X (nar. 1966-1979)
Sledování televize 9d 19h 39m 4d 14h 23m 8d 5h 11m
Socializace 2d 8h 52m  1d 5h 7m 1d 9h 9h
Hraní her 5d 10h 0m 0d 17h 16m 0d 14h 12m
Relaxace a přemýšlení 2d 3h 27m 0d 17h 56m 1d 14h 19h
Nakupování 1d 4h 26m 0h 15h 34m 1d 0h 6m
Používání počítače pro volný čas 2d 11h 35m 0d 9h 28m 0d 9h 54m
Na telefonu 1d 7h 8m 0d 6h 5m 0d 7h 45m
Péče o děti 1d 5h 47m 2d 9h 54m 0d 21h 5m
Hraní s mazlíčky 0d 8h 7h 0d 9h 28m 0d 13h 46m 
Zasílání e-mailů 0d 2h 42m 0d 1h 0m 0d 4h 18m 

Mladí lidé, vyrůstající v digitální a technicky vyspělé době, v práci také dominují ve hraní her, nakupování nebo používání mobilního telefonu.

„Lidé z generace Z jsou známí jako ‚digitální domorodci,‘ což znamená, že vyrostli ve světě, kde jsou digitální technologie samozřejmostí. Není tedy překvapivé, že tři největší prokrastinační aktivity této generace jsou všechny digitální, včetně televize, videoher a počítačů,“ vysvětlují analytici.

Jiné generace pracovníků se v práci tolik „neulévají“. Výjimkou je péče o děti během pracovní doby, kterou se věnují zejména mileniálové, protože jsou ve věku, kdy mají malé děti. Starší zaměstnanci si pak během pracovní doby častěji než generace Z hrají s mazlíčky nebo posílají e-maily.

Zaměstnanci si v rámci pracovní doby také hrají s domácími mazlíčky.
Shutterstock.com

Podle HR experta Bryana Driscolla, kterého oslovil magazín Newsweek, výsledky analýzy nejsou šokující. „Tato mladá generace pracovníků je přepracovaná a nedostatečně placená, a mnoho z nich musí pracovat na několika pracovních místech, aby vůbec přežili,“ řekl Driscoll. „Můžeme jim tedy opravdu vyčítat, že si během pracovního dne hledají nějakou rovnováhu?“ dodává expert s tím, že problém spočívá v „nereálných očekáváních společností, které požadují neustálou produktivitu“.

S tím, že mladí lidé z generace Z tráví spoustu času v zaměstnání aktivitami mimo náplň práce, má zkušenosti i elitní headhunterka Dita Sudová, CEO Adamantem HR. „Pro mnoho mladých lidí z generace Z jsou prioritou oni sami a jejich klid. Zřejmě to vychází i z digitální doby – chtějí věnovat jen krátkou pozornost práci nebo projektu a během dne měnit více zájmů. Skákat z jedé činnosti na druhou. A mezitím si třeba jít zacvičit nebo popovídat si s kamarádem na kávu. Ano, i v pracovní době. Oni si chtějí naprosto řídit svůj čas,“ řekla v rozhovoru pro Hrot24.