Řidič sleduje televizi. Pozor na autonomní vozy na dálnici
Britské pojišťovny varují před záměrem vlády Borise Johnsona dovolit řidičům na dálnici sledovat televizi a nedržet volat, pokud je auto vybaveno příslušnou technologií.
Pokud začne platit návrh konzervativní vlády legalizovat autonomní prvky řízení na britských dálnicích, se kterým se počítá pro rok 2021, budou ohroženy lidské životy. Takový je závěr studie, již si nechala vypracovat Asociace britských pojistitelů (ABI) od organizace Thatcham Research, jež posuzuje bezpečnost provozu na silnicích. Vláda by své plány měla přehodnotit.
Jedná se o to, že řidiči automobilů s technologií udržení v jízdním pruhu a s adaptivním tempomatem se nemusí plně věnovat řízení – tedy nemusí mít ruce na volantu – až do rychlosti 70 mil za hodinu (113 kilometrů za hodinu). Zástupci britských pojišťoven ale tvrdí, že používání technologií pro udržování v jízdním pruhu může vážně ohrozit bezpečnost účastníků provozu, pokud začnou být klasifikovány podle nové legislativy jako automatizované.
Pojišťovny nicméně zdůrazňují, že v obecné rovině podporují technologie, jež povedou k autonomnímu řízení u vozů. Věří, že plně samořiditelná auta budou bezpečnější než člověk řidič. Vládní úprava je ale podle nich nebezpečná.
Zkoncentrovat se do tří sekund
Aby bylo možné přenechat řízení současným technologiím, musel by automatický systém při vysoké rychlosti předat řízení řidiči v případě rizika srážky do tří vteřin. Pak by stačil zareagovat. K tomu se ale nepozorný řidič, který si například čte nebo posílá textovou zprávu, nemůže přiblížit. Podle expertů na bezpečnost provozu trvá 15 vteřin, než se člověk dostatečně zkoncentruje na řízení, aby mohl rychle reagovat na potenciálně nebezpečnou situaci. To znamená, že při rychlosti 120 kilometrů za hodinu ujede dalších 500 metrů.
Šéf výzkumu Thatcham Research Matthew Avery zdůraznil, že nová legislativa, jež by měla být přijata na jaře 2021, jednoznačně ohrozí životy a zdraví lidí na dálnicích Spojeného království. „Vládní plán ohrožuje bezpečnost silničního provozu. Motoristé by reálně od příštího roku mohli sledovat televizi ve svém autě, protože věří jeho automatickému systému pro udržování v jízdním pruhu, že zvládne práci lidského řidiče. Ale tak to v praxi není,“ uvedl. Technologie nemůže být považována za plně autonomní, ale pouze za asistenční, protože řidič musí aktivně sledovat, co se kolem něj děje, a být připraven převzít řízení.
Riziko: chodec na dálnici
Problém může být v tom, že takové auto nebude moci změnit jízdní pruh v případě nutnosti. Technologie může selhat i v případě, kdy se na dálnici objeví úlomky z ostatních automobilů, nebo dokonce lidé.
Avery tvrdí, že si konzervativní kabinet Borise Johnsona neuvědomil, že současná technologie sledování pruhů nemůže být legislativně považována za plně autonomní. Vedlo by to k obrovským právním důsledkům v posuzování odpovědnosti za škodu. „Z filozofického hlediska jde o zásadní krok,“ varoval. Legislativa musí být podle něj jednoznačná. Buď auto člověk řídí a má za něj odpovědnost, nebo jej neřídí.
Autonomní velmoc
Ministři konzervativní vlády chtěli změnou legislativy vytvořit právní rámec pro to, aby se z britských ostrovů stala velmoc v oblasti vývoje i zavádění autonomních technologií v silniční dopravě, a co nejdříve umožnit provozování plně autonomních aut bez řidiče.
Ministryně dopravy Rachel Macleanová v srpnu návrh obhajovala tím, že se Británie stane první zemí světa, kde se projeví výhody autonomního řízení a ekonomika přitáhne výrobce moderních technologií. Prezident britského Automobilového svazu Edmund King záměr vlády podpořil. Zavádění nových technologií učiní britské silnice bezpečnějšími, reagoval.
Šéfredaktor motoristického měsíčníku What Car? Jim Holder ale namítl, že automobilový průmysl je už nyní pod obrovským finančním tlakem a zavádění autonomních technologií finanční nároky na automobilky zvýší.
Nerealistická očekávání
Ředitel Asociace britských pojistitelů James Dalton vysvětlil, že pojišťovnictví na sto procent podporuje vývoj autonomních vozů, jenž má potenciál způsobit revoluci v silniční dopravě. Zákazníkům ale nesmí být asistenční systémy automobilkami nabízeny způsobem, že řidiči začnou mít nerealistická očekávání. „Thatcham Research identifikoval několik znepokojivých scénářů, při kterých je nutný zásah řidiče,“ řekl k technologii automatického sledování pruhů. I proto by měla vláda s legislativní úpravou podle něj ještě počkat.
Ve vývoji asistenčních systémů udržování v silničním pruhu je nejdále Tesla Elona Muska. Vizionář už představil nový systém – zatím v beta verzi – autonomního řízení Full Self-Driving (FDS) pro vybranou část klientů. Aktualizace softwaru pro vozy Tesla má stát dva tisíce dolarů. Nicméně i tento „plně“ automatický systém podle výrobce vyžaduje, aby řidič věnoval pozornost dopravě a měl ruce na volantu.